Aktualno
StoryEditor

Game: Inovaciju dobavljača ponekad je bolje platiti više i uštedjeti u budućnosti

16. Studeni 2017.

Kao i njegovi prethodnici na Liderovoj i HUND-ovoj konferenciji ‘Digitalna era nabave‘, južnoafrički stručnjak za nabavu s iskustvom u autoindustriji i farmaceutici Christopher Game ispričao je svoja iskustva u transformaciji nabave i primjeni digitalnih alata.

- Amazon Alexa danas nas mijenja u nabavi u privatnom životu, preko nje možemo naručiti sve što nam treba. Alexa se pojavila u našim životima toliko brzo, u godinu dana je ušla u mnoge domove u UK i Njemačkoj. A softver će učiniti da nas, zaduženih za nabavu, bude sve manje, osim ako ne počnemo razmišljati drugačije – rekao je Game.

>>> Vollmer: Uberirajte se da se ne bi morali kodakirati

Gameovo golemo iskustvo u nabavi u autoindustrije i farmaceutici može se ukratko opisati kao prelazak od suparničkog pregovaranja prema suradnji s dobavljačima po principu otvorene knjige. Njegovi savjeti oko promjene odnose se prvenstveno na unutarnje poslovne procese kompanije, ali i pristupe koji nabavu čine efikasnijom.

Primjerice, Game smatra da je potrebno poticati inovacije kod dobavljača, cijenom ili obujmom kupovine, jer dodana vrijednost koju stvara bit će ugrađena u vlastiti proizvod kompanije. A ako nije potaknuta pri njezinom razvoju, onda je možda neće ni biti. U kompanijama u kojima je radio, Game je čak uvodio mjesta inovacijskog menadžera za pojedinu kategoriju proizvoda, a čija je zadaća bila tragati za svim inovacijama njihovih dobavljača koje su možda propustili.

U odnosu s dobavljačima, podsjetio je Game, riječ partner često se ne koristi ispravno, jer odnos kompanije koja nabavlja nije takav. Njegovo je iskustvo da partneri u nabavi moraju imati barem online sustav u kojem mogu u bilo kojem trenutku dostaviti svoje ideje, prijedloge ili prigovore kompaniji, te na koje mora biti odgovoreno unutar 24 sata. Idealno je da je riječ o portalu, na kojem se osim prostora za prigovor objavljuju i vlastite inovacije i planovi, ali i KPI-jevi za dobavljače, koji mogu utjecati na cijenu i obujam kupnje.

>>> Kraljič: Kiselu jabuku strukturnih promjena treba zagristi odmah

Možda je kontraintuitivno, ali nekad je bolje odmah platiti više kad je riječ o inovaciji dobavljača koja može donijeti efekt na tvoj biznis jer to donosi uštedu u budućnosti – kazao je Game.

Na okruglom stolu na temu ‘Transformacija CPO u CVO‘ sudjelovali su M. Vollmer iz SAP Aribe, Vesna Trnokop Tanta iz Sigma Business Consluting, Danijel Banek iz Atlantic Grupe te Christopher Game iz Stade.

Izlagači su na početku još jednom ponovili koji su izazovi s kojima se nabava suočava u procesu digitalizacije. Danijel Banek naglasio je kako je važno imati vrlo jasno postavljen cilj digitalizacije unutar kompanije i odjela. Digitalizacija treba biti provedena u svim odjelima, ne samo u jednom. Atlantic je među prvima prepoznao izazove digitalizacije i krenula s projektom u partnerstvu s IBM-om. Tako su počela istraživanja efekta digitalizacije i pripreme. Činjenica je da nabava u Atlanticu nije prva krenula s tim projektom, ali znamo da je važan prostor za taj proces.

>>> Matrica Petera Kraljiča za uspjeh poduzeća

Kako započeti sam proces digitalizacije? Banek smatra da je potrebno posložiti osnovne podatke i informacije o nabavi, o samom tržištu i dobavljačima, a kasnije slijedi i proces informiranja. Vesna Trnokop Tanta govori o tome da, kada se kompanija odluči na digitalizaciju, znači da se odlučila na smanjenje nepotrebnih koraka u poslovanju. Radi se zapravo o racionalizaciji poslovanja. Tvrdi da će sama prodaja biti uspješnija, ako je nabava racionalizirana putem digitalizacije.

- Moglo bi se reći da je nabava ogledalo poduzeća. Puno toga ovisi o menadžmentu, oni koji ostvaruju nabavu trebali bi biti dijelom uprave, rekla je.

Moderator ju je upitao i o projektu nabave u Ini koji je vodila, nakon donošenja prvobitne uredbe o postupcima nabave.

- Tim ljudi je na tome radio, to je vrlo kompleksno i zahtijevalo je dugotrajne procedure. Radili smo analize i još brojne korake; organizacija je vrlo bitna, a ljudi koji se bave nabavom imaju uvijek velike pritiske, kazala je Trnokop Tanta te dodala da sve što su radili tri godine na kraju nikoga nije interesiralo.

Zanimalo nas je kako doći do toga da vas ne odbiju nakon prezentacije? Christopher Game našalio se da mu se to nikada nije dogodilo.

- Ponekad je lakše tražiti oprost nego dopuštenje, ustvrdio je. Smatraju da je to uvijek osobni rizik i karijera u nabavi nije stabilna. Po pitanju dobivanja dopuštenja za projekte zaključili su da je u javnom sektoru su puno više izazova te da je teže nešto postići. U privatnom sektoru fokus je više na prodaju, pa je možda i proces razvoja lakši. Vollmer je dao savjet kako se nositi s odbijenicom ili je uopće ne dobiti.

- Kada počinjete s nabavom, trebate jasnu viziju i cilj koji želite ostvariti, tako ćete dobiti i najveće šanse. Zato je vrlo dobro poslušati određene savjete i strategije jer je nabava uistinu važna, zaključio je.

Autori: Sergej Abramov i Tirena Leinert Novosel

22. studeni 2024 13:31