Sa 18,5 milijuna dolazaka (+ 13 %), 102 milijuna noćenja (+ 12 %) i 10 milijardi eura prihoda od stranih i domaćih gostiju (+ 10%), hrvatski turizam je u 2017. oborio sve dosadašnje rekorde. Prema najavama Garija Cappellija, ministra turizma koji je danas predstavio rezultate u 2017. i planove u 2018, Hrvatska i ove godine grabi naprijed, ali s nešto manjim očekivanjima. Predviđeni porast broja gostiju ove godine prema prvim procjenama iznosi pet do sedam posto, a financijski rezultati trebali bi biti bolji za milijardu eura.
- U Hrvatskoj smo navikli turizam promatrati vrlo usko no on ima široko značenje i u ovom trenutku pokreće sve. To je pokazalo i nedavno dizanje kreditnog rejtinga od strane agencije Fitch, koja je podigla rejting Hrvatske s ‘BB‘ na ‘BB+‘ uz stabilne izglede, između ostalog i zahvaljujući snažnoj turističkoj sezoni – komentirao je Cappelli.
Kroz kratku prezentaciju istaknuo je nekoliko trendova, a to su značajna povećanja gostiju u pred i posezoni (u dolascima 17 %, a noćenjima 16 %), što Hrvatsku približava cilju da postane cjelogodišnja destinacija. Trenutno najaktualniji primjer je sportski turizam, konkretno rukomet, zbog kojeg se u Hrvatskoj očekuje 30 tisuća rukometnih gostiju. Vrlo dobar rast lani su ostvarile i kontinentalne destinacije, čiji je ukupan broj noćenja porastao za 15 posto.
Ključni trendovi hrvatskog turizma u 2018.
• jačanje mediteranske konkurencije (Grčke, Turske i zapadne Afrike) • veći broj uvoznih kvota za radnike (4660) • veći broj aviolinija prema Hrvatskoj u pred i posezoni • jača promocija na dalekim tržištima kroz nova predstavništva HTZ-a • revizija Strategije razvoja turizma do 2020. • vrijednost investicija preko milijardu eura • prihodi od 11 milijardi eura • jačanje turizma na otocima
Jedan od osnovnih preduvjeta za produljenje sezone je povećanje aviolinija prema Hrvatskoj, a najbolji primjer pozitivnog efekta bio je otvaranje svakodnevne linije Zagreb-Dubai, koja je omogućila veći priljev gostiju s dalekih tržišta. Svako od njih (Azija, SAD, Australija, Afrika, Australija) prošle je godine zabilježila dvoznamenkasti rast.
Upravo tim tržištima, kaže Cappelli, (posebice korejskim, kineskim i američkim), Hrvatska planira amortizirati usporavanje rasta turističkog prometa u 2018. Koji se očekuje radi jačanja pozicije konkurentskih destinacija Mediterana – Grčke, Turske i zapadne Afrike.
- Najtraženija destinacija među Kinezima ove je godine Europa te očekujemo pravu tržišnu utakmicu među europskim destinacijama. Hrvatska trenutno ima dobru poziciju i očekujemo 60 do 70 tisuća više kineskih turista u ovoj godini zahvaljujući povećanom broju letova i otvaranju novih predstavništva Hrvatske turističke zajednice u Šangaju i Seulu. Držat ćemo korak s konkurencijom. I pet posto rasta bit će veliki iskorak – objasnio je Cappelli.
TOP 5 destinacija u 2017. prema broju noćenja
- Dubrovnik (+15%)
- Rovinj (+11%)
- Poreč (+9%)
- Medulin (+2%)
- Umag (+11%)
Od zakonskih mjera koje se planiraju u 2018, najavio je da će kroz mjesec, dva dana na Vladi biti novi Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti, a u drugom kvartalu godine očekuje se reformski paket o turističkim zajednicama i boravišnoj pristojbi. Iako je u nadležnosti Ministarstva državne imovine, Ministarstvo turizma usko surađuje u izradi Zakona o turističkom zemljištu pa Cappelli smatra da bi i taj dugo očekivani Zakon ove godine mogao ugledati svjetlo dana, kao ključni okidač za veće investicije u turizmu, pogotovo u segmentu kampova.
Ove godine očekuje se i porast investicija u turizmu za 15 posto u odnosu na 2017, odnosno 940 milijuna eura ulaganja. S obzirom na to da je nekoliko natječaja za preuzimanje hotelskih kompanija u tijeku i da nisu sve navedene u planiranim investicijama, ta brojka mogla bi iznositi i više. Danas bi se, uz to, trebala saznati i konkretna imena ponuditelja za preuzimanje Jadrana d.d. iz Crikvenice.
Lokalne strategije
Dvije prošlogodišnje hit teme vezane za turizam bile su prekapacitiranost pojedinih destinacija te nedostatak radne snage. Cappelli je ponovio kao i lani, da lokalne zajednice same odlučuju kakav turizam i koliko turista žele te da je na čelnicima destinacija da kroz prostorne planove zadovolje obje strane: lokalno stanovništvo i turiste.
- Neke bi možda s manje gostiju, a kvalitetnijom ponudom i smještajem ostvarile iste financijske rezultate - komentirao je Cappelli.
Ovogodišnja kvota za zapošljavanje stranaca u turizmu iznosi 4660, međutim ministar vjeruje da će se potražnja za radnicima uspjeti zadovoljiti domaćim kadrom, a da je kvota čisto rezerva ako u sezoni stvari krenu po zlu.
Direktor Glavnog ureda HTZ-a Kristijan Staničić predstavio je predstojeće aktivnosti te državne marketinške institucije, ističući ključne smjernice, a to su jačanje nacionalnog brenda, pred i posezone te povećanje ukupne turističke potrošnje.
[caption id="attachment_315624" align="aligncenter" width="750"] Kristijan Staničić, Foto: Ratko Mavar/Lider[/caption]
- Završen je javni poziv za izbor marketinške agencije koja bi trebala kreirati marketinški miks za 23 tržišta i fokusirati se na pred i posezonu i online kampanje. U fazi je analiza prispjelih ponuda za izbor PR agencije koja će raditi off i online kampanje, s time da će naglasak biti na promociju putem društvenih mreža – najavio je Staničić.
Osim Šangaja i Seula, HTZ ove godine otvara i još jedno predstavništvo u SAD-u (Los Angelesu), tako da ima pokrivenu istočnu i zapadnu obalu Amerike te u Rimu, gdje bi se (uz Milano koji pokriva sjever), jačala promocija u južnoj Italiji. HTZ je rezervirao 30 milijuna kuna za suradnju s avioprijevoznicima i stranim turoperatorima, od kojih 70 posto sredstava ide avioprijevoznicima, uglavnom low cost kompanijama.