U zadnje se vrijeme prečesto piše kako je u mnogim dijelovima Hrvatske teška gospodarska situacija. Nažalost, premalo se piše zašto naša poljoprivreda ne hrani pola Europe kada imamo sjajne preduvjete za to, zašto naša industrija nije konkurentna njemačkoj ili švicarskoj, iako imamo gotovo sve jeftinije inpute. Glavni razlog je znanje.
>>>Naučite upravljati ljudima – ključnim resursom za stvaranje konkurentskih prednosti!
Znanje o tome koji proizvodi donose najveću dobit u odnosu na ulaganja, koji su svjetski trendovi, kako optimizirati proizvodnju, koju tehnologiju upotrebljavati, kako učinkovito prodavati i promovirati svoje proizvode i usluge, u kojem se smjeru strateški razvijati te kako privući i zadržati najveće talente, koji će znati sve to odraditi.
Upravo je to misija Mirakula zadnjih deset godina, kroz poslovni časopis i portal BIZdirekt, te Edukacijski centar: informirati i educirati poduzetnike i managere te ih osposobiti za natjecanje s najuspješnijim globalnim tvrtkama. Koliko se toga promijenilo u deset godina i koliko hrvatske tvrtke ulažu u edukaciju komentirao je Krešimir Šimac, direktor tvrtke Mirakul.
Što Vas je potaknulo na osnivanje Mirakula prije deset godina, jedine tvrtke koje je izdavala poslovni časopis i ujedno organizirala poslovne seminare?
Tvrtku sam pokrenuo zajedno sa suprugom, jer nismo bili zadovoljni sa stanjem poslovnog obrazovanja u Hrvatskoj. Na tržištu je postojalo svega nekoliko poslovnih časopisa te nekoliko edukacijskih kuća, od kojih nijedna nije organizirala specijalističke seminare iz područja financija, managementa, ali i novih rastućih područja, kao što je Internet marketing.
>>>Ulažete li dovoljno u edukaciju svojih zaposlenika?
S druge strane, u svijetu su postojala ogromna poslovna znanja koja nisu bila dostupna našim poslovnim ljudima. Tu smo vidjeli značajan prostor i odlučili ponuditi usluge za koje smo smatrali da ih tržište treba. Poseban raritet je što smo bili iz Osijeka, dok su gotovo svi važniji mediji i edukacijske tvrtke bili iz Zagreba, pa je to ponekad znalo iznenaditi naše klijente, ali su se vremenom navikli da kvalitetnih tvrtaka ima i u drugim gradovima.
Danas radimo sa svim najvećim hrvatskim tvrtkama i institucijama, većinom u Zagrebu, iako nam je sjedište i dalje u Osijeku, koji je vrlo ugodan za život i rad.
Koliko se toga u međuvremenu promijenilo u ovih deset godina?
Tržište poslovnih medija bilo je jako burno, ali, nažalost, danas situacija nije puno bolja nego kada smo mi započinjali, samo iz drugih razloga. Usporedno s BIZdirektom pojavili su se i neki drugi poslovni mediji, koji, nažalost, vremenom nisu uspjeli izdržati tržišnu utakmicu, dugoročno razdoblje krize i smanjenih budžeta za oglašavanje te novih tehnoloških trendova, vezanih uz online oglašavanje i znatno manje budžete za tisak.
To su bili kvalitetni projekti, poput Forbesa, Business.hr-a, Banke i nekih drugih, te je njihovo gašenje sigurno gubitak za hrvatsku poslovnu scenu. Sada je sve ostalo na nas nekoliko poslovnih medija, i vjerujem da je naša pozicija stabilna, jer hrvatski manageri i poduzetnici moraju imati kvalitetne izvore informiranja, a oglašivači pouzdane kanale za oglašavanje u B2B sektoru. Edukacijsko tržište imalo je potpuno različit razvoj događaja, i iz godine u godinu pojavljuju se brojne tvrtke koje nude usluge poslovne edukacije.
>>>Otkrijte kako usavršiti poslovne vještine i napredovati u karijeri
Uz njih, gotovo svi poslovni mediji počeli su organizirati poslovne seminare i konferencije, te je tržište postalo iznimno konkurentno, a u pojedinim područjima i prezasićeno. To znatno otežava poslovanje svim edukacijskim tvrtkama, ali s druge strane je jako dobro za klijente i općenito za tržište poslovne edukacije, jer će pojačana aktivnost dodatno osvijestiti koliko su za opstanak i razvoj bitna ulaganja u ljudske potencijale.
Vjerujem da će u idućem razdoblju doći do određene konsolidacije na tržištu i da će opstati samo najkvalitetniji, što je potpuno prirodno i uobičajeno na razvijenim tržištima. Važno je samo da se na tom putu konsolidacije zadrži visoka razina kvalitete koju svi zajedno pružamo klijentima, koji konačno sve više shvaćaju važnost ulaganja u edukaciju zaposlenika.
Imate u ponudi velik broj seminara iz raznih područja. Koji je profil Vaših klijenata, tko najviše ulaže u edukaciju?
Naši klijenti većinom dolaze iz velikih i srednjih tvrtaka, te državnih institucija, ali sve češće nam se javljaju i mali poduzetnici, studenti i nezaposleni, svjesni koliko ulaganjem u znanje postaju konkurentniji u budućnosti. Iako je teško donijeti općeniti zaključak, jer doista ima različitih primjera, možemo zaključiti da tvrtke koje su najuspješnije u svojim djelatnostima znatno više ulažu u edukaciju od ostatka tržišta. Iako iznimaka, naravno, uvijek ima.
Koja su područja edukacije najtraženija, imate li Vi neki svoj omiljeni edukacijski program?
To se kontinuirano mijenja i ovisi o puno čimbenika. Na primjer, kada su ljudi shvatili da online oglašavanje nije prolazni hit, nego postaje standardni dio marketing miksa, vrlo popularni bili su seminari iz tog područja. Jednako tako, vrlo popularna bila je edukacija iz područja EU fondova, posebno kada su aktualni određeni EU natječaji.
>>>Kako poboljšati stil rukovođenja otkriva program Mini MBA – Executive leadership
Kako su u međuvremenu brojne tvrtke počele organizirati edukaciju upravo iz tih područja, to više nije toliko profitabilno jer svatko uzme dio tržišta i postalo je prezasićeno. S obzirom na to da je meni marketing najveća ljubav, najdraži su mi programi Internet marketing Akademija i Specijalist za marketing na društvenim mrežama, koje smo i prvi pokrenuli u Hrvatskoj te bili pioniri iz tog područja edukacije. Nedavno smo pokrenuli i Mini MBA programe, koje vode hrvatski top manageri, te se radujemo daljem razvoju u tom području.
Osim toga, posebno draga mi je naša HR Akademija, koja okuplja vodeće hrvatske HR stručnjake te snažno utječe na razvoj svijesti domaće poslovne zajednice o važnosti ulaganja u ljudske potencijale. Jer bez kvalitetnih, informiranih i educiranih ljudi nema ni snažne i neovisne Hrvatske.