Mladi su skupina kod koje je potrebno intenzivnije jačati financijsko opismenjavanje od najranije dobi, a s tim ciljem se provodi i niz aktivnosti, istaknuo je u ponedjeljak ministar financija Marko Primorac na konferenciji ‘Štedi, uloži i život posloži‘.
Konferenciju je u povodu ovogodišnjeg Svjetskog i Europskog tjedna novca, koji se obilježava od 18. do 24. ožujka, organiziralo Ministarstvo financija, koje je koordinator aktivnosti koje se provode u okviru financijskog opismenjavanja u Hrvatskoj.
Konferencija je u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici (NSK) okupila i brojne učenike te studente, a Primorac je istaknuo da, kada se govori o financijskoj pismenosti općenito, prema istraživanju OECD-a Hrvatska stoji prilično dobro, no postoji prostor za unapređenje, s obzirom da su rezultati znatno povoljniji kada se radi o financijskom znanju nego o financijskom ponašanju.
– Dakle, znanja imamo dosta, ali je potrebno to znanje transformirati, odnosno koristiti ga za financijsko ponašanje i za donošenje kvalitetnih, informiranih i dobrih odluka – poručio je Primorac.
Istraživanje je tako pokazalo da je u idućem razdoblju potrebno intenzivnije raditi na financijskom opismenjavanju mladih, kao i na stjecanju vještina i kompetencija u području digitalne financijske pismenosti.
Naime, prema istraživanju financijske pismenosti koje su lani po OECD-ovoj metodologiji proveli HNB i Hanfa, hrvatski građani su u prosjeku ostvarili 62 od 100 mogućih bodova, no pritom su mlađi od 19 godina detektirani kao skupina s najslabijim prosječnim rezultatima. Također, kada se usporedi s članicama OECD-a, razina digitalne financijske pismenosti u Hrvatskoj je znatno ispod njihovog prosjeka, pokazalo je to istraživanje.
Financijsko opismenjavanje što više uključivati u školske kurikulume
Primorac je rekao da su u aktivnostima podizanja financijske pismenosti mladih partneri Ministarstvu financija i ostala ministarstva, ali i škole, s obzirom da je važno uključivati što više takvih sadržaja u školski kurikulum.
Poručio je da je važno da mlade njihovi učitelji i općenito školski kurikulum motiviraju na usvajanje znanja i vještina koji će im pomoći da u svijetu koji se brzo mijenja i nudi brojne mogućnosti za ulaganja i potrošnju, donose pravovremene i ispravne financijske odluke. Rekao je da se mladi prije svega trebaju znati odnositi prema novcu, no da se polako mogu početi informirati i o mogućnostima ulaganja, s obzirom da će relativno brzo doći i u svijet rada.
Kao primjer Primorac je naveo ulaganje građana u ‘narodne‘ obveznice i trezorske zapise, istaknuvši i da je taj proces dao doprinos podizanju njihove financijske pismenosti.
O svojim poduzetničkim počecima i suočavanju s pitanjima financija govorio je i mladi poduzetnik Albert Gajšak iz tvrtke CircuitMess. Rekao je da je o financijama morao učiti jer je shvatio da su one važan i integralni dio posla, a najviše je, kao i mnogi, naučio na vlastitim pogreškama.
U sklopu konferencije održan je i okrugli stol s predstavnicima zagrebačkog Ekonomskog fakulteta, Hanfe i HGK, a održan je i kviz s voditeljicom Moranom Zibar, ‘lovkinjom‘ iz popularnog televizijskog kviza Potjera.