Aktualno
StoryEditor

Čelnike Rasca i Alarm Automatike pitali smo trebaju li obiteljske tvrtke izaći na tržište kapitala

12. Veljača 2019.

Vječna dilema vlasnika obiteljskih tvrtki jest ostaviti posao i poslovanje u krugu obitelji ili je prepustiti na milost i nemilost dioničara. Može li i kada takva tvrtka postati preveliki zalogaj za obitelj i što onda, odgovor bi mogli potražiti na 10. Liderovoj konferenciji Budućnost obiteljskih tvrtki, na prvoj panel raspravi Obiteljske tvrtke – Ulazak na tržište kapitala.

Liderov moderator Tin Bašić na panelu Obiteljske tvrtke - Ulazak na tržište kapitala 8. ožujka potrudit će se dobiti sve odgovore o izlistavanju obiteljskih tvrtki na tržištu kapitala od Tomislava Gračana, člana Uprave Zagrebačke burze, a svoje viđenje dat će i Ivan Franičević, predsjednik Uprave tvrtke Rasco, Boris Popović, član društva Alarm Automatike te predstavnik obiteljske tvrtke Nexe Grupa.

Obiteljske tvrtke su u prednosti

Neke od najstabilnijih i najprofitabilnijih kompanija na svijetu zapravo su obiteljske kompanije, ističe za Lider  Ivan Franičević, predsjednik Uprave tvrtke Rasco.

Obiteljsko vlasništvo ima niz prednosti u odnosu na distribuirano i usitnjeno vlasništvo kroz tržište kapitala, budući da je fokus obitelji vlasnika većini slučajeva dugoročna stabilnost, rast i razvoja s podjednakim ciljevima očuvanja bogatstva i stvaranje nove vrijednosti.

- ‘Obični‘ dioničari nerijetko su spremni žrtvovati dugoročne perspektive zbog kratkoročne zarade. Obiteljske kompanije su možda sporije, manje agresivne u rastu, no zbog toga obično i značajno stabilnije od drugih. Ne mislim da je listanje na burzi nužno bolja opcija od strateškog investitora, stranog ili domaćeg. Burza prisiljava kompanije na kratkoročni pogled, a obiteljske kompanije nisu naviknute raditi na takve načine i direktan skok iz strogo obiteljski upravljane kompanije na tromjesečno javno izvještavanje i short-term pressing rezultata sigurno nije dobra stvar. Puno pretpostavki treba ispuniti prije izlaska na burzu. No, ono što je činjenica jest svakako da je bolje da kompanije ostanu u domaćim rukama, to se ne može pobiti koliko god netko liberalan želio biti – kaže Franičević.

Također, kad se listate na burzi, onda ste otvoreni tome da vas kupi i onaj za koga ne želite da vas kupi, dodaje.

S druge strane, obiteljske tvrtke mogu češće upasti i u krizu, primjerice kao posljedica razmirica unutar obitelji oko upravljanja, podjele dobiti, budućnosti razvoja, itd. Za njega nije pravo pitanje da li obitelj treba ostati vlasnik, već kada prepustiti upravljanje profesionalnom menadžmentu.

Uspjeh vlasnika kroz više generacija se velikim dijelom temelji na jasnom i prilično strogom odvajanju vlasništva od upravljanja. Što je veći broj članova obitelji kroz generacije u istoj tvrtki, to je teže upravljati ambicijama i željama pojedinih članova obitelji.

Ovi problemi neće se riješiti izlaskom na burzu, napominje on, prije preuzimanje od strane neke strane kompanije, što dugoročno nije dobro. Međutim, već i samo razmišljanje o izlasku na burzu prisiljava kompanije da stvaraju pretpostavke koje su potrebne u svim scenarijima nastavka ili prekida vlasništva obitelji - profesionalizaciju menadžmenta, rasplitanje mreže koja je napravljena oko vlasnika-menadžera i veća transparentnost kompanija.

- Ako je to jedini put, onda je bolja opcija listanje na burzi možda bolja opcija  – drži Franičević.

Burza kao zadnja opcija

Boris Popović nije zagovaratelj izlistavanja na burzi pod svaku cijenu, niti misli da je to pravi put za Alarm automatiku, zasad. Postoji optimalni put promjena u vlasništvu koji ovisi od faze razvoja u kojoj je tvrtka i izlistavanje na burzi nije prvi korak.

Ako obitelj ima ambicije i kompetencije te resurse, a tu na prvom mjestu misli na kvalitetan menadžment i dobro posloženu tvrtku, kao i tržišta i proizvode, onda je odgovor da treba ostati u vlasništvu, posebno ako je u brzorastućoj industriji sa slabom konkurencijom i u dobrom  i poticajnom poslovnom okruženju.

Obiteljska tvrtka je kao još jedno dijete osnivača, a osnivač treba misliti na svu svoju djecu. Osnovno je pitanje, kaže, ostavlja li se vlastitom djetetu problem ili prilika i je li uvođenje djeteta u tvrtku jača ili slabi tvrtku. Tu treba prevladati razum, a ne osjećaji, iako ni njihov utjecaj ne treba zanemariti. Odluka nije laka jer ima trajne posljedice i na tvrtku i na obitelj.

- Ako nema kadrovskih resursa unutar tvrtke i ambicije od strane obitelji ili je industrija u padu s velikom konkurencijom, onda je bolje težiti izlaznoj strategiji, pa makar i u konačnici to značilo burza – napominje Popović i dodaje da je rješenja i više, ali o njima će u detalje na Liderovoj konferenciji.

Ne propustite priliku! Prijavite se na 10. konferenciju Budućnost obiteljskih tvrtki koja će se održati 8. ožujka u Panorama Zagreb Hotelu. Uz panel raspravu o ulasku obiteljskih tvrtki na tržište kapitala, očekuju vas zanimljive radionice, paneli i predavanja na kojima možete saznati kako u samo 4 koraka pripremiti kompaniju za generacijski transfer, čuti sve o iskustvima s tvrtkama kćerima, angažiranjem profesionalnog menadžera i brojne druge korisne informacije. Zavirite u program konferencije.

22. studeni 2024 19:53