I poslije sto godina, ideje Edwarda Bernaysa još uvijek oduševljavaju svojom inovativnošću, zaključak je promocije biografije oca odnosa s javnošću koja je u utorak predstavljena na Edward Bernays University Collegeu u Zagrebu.
O knjizi Larryja Tyea ‘Edward Bernays i rođenje odnosa s javnošću‘ govorili su Božo Skoko, jedan od vodećih komunikacijskih stručnjaka u Hrvatskoj, dekan Bernays Collegea Damir Jugo te Ana Tkalac Verčić, predsjednica Hrvatske udruge za odnose s javnošću, dok su se videolinkom iz New Yorka okupljenima obratili Shelley Spector, osnivačica tamošnjeg Muzeja za odnose s javnošću, i Lucas Bernays Held, direktor Wallace fondacije i unuk Edwarda Bernaysa.
>>>Sedam pravila za dobre odnose s javnošću
Skoko je, predstavljajući knjigu, nabrojao i neke od Bernaysovih najznačajnijih kampanja, između ostalih i onu u kojoj je, angažiran da poveća prodaju špeka, proveo anketu među liječnicima sa samo jednim pitanjem: ‘Treba li ujutro jesti malo ili obilno?‘. Na dobivenim rezultatima potom je temeljio čitavu kampanju zahvaljujući kojoj je brendirao nešto što danas poznajemo pod nazivom američki doručak. Istaknuo je i kako je Bernays svojim idejama odredio smjer čitave profesije, mijenjao svijet i navike Amerikanaca, naglasivši da se Tyeova knjiga ne sastoji samo od pohvala, već je mnogo prostora posvećeno i njegovom privatnom životu, kao i odnosima s kolegama i zaposlenicima prema kojima se često nije ponašao baš idealno.
Jugo, ujedno i glavni urednik hrvatskog izdanja knjige, pohvalio se da je riječ o projektu iza kojeg kompletno stoje zaposlenici Bernaysa, od samog prijevoda do prijeloma, lekture i recenzija. Dodao je i da Edward Bernays nije bio prvi koji se bavio odnosima s javnošću, ali su ih svi prije njega svodili isključivo na odnos s medijima.
>>>Novi PR – Odnosi s javnošću: Poruke zapele u gužvi
O ‘glavnom junaku‘ ove promocije mogli smo doznati iz prve ruke zahvaljujući sugovornicima iz SAD-a pa se Spector, koja je s njim surađivala od sredine osamdesetih do njegove smrti 1995. godine, prisjetila kako je bio izuzetno običan, topao i šarmantan, dok ste u njegovom stanu imali osjećaj da se nalazite u vremenskom stroju. Na pitanje o muzeju naglasila je da u velikoj mjeri izgleda kao Bernaysov ured, zbog čega posjetitelji imaju osjećaj da ‘dodiruju povijest‘.
Held je kazao kako su se kao djeca okupljali oko Edwardove fotelje i satima slušali njegove priče, dok se danas, kada se i sam bavi PR-om, još uvijek vodi načelima svoga djeda prema kojima je najvažnije imati kredibilitet (tko nešto govori) i biti realan prilikom pokušaja da proniknete u ono što publika misli.
>>>HUOJ promovirao 12 novih certificiranih stručnjaka za odnose s javnošću
- Edward Bernays mrzio bi današnje odnose s javnošću i ne bi mu se svidjela važnost koju imaju društvene mreže, kao i činjenica da smo izgubili umijeće kreiranja vijesti, kazala je Spector na pitanje kako bi se Bernays snašao u PR-u 2018. godine. S njom se složio i Lucas Bernays Held iako je naglasio da bi mu se zasigurno svidjelo to što je sve dostupno i što se sve može snimiti.