Europske kompanije žale se na otežanu poslovnu klimu u Kini unatoč obećanjima Pekinga da će otvoriti gospodarstvo, pri čemu ih polovina ovogodišnju klimu ocjenjuje lošijom u odnosu na lani, pokazalo je najnovije istraživanje.
Istraživanje je pokazalo da 48 posto europskih tvrtki, od njih ukupno 532 obuhvaćene istraživanjem, ima dojam da je njihovo poslovanje otežano u posljednjih 12 mjeseci.
Čak dvije trećine tvrtki smatra da cenzura i blokade određenih internetskih stranica negativno utječe na njihovo poslovanje.
>>>Kinesko gospodarstvo u prvom kvartalu poraslo 6,8 posto
Novi propisi o sigurnosti na Internetu poskupljuju zaobilaženje vatrozida, tražeći od kompanija da se prijave za skupe privatne virtualne mreže koje imaju potrebne dozvole kineskih vlasti, a korisnicima omogućavaju zaobilaženje filtera i pristup Internetu.
- To je velika kontradikcija. Imamo Kinu koja se smatra liderom u globalizaciji, govori o važnosti integracije a njezini zakoni o sigurnosti na Internetu izazivaju probleme, kazao je novinarima čelnik komore Mats Harborn.
>>>Američko-kineski trgovinski sukob prijeti cijelom svijetu
Kompanije se također žale na neizvjesno pravno okruženje, više troškove rada i prepreke u regulatornom okruženju. Petina kaže da su bile prisiljene na transfer tehnologije, praksu koju Washington oštro osuđuje i zbog koje je pokrenuo istragu i zaprijetio Kini carinama.
- Kako njezino gospodarstvo sazrijeva, dugotrajne neefikasnosti u poslovnom okruženju u Kini postaju očitije, pokazalo je izvješće Trgovinske komore EU-a u Kini. Na određenim je pak područjima vidljiv napredak.
>>>Samo jedan posto poduzetnika poslovnu klimu u Hrvatskoj smatra pozitivnom
Tako je približno 61 posto europskih kompanija obuhvaćenih istraživanjem komore izrazilo optimizam po pitanju rasta njihova sektora u Kini, nasuprot njih 55 posto u prošloj godini.
Tek nešto više od polovine kompanija, njih 51 posto, smatra da ih nepovoljno tretiraju u odnosu na lokalne konkurente. Takvu ocjenu lani je dalo 54 posto ispitanika.
Anketa ipak signalizira slabi optimizam europskih kompanija u pogledu poslovanja u budućnosti, pri čemu gotovo svaka druga vjeruje da će se prepreke dodatno povećati u idućih pet godina, dok četvrtina smatra da nikad neće svjedočiti značajnom otvaranju kineskog tržišta.