Zaposlenici hitne službe i bogati vole helikoptere, i to iz dobrog razloga. Za razliku od zrakoplova, helikopteri mogu poletjeti i sletjeti gotovo bilo gdje, što ih čini savršenima za uska mjesta i urbana područja, piše Wired.
>>>VIDEO: Prvi uspješan let pametnog borbenog zrakoplova Gripen E
Nedostatak im je brzina, jer dok Gulfstreamov G650 privatni mlazni zrakoplov postiže brzinu od 965 km/h, konvencionalni helikopteri koje koristi policija ili izvjestitelji mogu postići najviše oko 250 km/h. Airbus smatra da je pronašao način za smanjivanje brzinskog razmaka bez žrtvovanja ključnih prednosti helikoptera: dodavanjem krila kako bi se stvorio zrakoplov koji može poletjeti i sletjeti okomito, lebdjeti i kružiti brzinom od 400 km/h. Airbus ovaj novi prototip naziva Racer, što je zapravo kratica od Rapid and Cost-Effective Rotorcraft, čime žele prikazati njegovu brzinu i troškovnu učinkovitost
Asimetrija uzgona
Ideja je zaobići zakone fizike koji ograničava brzinu konvencionalnog helikoptera. Kod svakog helikoptera, gornji rotor pruža uzgon dok lopatice sijeku zrak. Kada helikopter leti naprijed, zrak se pomiče oko lopatice koje se okreću u smjeru putovanja brže nego što se radi oko povlačenja lopatice na suprotnoj strani, što neki aerodinamičari nazivaju asimetrijom uzgona.
Jednostavnije rečeno, što je helikopter brži, to je učinak jači, a stabilnost manja. Aerodinamičari znaju nadoknaditi većinu toga, ali izazov se povećava dok se lopatice približe brzini zvuka. Lopatica koja pogađa zvučnu barijeru stvara aerodinamičke nestabilnosti koje inženjeri ne mogu nadoknaditi.
>>>Slovenska tvrtka Studio moderna s Airbusom sklopila ugovor o razvoju novih putničkih sjedala
Stoga su inženjeri Airbusa dodali dva kraća krila koja se protežu sa svake strane trupa. Krila se susreću u određenoj točki i podupiru prednji nosač okrenutim glavnim rotorom. U letu prema naprijed, krila pružaju dodatno podizanje, a ti mali nosači pružaju dodatni pogon. Sve to omogućava postizanje većih brzina bez guranja glavnog rotora u aerodinamičnu crvenu zonu.
Jean-Brice Dumont, Airbusov glavni inženjer kaže kako dizajn čini Racer bržim, učinkovitijim u potrošnji goriva i jeftiniji rad, ali to je samo prototip.
- Koncept složenih helikoptera, koji koriste jedan ili dva ventilatora i manja krila uz glavni rotor, nije novi, kaže Mo Sammy, direktor Centra za istraživanje zrakoplovstva na Državnom sveučilištu Ohio.
- Ono što bi moglo biti novo je tvrdnja o učinkovitosti i dostupnosti, ako se ostvari.
Iako se čini da svaka futuristička letjelica koristi električne motore, Airbus se pridržava uspješnog i testiranog pogonskog sklopa, dva Rolls-Royce elisno-mlazna motora opskrbljuju glavni rotor i pomoćne propelere. Međutim, Airbus istražuje "stop-start" sustav koji će zaustaviti jedan motor pri malim brzinama ili laganim opterećenjima.
Airbus vidi prostor za svoj izum na tržištu privatnih zrakoplova koji služe za prijevoz od grada do grada. Hitne službe bi također mogle imati koristi, a veća brzina mogla bi značiti kraći let do bolnice. Airbus se nada da će prvi let biti u 2020. godini, a komercijalna usluga mogla bi uslijediti pet do deset godina kasnije.