https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=BjZzIefYRc4
U manje od 24 sata, od kada je u javnosti po prvi puta objavljen promotivni spot ‘Rijeka, luka različitosti (Rijeka, port of diversity), koji bi trebao privući turiste u grad koji će 2020. postati europskom prijestolnicom kulture, Riječani su se na društvenim mrežama digli na noge. Iako se na YouTubeu može pronaći i poneki pozitivan komentar, uradak poznatog redatelja Dalibora Matanića uglavnom je ‘popljuvan‘.
Matanićev pristup turističkoj promociji zasigurno odudara od klasičnih zastarjelih vizura krajolika, u pratnji violončela, koje smo navikli gledati u HTZ-ovim spotovima (Matanićev spot su naime financirali Hrvatska turistička zajednica i Turistička zajednica grada Rijeke). Umjesto toga uz izvrsnu glazbenu pratnju riječkog benda Jonathan kroz spot prolaze ronilac u ribarnici, američki astronaut, zavarivačica na pozornici HNK Ivana pl. Zajca, zvončar i punkerica na rock tulumu, baletan transvestit, jahačica među brodskim kontejnerima, a prikazana je i zgrada Transadrije...
Riječanima je to očito previše: ‘Otužan pokušaj konceptualnog hipsterskog videa.‘ ‘Još kad bi se vidjela naznaka kulture.‘ ‘Izuzmemo li nekoliko dobro osmišljenih kadrova, sve ostalo je blagi užas. Titov Galeb, LGBT plesač, ruševine i jad, fali jedino riječki autobusni kolodvor, da bi dostignuća socijalističke postmoderne i demagogija neoliberalizma bila potpuna.‘ ‘Video u ni jednom trenutku gledatelju (pogotovo onima koji nisu upoznati) ne daje informaciju kako se radi o Rijeci, a kamoli o Hrvatskoj ?‘, samo su neki od komentara na spot koji će se prikazivati diljem svijeta.
Spot je producirala riječka produkcijska kuća Filmerija, a scenaristica je rođena Riječanka Magdalena Lupi Alvir. Dalibor Matanić se u Rijeci već udomaćio snimajući globalno popularno seriju Novine koju je otkupio Netflix, a tijekom snimanja spota izjavio je da preferira industrijske vizure u odnosu na starogradske lokacije, što je apsolutno vidljivo u spotu, u kojem se ne prikazuje ni glasoviti riječki Korzo. Matanić je najavio i da će spot, za razliku od serije biti „nabrijaniji“ pozitivom, međutim ljudi su ga doživjeli očito sasvim suprotnim - depresivnim, psihodeličnim i postapokaliptičnim.
Naručitelj je valjda bio svjestan Matanićeve ‘mračne‘ stvaralačke prirode, zbog koje ga ljudi jednostavno vole ili ne vole. U ovom slučaju bilo bi korisno da ga zavole i prepoznaju stranci pa da taj umjetnički pristup komercijalno unovčimo, što bi trebala biti i poanta turističke promocije.
A kakvi su vaši dojmovi? Odgovorite nam u anketi!