piše Drago Munjiza, izvršni direktor Lonije
Koliko uspješnih hrvatskih poduzetnika i menadžera zna što je to Alexa ili Google Home? I moraju li se osobno njima koristiti da bi optimirali poslovne ili životne procese? Razumiju li oni kao roditelji što njihova djeca traže na internetu i jesu li na Instagramu ili Tinderu?
Eksponencijalno jačanje digitalizacije naših života mijenja strukturu radnih procesa i potrebe u obrazovanju. Biti digitalan znači biti prodoran, brz i (točno) informiran, ali često i preplavljen nepotrebnim informacijama koje mogu zbunjivati i stvarati osjećaj preopterećenosti mogućnostima. Poslovni ljudi dobivaju desetke informacija sa zaslona PC-a, a koje proizlaze iz BI-alata tvrtki (pa može i zbuniti cijela ta šuma analiza), a još prije 50-ak godina poslovni tajnici u multinacionalkama čitali su pismena izvješća o realizaciji s drugih kontinenata i podvlačili za CEO-e ono bitno!
Za digitalizaciju su više učinili Facebook, Google i Apple itd. nego sve obrazovne ustanove i vlade svijeta. Koga ne možeš pobijediti, pridruži mu se! Ta je transformacija uzbudljiva i omogućuje mladima da kreiraju novi svijet, paralelan s analognim, te da upravljajući pametnim strojevima upravljaju de facto svime. Ali uvijek postoji i opasnost, jer mogućnost pristupa velikoj količini podataka odvlači pozornost od bitnog te stvara ovisnost o takvom načinu izvješćivanja!
Poslovni model koji ne predviđa limitiranje radnih mjesta koja lako mogu biti zamijenjena automatiziranim strojevima ubrzo će biti pod pritiskom prevelikih troškova i preniske poslovne inteligencije. Posao trgovačkog putnika, slagača polica, blagajnice, poštara i mnogih drugih zanimanja u proizvodnji i uslužnim djelatnostima može se obaviti preciznije i jeftinije (‘click‘ i ‘collect‘), a uskoro nas također očekuju digitalni kućni ljubimci, čak i životni partneri.
Potraga za majstorima za dronove
Poznat je slučaj zaljubljivanja u Appleovu aplikaciju Siri u seriji ‘Teorija velikoga praska‘, a upravo se događa i masovno zaljubljivanje u Amazonovu aplikaciju Alexu, koja postaje neizbježna za svaku dobrostojeću digitaliziranu (čitaj: modernu, urbanu, uspješnu, ‘mladu‘...) osobu ili obitelj. Zašto otvarati vrata svojeg ormara ako to može učiniti Alexa?
Koliko uspješnih hrvatskih poduzetnika i menadžera zna što je to Alexa ili Google Home? I moraju li se njima osobno koristiti da bi bili dio digitalnog svijeta koji će optimirati svoje poslovne/životne procese? Razumiju li oni kao roditelji što njihova djeca traže na internetu i jesu li na Instagramu ili Tinderu? Znaju li da se njihova djeca npr. na FER-u ne koriste knjigama (one nisu ni predviđene), nego samo snažnim računalima? Ako nisi na internetu, ne postojiš u vrijeme naših nasljednika, koji su i budući korisnici i potrošači.
Dronovi će uskoro zamijeniti mnoga manualna zanimanja povezana s dostavom u kuće i urede, a njihovo slaganje, obuka o uporabi, izdavanje dozvola i sl. biznis je budućnosti, i to bliske! Znate li koliko stoji jedan dron i kako se i gdje provodi obuka o sklapanju tog uređaja? Jer dron je moderni dostavljač, poštar, fotograf i kontrolor događaja, pa će vješti majstor za dronove ubrzo na nov način snimati svadbe, sportske događaje i slično, a dozvola za upravljanje bit će skupa i ograničena kao što je nekad bilo limitirano dobivanje vozačke ili bilo kakve dozvole iz državne uprave.
Digitalni ispovjednik
Rimokatolička crkva nedavno je uvela digitalnog ispovjednika. Vjerujem da je to krajnji dokaz da moramo razumjeti kuda smjeraju oni koji znaju i žele upravljati strojevima i programima koji ih pokreću. Jer za kontrolu drona ili Alexe ne morate biti mladi i vješti, već informatički pismeni, digitalizirani u ‘mindsetu‘ i vješti u pretraživanju i snalaženju u beskrajnom virtualnom svijetu. U njemu možete pretraživati brojne društvene mreže, portale s (polu)lažnim vijestima i biti meta oglasa, vijesti i nepotrebnih informacija, a možete i izgraditi biznis kao ‘influencer/ica‘ i postati virtualna osoba koja ima alter ego, pandan stvarnoj osobi ili proizvodu/usluzi. Marketing za takvu dvojnost drastično je drukčiji od marketinga za generaciju X, gdje nasmiješene domaćice uživaju u pranju posuđa ili rublja.
U ovom trenutku približno je jednako važno izgledate li dobro u ovom ili virtualnome svijetu, imate li mnogo likeova ili novca, jeste li ‘influencer‘ ili poznata osoba s malih ekrana. No vrlo će brzo ‘influenceri‘ s mnogo likeova biti važniji od promidžbenog spota prije i poslije dnevnika, a mladi uopće i neće gledati klasični dnevnik. U njihovu svijetu to je sporo i dosadno. Putovanja mogu biti i virtualna i ne trebaš izaći iz sobe da bi upravljao Alexom, igrao WOW sa suigračima iz npr. Australije ili dogovorio dostavu večere s aplikacijom Wolt bez prekidanja komunikacije s ‘influencerima‘ na nekoj od društvenih mreža.