Aktualno
StoryEditor

Elon Musk: Kako je jedan startup pretekao divove poput GM-a i Forda

23. Travanj 2017.

Što god ljudi mislili i govorili o Elonu Musku, svijet već dugo nije imao tako maštovita i samouvjerena vizionara čiji pogled seže toliko ambiciozno u budućnost. Kad je čovjeku proizvodnja luksuznih električnih automobila samo usputna ljubav ugurana između stvaranja ‘hyperloopa‘ (superbrzi transport kapsulama koje se u cijevima kreću brže od aviona), spajanja računala i ljudskog mozga te osvajanja Marsa, može se slobodno reći da je u pitanju zanimljiva osoba.

>>> Utrka za prvu komercijalnu hyperloop liniju

Prošli je tjedan njegov uvjerljivo ‘najdosadniji‘ projekt, Tesla, postao najvrjednija automobilska tvrtka u Americi, preskočivši tako i titana GM premda je bila riječ o jedva uočljivoj razlici koju je tržište kapitala ubrzo istopilo. Iako je, u svakom slučaju, riječ o rastućoj kompaniji na prvoj crti budućnosti osobnog prijevoza, mnoge je vijest o Teslinoj tržišnoj vrijednosti, koliko god potrajala na nestalnoj burzi, iznenadila zbog mnogo manjeg opsega proizvodnje (prošle godine isporučeno 76 tisuća automobila u usporedbi s GM-ovih deset i Fordovih 6,6 milijuna) i razvojne faze kompanije (GM drži desetak posto svjetskog tržišta, Tesla desetinu postotka).

>>> Musk lansirao Neuralink s ciljem spajanja ljudske i umjetne inteligencije

No dionice često imaju vlastitu logiku koja nije nužno opterećena onime što se naziva ekonomskim fundamentima, pa je tako prošli ponedjeljak startup iz Silicijske doline dosegnuo u New Yorku vrijednost od 51 milijardu dolara, neznatno veću od GM-ovih 50,9 milijardi. Naravno, razlika od sto milijuna pri takvim je iznosima na razini od deset kuna, ali mediji su joj pridali veliku pozornost upravo zbog simbolične vrijednosti. Da je bilo koji drugi proizvođač etablirane tradicije za dlaku prešao prvoga na popisu, malotko bi se obazreo, no kad to napravi pionir osnovan takoreći jučer koji proizvodi samo oko jedan posto količine svoga prvog konkurenta, vijest zaslužuje pozornost.

Dobra pozicija

Analitičari tako neočekivano brz rast tek 14 godina stare automobilske tvrtke do vrha objašnjavaju vjerom investitora u neizbježnost tržišne pobjede Muskova koncepta unatoč relativno ranoj fazi razvoja tvrtke i njezina osnovnog tržišta, odnosno potražnje za električnim automobilima, posebice skupima. Ipak, riječ je o neobično dugoročnom razmišljanju burze inače sklone kratkoročnom pogledu jer Tesla i dalje bilježi gubitke za razliku od upravo preskočenoga GM-a. 

Unatoč neusporedivo slabijim pokazateljima, poput manje prodanih vozila, gubitka na računu i nezamjetna tržišnog udjela, Tesla je nakratko prošli tjedan pretekao etablirane proizvođače automobila prema tržišnoj vrijednosti, potvrdivši tako neuobičajenu vjeru investitora u svoj potencijal.

Objašnjenje je djelomično i u doživljaju tvrtke; investitori Teslu smatraju tehnološkom tvrtkom, što povlači i malo drugačiju poslovnu logiku za razliku od GM-a i ostalih proizvođača automobila koji su ‘tradicionalna‘ industrijska poduzeća. U protekle tri godine proizvođač tehnološki naprednih električnih automobila koji je predsjednik i glavni direktor Musk osnovao s J. B. Straubelom, Martinom Eberhardom, Marcom Tarpenningom i Ianom Wrightom nakupio je gotovo dvije milijarde dolara gubitka (773 milijuna samo prošle godine), a u istom razdoblju GM je zaradio impresivne 23 milijarde. Mnogima je problem i odabrani oblik distribucije, izravno kupcima, bez posrednika. Wall Street, inače opsjednut financijskim pokazateljima, u ovom slučaju nije zabrinut i od Tesle uskoro očekuje velike stvari. Još jedan razlog za optimizam nalazi u neočekivano visokom skoku isporuka tijekom prvoga ovogodišnjeg kvartala, a konkurenti su u prošlome mjesecu zabilježili znatno nižu prodaju od prognozirane. I sâm je Musk priznao još početkom travnja, kad je preskočen Ford, da tvrtkina vrijednost možda jest trenutačno prenapuhana, ali da zrcali vjeru u sutra. Optimizam investitora djelomično je potpomognut širim razmišljanjem prema kojemu Tesla možda i neće biti takav tržišni lider kakva mnogi očekuju, ali zato bi svoju poziciju mogao iskoristiti za ulazak na druga vrlo perspektivna tržišta koja vrijede bilijune dolara, poput usluge dijeljenja automobila, logistike i skladištenja energije.

Napad prema dolje

Kako piše Financial Times, ulagači velike nade polažu u skorašnji Model 3 koji će biti prvi tvrtkin iskorak prema donjem segmentu tržišta. Dosad je bila usredotočena na kupce dubokoga džepa spremne izdvojiti i sto tisuća dolara za neke modele, no tržište još nije dovoljno veliko za održivo profitabilno poslovanje u tom dijelu, što brojke jasno pokazuju (Tesla je od izlaska na burzu zabilježio samo dva kvartala u plusu). Bilo je stoga pitanje vremena kad će krenuti u osvajanje tržišta pristupačnijih električnih automobila, koje je mnogo razvijenije, ali i dinamičnije od konkurenata. Dok u visokoj klasi Tesla i nema veliku konkurenciju, stanje je posve drukčije kad je riječ o manjim, jeftinijim električnim automobilima koje sada proizvode gotovo svi veliki automobilski igrači.

musk

GM je već izbacio svoga konja za trku, Chevrolet Bolt, pa se može očekivati primjena ‘Appleova koncepta‘, odnosno kasniji izlazak na tržište, ali sa superiornijim proizvodom. Iako Tesla zasad ima gotovo besprijekoran marketing i izvrstan ugled, unatoč nekim nedavnim kontroverzijama (prošle je godine bilo dosta prijepora zbog autopilota na Modelu S koji, navodno, nije predvidio nesreću), mnogo toga ovisit će o uspjehu iščekivanoga Modela 3. Čini se da Tesla zasad sa svojim glavnim proizvodom ne može uskoro računati na profitabilnost, stoga treba tržišni hit, kravu muzaru zahvaljujući kojoj će napokon poslovati u plusu i kupiti vrijeme do snažnijeg razvoja gornjeg dijela tržišta električnih automobila.

Neželjeni kompromis

Plan je ostvariti proizvodnju od pola milijuna automobila na godinu u sljedećoj godini, što jasno sugerira vrlo visoka očekivanja od novog modela i tvrtkinu usmjerenost na masovno tržište prvi put od osnutka. Prednarudžbe obećavaju i gotovo pokrivaju prvu godinu proizvodnje jer ih je još prošle godine zaprimljeno više od 400 tisuća, no to za sobom povlači i prilično očit problem – Tesla mora biti u stanju sklopiti i isporučiti te automobile u relativno kratkom roku, prve do kraja sljedeće godine, što, sasvim sigurno, neće biti nimalo lako uzmu li se u obzir sadašnji proizvodni kapaciteti. Poduzetnik rodom iz Južnoafričke Republike procjenjuje da će novi model uprihoditi 20 milijardi dolara i pet milijardi bruto dobiti, odnosno ostvarivati maržu od visokih 25 posto po komadu.

>>> Elon Musk: Sanjar koji poseže za Mjesecom i zvijezdama

Osnovni model stajat će ‘samo‘ 35 tisuća dolara, ne baš malo za automobil, ali svakako malo za Teslu čiji proizvodi obično stoje oko tri puta više. S druge strane, da bi se takva marža održala, na Modelu 3 morat će se znatno uštedjeti pa će imati upola manje kabela od Modela S, manje mjesta za sjedenje i teret, a neće imati ni zgodne dodatke poput automatskog izvlačenja kvake. Jednako tako, performance će biti slabije, Model 3 imat će manji domet baterije, sporije ubrzanje, manje snage i u početku pogon samo na stražnje kotače, ne na sva četiri. Ukratko, Model 3 zamišljen je kao pristupačnija, manja verzija Modela S, ne kao nova verzija postojećih modela. Posebna je zanimljivost Modela 3, koji je, po svemu sudeći, za Muska neželjeni tržišni kompromis, ‘antiprodavanje‘, odnosno nuđenje skupljih modela zainteresiranima ponajprije za ‘trojku‘.

Kako je sâm objasnio prošle godine, onima koji dođu u njihovu trgovinu kupiti taj model, prodavači će odmah ponuditi skuplje modele, s tim da će i ovaj uz razne dodatke vjerojatno dosegnuti prosječnu cijenu od 50 tisuća dolara. To je s marketinškoga gledišta važan podatak, posebice kad se upari s hobističkim istraživanjem jednog Teslina entuzijasta prema kojem bi gotovo 90 posto onih koji su rezervirali novi model uzelo dodatne opcije, prije svega autopilot.

Karizmatični Musk

Premda današnja financijska slika nije pretjerano dobra, konsenzus je zasad da tvrtka svakako ima velik potencijal, ne samo u osnovnom poslovanju s automobilima nego i zbog vrlo dobre pozicije koja joj otvara vrata drugih, unosnijih tržišta. Nije zanemarivo ni to što je vodi jedan od fascinantnijih poduzetnika današnjice iako to izaziva sasvim oprečna mišljenja. Za neke je Muskovo sanjarenje poslovni rizik, što je čest dojam investitora kad su u pitanju ljudi koji nisu primarno zainteresirani za zarađivanje novca. Upravo zato neki od njih žele vidjeti raznolikiji, nezavisniji odbor u Tesli, a drugi upravo Muska i njegovu viziju smatraju velikom prednošću i razlogom za strpljenje.

19. travanj 2024 23:10