Na tržištu ekonomije dijeljenja u Europi su u godinu dana provedene transakcije u vrijednosti 27,9 milijardi eura, a procijenjeno je da je 191 milijun građana izvršio barem jednu transakciju, pokazuje izvješće Mastercarda.
Istraživanje, koje su proveli kompanije Mastercard i The Future Agenda, pokazuje da raste popularnost sustava koji omogućuje ljudima da s drugima dijele nedovoljno korištenu imovinu u područjima kao što su smještaj, prijevoz, kupnja ili prodaja robe, profesionalne usluge na zahtjev te najam raznih dobara.
>>> Promet u najjačim europskim sektorima ekonomije dijeljenja do 2025. i do 20 puta veći
U izvješću, objavljenom u ponedjeljak, navodi se da su na tržištu ekonomije dijeljenja u Europi između svibnja 2015. i svibnja 2016. provedene transakcije u vrijednosti 27,9 milijardi eura, a procijenjeno je da je 191 milijun građana izvršio barem jednu transakciju. Nadalje, prema prošlogodišnjem Eurobarometru Europske komisije, više od polovine Europljana zna za ekonomiju dijeljenja, a jedna od tri odrasle osobe je koristi.
S penetracijom većom od 20 posto u Europi, najpopularnije su kategorije u okviru segmenta ekonomije dijeljenja korišteni proizvodi, transport i smještaj, a više od 5 posto Europljana već nudi usluge i proizvode putem platformi za dijeljenje. U izvješću Mastercarda navodi se da su tehnološki napredak, korisničko iskustvo i regulacija ključni čimbenici za rast ekonomije dijeljenja.
>>> Uber je tehnološka kompanija, a ne taksi
„Ekonomija dijeljenja doživljava veliki rast, pritom transformira temeljni način na koji funkcioniraju naše industrije i na koji ljudi doživljavaju usluge“, poručio je u izvješću Mark Barnett, predsjednik za Ujedinjeno Kraljevstvo u kompaniji Mastercard.
Regulacija treba biti proaktivna, a ne reaktivna
Studija je identificirala međusobno povezane teme koje će utjecati na ekonomiju dijeljenja.
Tako se navodi da povjerenje ostaje platforma za ekonomiju dijeljenja, a ono će prirodno rasti sa širenjem sektora i prilagodbom ljudi na veliki spektar proizvoda i usluga koje ekonomija dijeljenja obuhvaća.
Nadalje, kako se društvo prilagođava novim modelima trgovine, regulacija će morati djelovati proaktivno, a ne reaktivno. Propisi i uredbe će morati bolje zaštititi potrošače, pružatelje usluga, ali i platforme za dijeljenje.
"To će osigurati mrežu društvene sigurnosti te stvoriti veću vrijednost za sve sudionike", navodi se u izvješću Mastercarda.
>>> Digitalni gladijatori u ekonomiji dijeljenja
Ističe se i da je poboljšano korisničko iskustvo od ključne važnosti za rast i širenje ekonomije dijeljenja, a to je ono što poslovni subjekti trebaju postići kako bi privukli potrošače, dalje se razvijali i zadržali legitimitet.
Kako bi se ovo postiglo, platforme moraju osluškivati potrebe korisnika, osigurati jednostavne i sigurne transakcije te imati kontrolu nad osobnim podacima kako bi korisnici imali veću kontrolu.
Navodi se i da će s novim načinima pristupa biti veća i vrijednost za potrošače i poslovne subjekte, a taj pristup bit će vođen tehnologijom koja generira novu vrijednost uslijed povećanja uporabe i smanjenja troškova.
U izvješću se zaključuje da su jamstvo povjerenja i dobre reputacije, poboljšanje korisničkog iskustva i stvaranje veće vrijednosti ključni čimbenici za rast ekonomije dijeljenja.