Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) odobrila je novi kredit od 76 milijuna eura za nastavak izgradnje autoceste na dijelu koridora V c koji prolazi kroz Bosnu i Hercegovinu kao i dodatnih deset milijuna eura za modernizaciju luke na Savi u Brčkom.
Ugovore o tome u četvrtak su u Sarajevu potpisali direktorica EBRD-ova Odjela za razvitak prometne infrastrukture Sue Barrett i ministar financija BiH Vjekoslav Bevanda.
Krediti su odobreni na 15 godina, uz tri godine počeka i kamatu od jedan posto.
Iz kreditnih sredstava EBRD-a financirat će se dovršetak dionice od desetak kilometara autoceste između Svilaja i Odžaka na sjeveru BiH te dionice koja vodi od Zenice prema Doboju. Ukupna duljina obiju dionica nešto je veća od 16 kilometara.
"Ovime se implementira okvirna strategija prometa do 2030. godine", kazao je Bevanda dodajući kako je gradnja koridora V c strateški prioritet pa će vlasti u BiH učiniti sve da bi se on što prije izgradio.
Velik neiskorišteni potencijal
Luku Brčko opisao je kao velik neiskorišteni potencijal, a kreditom bi se riješio ključni problem željezničkog pristupa lučkim objektima. Kada luka postane u cijelosti funkcionalna to bi, po Bevandinim rječima, bio značajan poticaj regionalnoj prometnoj povezanosti Savom i Dunavom.
Sue Barret je istaknula kako je EBRD za razne prometne projekte u BiH ukupne vrijednosti tri milijarde eura do sada odobrio kreditna sredstva u ukupnom iznosu od jedne milijarde eura, pri čemu je najviše odobreno za koridor V c.
"Ubrzanje dinamike investicija na koridoru V c ključni je prioritet i za BiH i za EBRD", kazala je Barrett.
Direktor tvrtke Autoceste Federacije BiH Adnan Terzić upozorio je kako povlačenje kreditnih sredstava EBRD-a ovisi o tome hoće li Parlament BiH usvojiti zakon o dodatnim trošarinama na gorivo. Međunarodni kreditori to postavljaju kao uvjet držeći kako u postojećim okolnostima nema dovoljnih jamstava da će se krediti moći vraćati.
U BiH je na pravcu koridora V c do sada izgrađeno oko 120 od projektiranih 330 kilometara autoceste, a preciznu procjenu roka za dovršetak gradnje cijele prometnice Terzić nije mogao dati ističući kako to ovisi o izvorima financiranja, no kalkulira se s razdobljem između 2020. i 2025. godine.