Aktualno
StoryEditor

Aleksandra Dojčinović: Najlakše je plakati i govoriti ‘nisam uspjela jer sam žena‘

11. Prosinac 2017.

Prošlo je 10 godina otkako se pojavio brend Lei Lou čime je Hrvatska osnažila svoju poziciju na svjetskom modnoj karti.

Koliko toga se u međuvremenu promijenilo na hrvatskoj modnoj sceni, odnosno domaćem poduzetništvu općenito?

- Iako formalno postojimo od 2007. moram naglasiti da sam pod svojim imenom radila puno prije toga, još od tinejdžerskih dana. Kada sam pokrenula svoj brend situacija na hrvatskoj modnoj sceni bila je vrlo obećavajuća, s dva velika modna događanja na kojima smo mi, tada mnogobrojni dizajneri, mogli predstavljati svoje kolekcije. Danas nas je od tog broja ostala tek nekolicina, a i broj platformi za predstavljanje se smanjio pa to pojašnjava zašto je sve manje mladih dizajnera i onih koji dolaze. Posljedica je to i globalnog previranja i krize koja je pogodila domaće tržište, a uslijed kojega su ljudi malo više mislili na egzistenciju, a malo manje na modu. Usprkos tome, Lei Lou je opstao, a mislim da je za to najzaslužniji omjer cijene i kvalitete od kojeg nikada nismo odustajali.

>>>Martina Bienenfeld: Nisam najmoćnija žena hrvatskoga turizma, samo radim svoj posao

Jeste li kao žao žena poduzetnica nailazili na više prepreka nego vaši kolege muškarci koji su se okušali u sličnim projektima?

- Jesam, ali nisam na to gledala kao na nešto nepremostivo. Objasnila sam samoj sebi da ću se jednostavno za nešto što želim morati dvaput više potruditi i to je to. Najlakše je plakati i govoriti ‘nisam uspjela jer sam žena’. Možda na papiru zaista jesmo nježniji spol, ali zahvaljujući upornima, među koje volim svrstati i sebe, danas imamo brojne žene na visokim pozicijama, a mnoge od njih su moje klijentice i česte gošće mojih revija.

Kakva je budućnost domaće tekstilne industrije? Pronalazite li dovoljno kvalificirane radne snage ili ćete se u budućnosti morati krenuti u proizvodnju izvan granica Hrvatske?

- Budućnost, bez da vam ja otkrivam toplu vodu, nije baš svijetla iz više razloga. Najvažniji je svakako manjak kadrova, pogotovo školovanog, za naše potrebe. Danas cure više ne sanjaju o tome da jednog dana postanu švelje, pa su ti razredi u školama za obrtnička zanimanja, ili poluprazni, ili ih uopće nema. Sve je veći problem naći i dobrog konstruktora, a podvig zna biti i pronalazak prodavača. Za sada smo tvrtka koja zapošljava isključivo naše ljude i isključivo žene, a više od devedeset posto našeg asortimana proizvedeno je u Hrvatskoj i nadam se da će proći još dugo dok ne budemo morali posegnuti za inozemnom radnom snagom.

>>>Yves Rocher predstavio nove kolekcije

Popis domaćih i stranih zvijezda koje su nosile vaše kreacije je pozamašan, no postoji li netko koga biste posebno izdvojili? Postoji li razlika u zahtjevima koje pred dizajnera odnosno kreaciju postavljaju strane zvijezde, u odnosu na ono što traže domaće? S kim je lakše postići dogovor?

- KaleyCuoco, LeightonMeester, Mel B, ZoeyDeutch, LyndieGreenwood, MadelainePetsch, AndyAllo, DaniaRamirez, Kate Walsh i Mary Elizabeth Winstead su samo neke od njih i sve te suradnje prošle su vrlo ugodno, bez nekih nemogućih zahtjeva ili uvjeta, s obzirom da se radi većinom o zvijezdama s holivudske A liste od kojih se možda očekuje neka hirovitost. Ista iskustva imam i s našim poznatim curama. S mnogima od njih surađujem godinama, s nekima sam čak i privatno postala prijateljica, tako da uglavnom već znam što bi svaka od njih rado nosila na nekom događanju. Nikada nisam radila sa ženama koje ne znaju što hoće, niti pamtim neku neugodnost. Uvijek rado saslušam potrebe i želje druge strane i nekako smo se do sada uvijek nalazili na pola puta.

Vidite li na domaćoj dizajnerskoj sceni nekoga od mladih "lavova", nekoga tko obećava, možda potencijalnog  nasljednika/nasljednicu? Što biste savjetovali onima koji tek započinju put u ovoj branši?

- Premaleno smo tržište da bih se bavila drugima, a u poslu kojim se danas bavim kreativni dio samo je jedan u moru segmenata koji su bitni da biste jednog dana, uvjetno rečeno, uspjeli, tako da nažalost ne mogu izdvojiti nikog. Svakako treba znati dobro ukomponirati ono što je bio poziv s poslom jer jedno i drugo moraju biti u savršenoj simbiozi da biste funkcionirali. Možeš biti maksimalno inovativan i imati najneobičnije kreacije, ali ako nemaš ‘nos’ za biznis, teško ćeš doći do uspjeha. Iz osobnog iskustva znam i koliko je truda, ulaganja, dobrih, ali i loših odluka bilo potrebno da se pozicioniramo na tržištu, ali isto tako smo sve radili postepeno, korak po korak i nikada megalomanski. To je bitno znati krećete li u ovaj i bilo kakav posao. Instant uspjeha nema, on traje točno onoliko koliko sama riječ kaže - jako kratko.

>>>Blagdansko ruho Lider Trenda

Gdje je danas brend Lei Lou, te kako ga vidite za 5, odnosno 10 godina?

- Danas je točno tu gdje je u nekim predviđanjima trebao biti, a to znači da smo kao tvrtka stabilni, da podmirujemo sve svoje obveze, da zapošljavamo pod ponajboljim uvjetima rada i to u sektoru koji je kod nas već dugo na izdisaju. Nikada ne pravim dugoročne planove za brand, već uvijek one za godinu unaprijed, pa tako mogu najaviti da ćemo u idućoj, 2018. godini, nastaviti započetu ekpanziju prema inozemstvu, uz standardne inovacije koje se tiču našeg domicilnog tržišta. Za pet, odnosno deset godina, mogu samo reći da se nadam da ćemo i dalje rasti.

19. travanj 2024 17:16