Aktualno
StoryEditor

Benzin: Cijene u ovoj godini neće ići iznad 10,50 kuna po litri

21. Siječanj 2017.

Cijena litre eurosupera 95 u 2017. ne bi smjela prijeći granicu od deset i pol kuna, a cijena dizelskoga goriva uobičajeno bi trebala biti malo niža. Donja se granica raspona, s obzirom na očekivane trendove, ne bi trebala znatno razlikovati od sadašnje razine, procjenjuju u Hrvatskoj gospodarskoj komori. Trenutačno litra eurosupera stoji oko 9,66 kuna, a litra eurodizela 8,90 kuna.  Na cijene goriva u Hrvatskoj najviše utječu dvije komponente - cijena derivata na tzv. mediteranskoj burzi i tečaj dolara. Iako se prati i kretanje cijene barela sirova nafte, no to upućuje samo na osnovni trend na tržištu.

>>>Stručnjaci: Nove trošarine favoriziraju rabljena vozila, imat ćemo ‘groblje na cestama’

- Tako je jedino sigurno da će daljnji rast cijene sirove nafte izazvati poskupljenje naftnih derivata. Budući da se prema većini procjena u ovoj godini očekuje i blag rast tečaja dolara i lagan rast cijene sirove nafte, i to s vrhuncem u trećem kvartalu, možemo očekivati da će prema sredini godine, odnosno središnjim ljetnim mjesecima, rasti i cijena naftnih derivata. Budući da bi rast nafte i dolara ipak trebao biti umjeren, ne očekujemo rekordne cijene derivata na hrvatskim crpkama – smatra Zvonimir Savić, direktor HGK-ova Sektora za financijske institucije, poslovne informacije i ekonomske analize.

Smanjenje trošarina bi povećalo standard stanovništva, smanjilo troškove poduzetnicima

HGK-ovi analitičari prognoziraju da će najviša cijena barela nafte biti tijekom ljeta i da će dostići 70 dolara. Istodobno ne očekuju da će dolar rasti više od tri posto.

Drugi je element koji utječe na cijenu derivata u Hrvatskoj, dakle, dolarski tečaj. Ne očekuje se da bi mjesečna vrijednost dolara razini trebala premašiti vrijednost eura. Savić predviđa da se najviši mjesečni prosjek može očekivati na 0,98 dolara za euro, a godišnji prosjek od približno 0,96 dolara za euro, što bi bio rast od približno tri posto u odnosu na prošlu  godinu. Istodobno bi se cijena barela sirove nafte uza stalan lagani rast potkraj trećega kvartala mogla približiti razini od 70 dolara, a onda se prema kraju godine ponovo spustiti prema 60 dolara. To bi ipak bila sjetno viša razina od približno 55 dolara kojom je završena prošla godina. Veliki su ‘problem‘ cijene goriva u Hrvatskoj trošarine, na koje otpada više od pola maloprodajne cijene. Trošarine na naftne derivate važan su izvor punjenja proračuna, a potrošnja je donekle neelastična, čime se može opravdavati njihova upotreba.

- Pri tome treba napomenuti da su cijene naftnih derivata u Hrvatskoj ispod europskog prosjeka, ali odnos se mijenja kad se te cijene usporede s prosječnim plaćama. Tako se može zaključiti da su trošarine visoke i da bi njihovo smanjenje povećalo standard stanovništvu i smanjilo troškove poduzetnicima - zaključuje Savić.

23. studeni 2024 04:12