Kako kapitalizirati mogućnosti koje pruža digitalizacija pitanje je svih pitanja u modernoj eri poslovanja. Za kompanije koje ne žele ostati na začelju nužna je cjelovita strategija digitalne transformacije i poslovanja u oblaku. Upravo o tome govori Janusz Naklicki, potpredsjednik Oraclea za srednju, istočnu Europu i CIS zemlje, ističući kako tržište servisnih usluga u oblaku raste otprilike pet puta brže od ulaganja u tradicionalne sustave Osim na ovogodišnjem Oracle Cloud Day-u, Naklicki o ovim temama govori i u kratkom intervjuu za Lider. Inače, Oracle kao jedna od vodećih globalnih tehnoloških kompanija najveću važnost pridaje dinamičnom rastu računarstva u oblaku koje se više ne smatra jednim od "IT trendova", već se doživljava kao potpuno prirodni fenomen koji se sve više i sve brže usvaja u svijetu poslovnog IT-a.
• Je li računarstvo u oblaku uistinu postalo mainstream? Što su novi trendovi iz Oracle-ove perspektive?
- Za nas u Oracleu cloud je ovdje da ostane zauvijek. Definitivno nije prolazan trend i neće nigdje otići. To je potpuno novi način korištenja IT-a od strane korisnika – mnogo brži, jeftiniji i agilniji. Oracle je počeo ulagati u računarstvo u oblaku i graditi rješenja i aplikacije još prije deset godina kada to još nije bilo moderno. Razumjeli smo svu kompleksnot IT-a, koju je trebalo prilagoditi potrebama korisnika, te nove tržišne fenomene poput mobilnosti, biga data itd. Shvatili smo da moramo adresirati tu kompleksnost i donijeti na tržište nešto što je punu jednostavnije i univerzalnije kao što su usluge u oblaku. Cloud je definitivno postao mainstream na tržištu.
• Što donosi digitalna transformacija poslovanja zasnovana na računarstvu u oblaku?
- Digitalna transformacija poslovanja zasnovana na cloudu zaista predstavlja revoluciju u izgradnji i korištenju IT sustava i ključ je za razumijevanje koncepta "digitalne komunikacije", tj. omogućavanja bolje poslovne interakcije zahvaljujući povezivanju ljudi, lokacija i stvari. U povezanom poduzeću sve usluge mogu međusobno komunicirati u stvarnom vremenu, bez obzira na lokaciju, podržani kanal i korištene izvore podataka. Vjerujemo da će sposobnost jednostavnog povezivanja aplikacija i izvora podataka kroz okruženje na lokaciji, u oblaku ili putem mobilnih uređaja biti ključna za uvođenje inovacija i poboljšanje korisničkog doživljaja.
• Što korisnici, mali i veliki, danas očekuju i traže od clouda?
- Nema velike razlike između malih i velikih korisnika kada je riječ o cloudu, to je njegova ljepota. Mala tvrtka može imati istu uslugu kao i velika, plaća se koliko se koristi. Možemo pružiti uslugu onako kako korisnici žele. Jednostavnost i priuštivost su glavne karakteristike oblaka. S druge strane, korisnici ne žele mijenjati svoje aplikacije i podatke, žele istu vrstu usluge i procesa na lokaciji (on premise) i u oblaku. Naš glavni cilj napraviti je to toliko jednostavnim da jednim klikom možete pomaknuti podatke iz svog data centra u cloud.
• Kako u Oracle vidite budući razvoj računarstva u oblaku, što možemo očekivati?
- Mislim da će u budućnosti istovrsne usluge na lokaciji biti dostupne i u oblaku. Nastojimo pokazati klijentima da se razina sigurnosti i zaštite podataka kakvu nudimo ne može usporediti s ničim drugim. Mnogo je sigurnije držati podatke u našem oblaku nego u svom podatkovnom centru. Kompanija poput Oraclea je sposobna donijeti sigurnost na puno višoj razini nego što to može bilo koji korisnik. Mi živimo od toga i ne možemo dopustiti da se kompromitira sigurnost. Imamo 10 tisuća cloud developrea koji svakodnevno rade na rješenjima u oblaku, pet milijardi dolara ulažemo u istraživanje i razvoj, a 80 posto toga ide u cloud. Trendovi idu u smjeru boljeg razumijevanja korisnika i interakcije s njihovim korisnicima, mobilnosti, korištenja podataka s društvenih mreža u IT sustavima, poslovne analitiku u stvarnom vremenu, korištenja interneta stvari (IoT) za pribavljanje preciznih podataka za upravljanje i kontrolu poslovnih procesa ili integracije strojnog učenja i umjetne inteligencije u poslovne aplikacije.
• Većina danas postojećih kompanija nisu „data driven“, hoće li u budućnosti sve tvrtke morati biti takve i što je nabitnije pri prijelazu u tu fazu?
- Da, morat će biti. Živimo u digitalnom svijetu. Teško je predvidjeti što će biti u budućnosti, ali mislilm da ne postoji šansa da se ide unazad i nema načina da se preživi bez digitalnih tehnologija. Pritom je najvažnije razumjeti i poboljšati korisničko iskustvo. Tradicionalne kompanije to mogu postići korištenjem digitalne tehnologije i komunikacije i analizom podataka.
• Koliko je već sada važna podatkovna vrijednost kompanija?
- Iznenađujuće, kompanije najčepšće ne procjenjuju tu vrijednost pravilno. Kod S&P 500 kompanija, samo 15 posto vrijednosti dolazi iz opipljive imovine, a 85 posto iz neopipljive kao štu brand ili podaci. Ako želite iskoristiti te podatke morate ih znati analizirati. Način na koji su kompanije sposobne kombinirati svoje podatke i one iz vanjskih izvora bit će ključno za privlačenje novih korisnika.
• Smatrate da su podaci novo gorivo današnjice? - Da, i za razliku od starih goriva poput nafte koji se jednom prerade, podaci i informacije kontinuirano proizvode novo gorivo odnosno još više podataka koji se potom mogu koristiti za optimizaciju postojećeg ili stvaranje nekog potpuno novog proizvoda. To je ono što podatke čini jedinstvenima i vrijednima. No, iako podaci imaju ogroman potencijal za kompanije i organizacije, tek pet posto tih kompanija svjesno je vrijednosti svojih podataka.
• S obzirom da je prikupljanje, analiza i primjena tih podataka još uvijek veliki problem za većinu tradicionalih kompanija, što moraju učiniti da ga riješe? Koje su najčešće greške na tom putu?
- Moraju početi s malim stvarima. Umjesto velikih skupih projekata, mogu početi s cloud uslugama i prodajnim i marketinškim alatima u koje ne moraju puno ulagati. Kada vide da nešto ima smisla, onda treba ići dalje. Digitalizacija je tu i bit će u svim porama u budućnosti. Najčešće greška je što tradicionalne kompanije često sve žele učiniti odjednom, a to za njih može biti jako teško. Bitno je početi korak po korak i onda se širiti.