
Ivan Zubak: Rezultati u 2024. najbolji su u tvrtkinoj povijesti

Petogodišnja strategija podrazumijeva strogi fokus na prodaju i održavanje vozila s jedne te razne asistencijske usluge s druge strane
Zubak Grupa prošle je godine ostvarila najbolje rezultate u povijesti poslovanja. Zahvaljujući očekivanom rastu prodaje automobila i servisnim uslugama u Hrvatskoj, može se očekivati da će trend uspješnog poslovanja biti nastavljen. U skladu s tim, usvojena je nova kompanijska strategija s petogodišnjim razvojnim planom. O kakvim je planovima riječ i kako se razvija hrvatsko tržište automobila, razgovarali smo s predsjednikom Uprave Zubak Grupe Ivanom Zubakom.
Što donosi nova petogodišnja strategija?
– Ona podrazumijeva strogi fokus na core business, a to su prodaja i održavanje vozila s jedne te razne asistencijske usluge s druge strane, uz udvostručavanje profitabilnosti u tom razdoblju. Sve ostale djelatnosti kojima se bavimo, poput stanice za tehnički pregled ili agencije za zastupanje u osiguranju, potpora su osnovnom poslu. Za svaki ključni profitni centar definirana je strategija rasta, koji može biti organski, investicijama, novim proizvodima i uslugama, odnosno u konačnici akvizicijama u Hrvatskoj ili inozemstvu.
U pripremi razgovora rekli ste da su rezultati u 2024. najbolji u povijesti tvrtke.
– Konsolidirani prihod iznosi nešto više od 230 milijuna eura uz EBITDA-u od osam milijuna eura. Od nefinancijskih pokazatelja izdvojio bih onaj koji se tiče zadovoljstva zaposlenika, gdje smo u neovisnom istraživanju postigli najveću ocjenu otkada ga provodimo.
Koliki udio imaju servisne usluge u prihodu Grupe i rastu li te usluge posljednjih godina? Neki poduzetnici smatraju da servisne usluge donose mnogo više koristi trgovcima automobila nego što su sami prihodi.
– U prošloj godini udio servisnih usluga u neto prihodu iznosio je 28 posto, a rastao je devet posto u odnosu na godinu prije, što je posljedica većeg broja klijenata s jedne strane te rasta cijena usluga s druge. Servisne usluge iznimno su važne jer nam one omogućuju da ostanemo u kontaktu s kupcima naših vozila sve dok ne dođe vrijeme za ponovnu kupnju odnosno zamjenu vozila.
Neostar je pripojen Zubak Grupi. Gledajući poslovne rezultate, lani je prihod udvostručen, na 26,9 milijuna eura. Što očekujete nakon tog pripajanja?
– Trebalo nam je neko vrijeme da nađemo pravu formulu za Neostar, što nije neuobičajeno za startup-organizacije, pa i one korporativne poput Neostara. Kada smo u tome uspjeli, uvidjeli smo da ima mnogo potencijalnih sinergijskih efekata ako bi se Neostar uklopio u diviziju rabljenih vozila u AutoZubaku odnosno Zubak Grupi te smo s početkom ove godine to proveli i formalno. U prvih pet mjeseci 2025. Neostar nastavlja povećavati broj prodanih vozila i prebacuje planirane veličine, tako da smo optimistični u vezi s tim projektom.
Za vrijeme koronakrize tržište rabljenih automobila je raslo. Koji je danas omjer prodanih novih i rabljenih u Grupi?
– Od ukupno prodanih 9500 vozila prošle godine, udio prodaje rabljenih vozila iznosio je 50,4 posto, odnosno svako drugo vozilo koje smo prodali bilo je rabljeno.
Lani je u Hrvatskoj, prema podacima agencije Promocija plus, prodano 63.806 novih osobnih automobila, što je za 7100, odnosno za 12,54 posto više u odnosu na 2023. godinu. Kako inače ide prodaja novih automobila u vašoj tvrtki?
– Tek smo se 2023. količinama novih vozila, barem u AutoZubaku, vratili na brojeve prije COVID-19, a prošle smo ih godine znatno i premašili. Ove godine projekcije za cijelo tržište novih vozila u Hrvatskoj su otprilike na +/- tri posto u odnosu na lani, a naša očekivanja su da ćemo se u AutoZubaku kretati otprilike na istoj prodaji kao i prošle godine. Rezultat bi vjerojatno bio i bolji da nema zastoja u isporukama pojedinih modela vozila. Najveći utjecaj na prodaju novih imaju korporativni kupci, a posebno rent a car-tvrtke. Nažalost, udio fizičkih osoba je i dalje jako mali. Naša strategija u tom smislu je još od 2013. znatno drugačija od ostatka tržišta i nama su fizičke osobe i mali i srednji poduzetnici glavni fokus te čine okosnicu naše prodaje s udjelom od dvije trećine.
Navodno su logističari opet u strahu od kidanja lanaca opskrbe jer neke kompanije 'povlače ručnu' ili obustavljaju proizvodnju zbog carina i ratova u svijetu. Je li se to osjetilo u autoindustriji ili bi se moglo tek osjetiti?
– O razlozima za takvo što čak i mi iz industrije možemo u najboljem slučaju samo nagađati. Ali, da se već sada osjete određeni poremećaji i produljenje rokova isporuke na pojedinim modelima, istina je.
U tijeku je veliki investicijski ciklus vaše tvrtke veći od 20 milijuna eura, a prvi puta razmatrate akvizicije u Hrvatskoj i inozemstvu kao novi model rasta i razvoja. Možete li reći gdje u inozemstvu planirate ulagati te hoće li biti i drugih ulaganja?
– Unazad godinu-dvije uložili smo nešto više od dva milijuna eura u proširenje servisnih kapaciteta, gotovo isto toliko u solarne panele te dodatna dva milijuna eura u razvoj softvera, samo da izdvojim par većih investicija. Ove godine uložit ćemo pet milijuna eura u proširenje kapaciteta na postojećim lokacijama, a u tijeku su i investicijske studije za postojeće, ali i za neke nove lokacije gdje smo već kupili zemljište i gdje ćemo vjerojatno već tijekom 2026. pokrenuti radove, a koje su vrijedne dodatnih pet milijuna eura. Što se akvizicija tiče, to je za nas još uvijek neistraženo područje, ali nas jako intrigira i mislim da smo napokon spremni za to. Zanimaju nas ponajprije Hrvatska, Slovenija, Austrija i Italija, dakle tržišta s velikim potencijalom, odnosno zemlje u kojima već nekoliko godina poslujemo s ORYX Asistencijom jer vjerujemo da možemo postići određene sinergije. S druge strane nude se neke prilike recimo u Grčkoj, Bugarskoj, BiH, ali vidjet ćemo. Vjerujem da ćemo za godinu-dvije biti spremni za prvu akviziciju, pod pretpostavkom da se pronađe adekvatna meta.
Lani ste jako mnogo uložili u povećanje plaća djelatnika, a to nastavljate i ove godine. Kako ste naveli, riječ je o pet milijuna eura ulaganja, ali tu su i druge pogodnosti (veći broj dana godišnjeg odmora i slično). Koliko imate zaposlenih i koliko je izražen kod vas problem fluktuacije radne snage, kao što se to događa u svim branšama?
– Nakon izlaska iz turističke branše u Grupi je trenutačno 620 zaposlenih. Fluktuacija nas nije mimoišla kao i većinu, a problematika nije jednako izražena u svim djelatnostima kojima se bavimo. Nedostatak adekvatnih kadrova u turizmu jedan je od elemenata na kojima se temeljila, među ostalim, odluka o našem izlasku iz tog sektora.
Kojih vam kadrova najviše nedostaje?
– Najteže je pronaći školovane majstore za rad u automehanici, a posebice u limarsko-lakirerskom dijelu. Jednostavno je premali broj djece koja se odlučuju za taj smjer, a s druge strane mnogo veći broj majstora odlazi svake godine u mirovinu i tako se godinama stvarao deficit. Tome smo doskočili pokretanjem vlastite akademije AutoZubak Edu, putem koje obrazujemo i stipendiramo mlade ljude koji žele raditi u toj branši, što se pokazalo kao pun pogodak i prvi stipendisti su po završetku akademije već zaposleni i rade kod nas.
U studenome prošle godine ugasili ste biznis kratkoročnog rent a cara, hotel Ikador prodan je u siječnju, a i Veladrion je u postupku prodaje. Osim problema s kadrovima, što je još bio razlog izlaska iz turističkog biznisa i fokusa na osnovnu djelatnost?
– Odluka je potaknuta dvama glavnim razlozima. Prvi je taj što se pojavio jako veliki broj investicijski zanimljivih projekata u core businessu, što nije bio slučaj prije 10 ili 15 godina, a koji zahtijevaju našu brzu reakciju i mnogo pažnje. Drugi je taj što je turistički dio posla postajao sve zahtjevniji i tražio mnogo više angažmana menadžmenta i stručnih službi nego što je to bio slučaj prije i shvatili smo da nam mnogo vremena odlazi na biznis koji ima mnogo manje stope povrata i mnogo manji potencijal rasta i razvoja od našega osnovnog posla. Da bi turizam imao smisla za nas morali bismo nastaviti ulagati u kupnju ili gradnju hotela, a to nam nije nikada bila namjera. Stoga je odluka bila logična i već sada vidimo mnogo pozitivnih efekata od tog poteza iako je prošlo tek nešto više od pola godine.
*Sadržaj nastao u suradnji sa Zubak Grupom*