Odluka da će kineska kompanija China Road and Bridge Corporation (CRBC) graditi Pelješki most u prvoj fazi ponešto je iznenađujuća, obzirom da je natječajni postupak dosad bio usporavan žalbama, najprije španjolske tvrtke IDP, a onda i hrvatskog poduzeća Lipov Gaj.
- Od tri pristigle ponude za sklapanje ugovora o javnoj nabavi odabrana je ona zajednice ponuditelja - China Road and Bridge Corporation, CCCC Highway Consultants, CCCC Second Highway Engineering i CCCC Second Harbour Engineering, s cijenom ponude u iznosu od 2,08 milijardi kuna (bez PDV-a) te rokom dovršetka radova od 36 mjeseci – priopćile su Hrvatske ceste.
Unatoč žalbama na objavljenu natječajnu dokumentaciju vezanu uz nadzor nad izgradnjom mosta, što je izazvalo nagađanja da se natječaj namjerno odugovlači i moguće ruši kako bi dvije milijarde kuna vrijedan posao završio u rukama europskih građevinara, posao je ipak dobila kineska korporacija koja je imala uvjerljivo najjeftiniju ponudu i to u posljednjim danima roka za odluku po natječaju. Ponuda kineskog konzorcija za gradnju Pelješkog mosta iznosila je 2,08 milijardi kuna, ponuda Astaldija 3,19 milijarde, a Strabag je dao ponudu od 3,28 milijardi kuna.
Žalac: Trčećim korakom stižemo članice EU u korištenju fondova; Pelješki most završit ćemo u roku
Razumljivo je da bi zaobilaženje kineske ponude bilo prevelik teret za natječajno povjerenstvo, jer je značajno niža od onih koje su dali europski takmaci. U čemu je tajna ove kineske kompanije specijalizirane u cestogradnju i mostogradnju? O tome smo ponešto saznali ove zime kad smo imali prilike porazgovarati s jednim od njihovih glavnih inženjera za Europu.
- Najveći broj poznatih mostova u svijetu posljednjih je godina napravio ili barem dizajnirao tim CRBC ili kompanija koja je vlasnik CRBC-a, China Communications Construction Co (CCCC). Šest od deset najvećih mostova napravljenih u posljednjih deset godina djelo su CRBC-a. Tajna je težak rad. Svi naši zaposlenici doprinose uspjehu CRBC-a. Pritisak u ovom poslu je velik i svi moraju doprinijeti. Ali možda je najvažnija stvar što smo tome posvećeni, ponosni smo na ono što smo uspjeli napraviti i za CRBC i za našu zemlju – rekao nam je sugovornik iz CRBC-a koji je želio ostati anoniman.
Godišnji prihod veći od tri milijarde dolara
Prema podacima dostupnima na Internetu, godišnji prihod CRBC-a premašuje tri milijarde dolara, a surađuju ili su surađivali na projektima u više od 50 zemalja. U posljednjih trideset godina CRBC je značajno narastao kao kompanija, zahvaljujući državnoj politici urbanizacije. Također, CRBC je bio prva kineska građevinska kompanija koja je izašla iz Kine, najprije u Afriku i Južnu Ameriku, a onda i u Europu. U širenju poslovanja pomaže i orijentacija Kine da otvara inozemne kapacitete tog sektora svojim tvrtkama. Prevedeno, to znači da CRBC kao kompanija u državnom vlasništvu ima obvezu izaći u inozemstvo i natjecati se kad god procjeni da ima šanse dobiti posao. Stoga u Europi drže vlastiti poslovni i inženjerski tim već deset godina.
>>>Obustavljen natječaj za izbor nadzora Pelješkog mosta, javljale se tvrtke bez zaposlenih
- U Europi imamo izvanredan tim već 10 godina, imamo dovoljno vlastitih inženjera, a po potrebi možemo angažirati i lokalne. Spremni smo uhvatiti se bilo kojeg projekta, bez obzira u kojoj je zemlji ili kojeg je nivoa. Vjerujemo jedni drugima, imamo zajedničke ciljeve i poštujemo se. To je osnova uspjeha. Radili smo na više od stotinu superstruktura i već imamo dovoljno iskustva za procjenu što je moguće napraviti na pojedinom projektu. Procjena cijene koju smo dali nama je moguća, jer imamo iskustva i možemo dati preciznu početnu procjenu – kazao nam je inženjer iz CRBC-a.
U regiji su trenutno angažirani u Crnoj Gori na izgradnji auto-puta Bar – Boljare, a već su radili i u Srbiji i Mađarskoj. Kako nas je uvjeravao naš sugovornik, jako prate sve europske tehničke standarde u gradnji, a po potrebi su u mogućnosti i dovesti specijalne strojeve za pojedine projekte.
>>>Lex Agrokor i Pelješki most gospodarski događaji godine
Ukupna vrijednost projekta Pelješki most je 526 milijuna eura, pri čemu će Europska unija sufinancirati 357 od 420 milijuna eura prihvatljivih troškova. Most će biti dug 2,4 kilometra i visok 55 metara, te bi trebao biti dovršen u roku od 36 mjeseci. Uz most će se graditi i pristupne ceste, tuneli, dodatni mostovi i vijadukti kao i obilaznica grada Stona, što sve treba biti dovršeno do 2022. godine.
Strane nezadovoljne ovom odlukom imaju pravo žalbe Državnoj komisiji za kontrolu javne nabave.