Aktualno
StoryEditor

Baybars Altuntaş: S prvim novcima kupio sam BMW jer stan ne možete pokazivati ljudima

15. Travanj 2018.

Hrvatsku će sljedeći tjedan posjetiti predsjednik Svjetskog foruma poslovnih anđela (WBAF) Baybars Altuntaş, koji će obići Dubrovnik, Split i Zagreb, gdje će sudjelovati i druženju s poduzetnicima u okviru Business Cafea 21. travnja. Uspješan poduzetnik, poslovni anđeo, zvijezda turske verzije Shark Tanka (poduzetnički reality show) i autor bestselera ‘Iz autobusa u superauto: kako sam postao velika televizijska zvijezda i proslavljeni ulagač‘, u kojoj je opisao svoje poduzetničko iskustvo i put do uspjeha, razgovarat će sa studentima, poduzetnicima i dužnosnicima, čime se nada podići svijest o važnosti poslovnih anđela, ali i ojačati veze hrvatskog ekosustava poslovnih anđela sa svjetskim. U razgovoru za Lider otkriva što misli o hrvatskoj startup sceni, zašto se odlučio doći, što je važno za uspješan startup ekosustav i zašto je prve zarađene novce potrošio na BMW.

>>> Predsjednik međunarodne organizacije WBAF gost Business Caféa

Odakle interes za Hrvatsku i što je sve na rasporedu?

- Istanbul će biti domaćin Globalnog poduzetničkog kongresa ove godine, sredinom ovog mjeseca, tako da ću nakon svog govora tamo, letjeti za Dubrovnik, onda u Split i Zagreb, a od tamo za Skopje. Cilj posjeta je privući pažnju globalnih investitora na Dubrovnik kao turističke destinacije, ali i povezivanje mladih poduzetnika u Splitu i Dubrovniku sa svjetskim ekosustavom poslovnih anđela. Sve je počelo prije nekih godinu dana s e-mailom studenta u Splitu koji je pročitao moju knjigu objavljenu u Hrvatskoj i odlučio mi se javiti. Predložio je povezivanje splitskih startupa s globalnim investicijskim tržištem na što sam ja pristao pod uvjetom da napravi dobar program posjeta i uskladi ga s mojim rasporedom. On je stupio u kontakt s mnogim ljudima u Hrvatskoj, uključujući gradske vlasti u Splitu i Dubrovniku, s kojim ćemo, vjerujem, potpisati Memorandum razumijevanja. Tada je Renata Brkić, visoka izaslanica Svjetskog investicijskog foruma poslovnih anđela, predložila da posjetim i Zagreb, odnosno sudjelujem u Business Cafeu, sastanem se s ministricom gospodarstva itd. Tako je ovaj posjet postao dulji nego sam očekivao, a dobio sam u međuvremenu i prijedlog za posjet Crnoj Gori.

Postoje li neke konkretne stvari koje mislite napraviti, pored memoranduma?

- Glavni cilj je podići svijest o investicijama poslovnih anđela i startupima jer kada netko dođe i govori o tome dobije vrlo dobre povratne informacije. U Splitu ću, recimo, održati konferenciju sa studentima i znam da oni imaju mnogo poslovnih ideja za koje traže sredstva, baš kao što sam i ja svojedobno tražio. Dosada sam održao oko 200 takvih konferencija u 60-ak država svijeta zato što je i moja priča počela u studentskom domu i s manjkom sredstava. No, imao sam nešto važnije od novca, mentalni sklop i to je najvažnija imovina poduzetnika, pravih poduzetnika. Postoje različiti tipovi poduzetnika, ali na kraju dana, svi su poduzetnici jer imaju nekakav proračun, poput kućnog proračuna. Sve su to proračuni, bilo da je riječ o kućanstvu, osobnim financijama ili korporaciji, tako da su svi poduzetnici.

>>> Pozitivan trend u Sloveniji - startupi lani prikupili rekordnih 140 milijardi dolara kapitala

Koliko ste upoznati sa scenom u Hrvatskoj? Je li razvijena, prepoznatljiva?

- Gledano iz inozemstva, Hrvatsku se smatra dobrim startup centrom. Ne znam koliko je to zaista tako, ali takav je dojam izvana. Takvu sam sliku dobio iz nekoliko izvora. Prvo, nakon mog sudjelovanja na Obama samitu u Keniji gdje je bila jedna hrvatska studentica koja je pričala s tadašnjim američkim predsjednikom Barackom Obamom i to je bio dobar razgovor. Drugo, kada je moja knjiga prevedena na hrvatski, dobio sam više e-mailova iz Hrvatske, nego iz drugih zemalja. Treće, jedna od najuspješnijih visokih povjerenica WBAF-a u 46 zemalja je upravo Renata iz Hrvatske. Tako da postoji poduzetnički duh u državi i odraz toga vidimo izvan Hrvatske, zbog čega imam pozitivnu sliku vašeg startup ekosustava.

Gledano iz inozemstva, Hrvatsku se smatra dobrim startup centrom.

Naravno, rezultat je ključan, stvaranje globalno uspješne priče. Ako želite stvoriti dobro tržište za projekte u ranoj fazi, kvalitetan izlazni mehanizam, koji puno zemalja nema zbog čega se mora ići u London ili Singapur, ključan je element. Kad se sve zbroji, ulagači žele povrat na svoju investiciju i ako to ne dobiju ne mogu reinvestirati, a to nije dobro za ekonomiju. Nažalost, druga i treća runda investiranja problem su u zemljama u kojima se ne vidi izlazna strategija. Mislim da burze u tome imaju ključnu ulogu. Prije 20 godina niste mogli čuti ništa o startupima i malim i srednjim poduzećima od njih, ali sada i tamo imate programe za poduzetnike kojima se pokušava pomoći startupima stvoriti uvjete za IPO. Zato ću pozvati Zagrebačku burzu da razvije siguran ulagački okoliš za investiranje u startupe nalik onome koji je stvorila Istanbulska burza. Svi govore o obrazovanju i know-howu potrebnom za startup poduzetnike, a nitko ne govori o obrazovanju, mentorstvu i pristupu kapitalu za poslovne anđele, kao da oni već sve znaju. Pristup financijama za startupe je važan, ali pristup financijama u drugoj ili trećoj rundi financiranja prije izlaska isto je važan za investitore. Primjerice, u Izraelu država daje 67 posto potrebne investicije ako kvalificirani poslovni anđeo, onaj koji ima iza sebe uspješan izlazak, daje 33 posto.

Jeste li i osobno zainteresirani za projekte u Hrvatskoj, hoćete li tražiti dobre ideje?

- Poslovni anđeli uvijek su zainteresirani za sve dobre poduzetnike i dobre ideje, stoga ću tijekom posjeta tražiti i dobre ideje. Internet i digitalizacija su izbrisali sve granice i sada je jako lako doći do investicije i s njom upravljati, čak i s telefona. Najvažniji elementi ove priče su poduzetnik i ideja, odnosno konj i džokej. Gdje god su dobri konji i džokeji, tu su i poslovni anđeli.

>>> U potrazi za prvim hrvatskim jednorogom pokrenuta crowdfunding kampanja ‘Hrvatska - startup nacija‘

WBAF je pokrenuo nedavno investicijsku akademiju. O čemu je riječ i ima li polaznika iz Hrvatske?

Poslovni anđeli uvijek su zainteresirani za sve dobre poduzetnike i dobre ideje, stoga ću tijekom posjeta tražiti i dobre ideje.

- To je sasvim nova inicijativa i prvi program će biti na Londonskoj burzi početkom sljedećeg mjeseca. Akademija traje dva dana i ima završni ispit. Tko na tom ispitu dobije između 70 i 90 posto, postaje akreditirani poslovni anđeo, ali tko dobije više od 90 posto, smatrat će se kvalificiranim poslovnim anđelom. Time uvodimo nove koncepte u poslovnom ulaganju - akreditirani, kvalificirani i licencirani poslovni anđeo. Licencirani su oni koji su dozvolu dobili od države, s obzirom da neke države to reguliraju. Akreditiran podrazumijeva potencijalnog poslovnog anđela, dok kvalificirani označava investitora koji je već ostvario uspješan izlazak. Mislim da moramo definirati poslovne anđele i napraviti kategorije, zato što time poduzetnici dobivaju bolji uvid. Licencirani poslovni anđeo ne mora imati iza sebe uspješan izlaz ili potrebno znanje za startupe jer su državna pravila relativno nezahtjevna. Pitanje je postoji li tu potrebni know-how, a to je ono što trebaju startupi 21. stoljeća. Trebaju im mreže, mentorstvo, know-how, inače se ne mogu natjecati. Akreditirani ulagači to imaju, a kvalificirani i više od toga zato što imaju iskustvo izlaza. Ta tri izraza zato moraju biti vrlo jasna startupima, zato će prva investicijska akademija završiti ispitom koji će biti prvi takav na svijetu. Nisam provjerio ima li prijavljenih iz Hrvatske, ali vjerujem da će biti interesa i iz Hrvatske.

Jedna od prvih stvari koju ste napravili nakon pokretanja posla, bila je kupovina BMW-a, što zvuči jako poznato u Hrvatskoj. Je li to najbolja investicija prvih zarađenih novaca?

U početku downloadate od svijeta i vaš bankovni račun je mjerilo uspjeha, što znači da više novca na računu znači veći uspjeh. To je početak putovanja, ali kada dođete u fazu liderstva definicija uspjeha se mijenja i tada uploadate svijetu, dajete mu natrag i to je kriterij uspjeha.

- Nije, ali je najbolji način za pokazati svoj prvi zarađeni novac. To je vrlo dobro pitanje i odgovorom na ovo pitanje može se donekle sažeti psihologija poduzetnika koji počinju od ničega. Ja sam tada živio u studentskom domu, a moj BMW s vozačem me čekao ispred, u vrtu doma. Možete me pitati zašto nisi kupio stan, koji je tada koštao oko 60 tisuća maraka? Nisam kupio stan, nego BMW jer sam nastavio živjeti u domu sa šest ljudi u istoj sobi zato što svoj stan ne možete nikome pokazati, osim eventualno svojim prijateljima, ali BMW možete. Osnovna psihologija ljudi koji nemaju ništa je pokušati zatvoriti psihološki jaz s drugim ljudima, a jedan od načina je pokazati vozača svog BMW-a. Danas nemam takav auto ni vozača i, važnije, vozim se često metroom jer je brži, ne moraš trošiti vrijeme na parkiranje itd. Formulirao sam korake prema uspjehu koje je u međuvremenu Sveučilište u Sheffieldu proučavalo, koji uključuju želju za poduzetništvom, inovaciju, poduzetništvo, marketing i prodaju, brendiranje, franšiziranje, institucionalizaciju, liderstvo i ulaganje u druge. Vaš časopis se bavi osmom fazom tog poduzetničkog putovanja i zato mislim da bi se vaša publika složila s mojom definicijom uspjeha. U početku downloadate od svijeta i vaš bankovni račun je mjerilo uspjeha, što znači da više novca na računu znači veći uspjeh. To je početak putovanja, ali kada dođete u fazu liderstva definicija uspjeha se mijenja i tada uploadate svijetu, dajete mu natrag i to je kriterij uspjeha. U početku niste imali novac, znanje i mrežu, no sada imate sve to i trebate vratiti nešto svijetu. Najbolji način je, vjerujem, postati poslovni anđeo. Netko izgradi bolnicu, pokloni novce ili tako nešto, ali mislim da je dijeljenje svoje mreže i znanja dobar način za vraćanje svijetu i zato pozivam sve lidere koji čitaju Lider da uploadaju svoje znanje, mrežu i kapital s novim generacijama.

29. travanj 2024 00:30