Aktualno
StoryEditor

Kolovrat: Skupe naknade i birokrati priječe razvoj punionica

02. Lipanj 2018.

Državni poticaji za električna vozila za ovu su godinu doslovce razgrabljeni u prvih sat vremena. Reklo bi se da građani žude za električnim vozilima, pogotovo kad vas država subvencionira s 80.000 kuna (ili do 40 posto vrijednosti vozila) za kupnju vozila čija vrijednost ne prelazi 400.000 kuna. Iako se u Hrvatskoj, nažalost, još ne može kupiti najprodavaniji električni automobil na svijetu, Nissan Leaf, (kao ni neki drugi modeli), poticaji se mogu ostvariti i na novo vozilo kupljeno u inozemstvu.

No ne i za Teslu, koji stoji znatno više od 400.000 kuna, a novi Tesla Model 3 još se ne prodaje za tržište EU. Zašto ovo govorim, pa zato što je Tesla jedini automobil kojim se možete na struju voziti po Hrvatskoj a da ta vožnja ne bude mučenje. Naime, jedina prava infrastruktura za brzo punjenje je ona Teslina, u obliku Tesla Superchargera (stanica za superbrzo punjenje električnih vozila Tesla), kojih je u Hrvatskoj trenutačno šest s po šest punjača (osim u Senju gdje ih je pet), a svaki je snage do 130 kW.

>>>Uskoro počinje Nikola Tesla EV Rally Croatia 2018

Uskoro dolaze još dva Superchargera, jedan u Slavonski Brod i drugi u Karlovac. Granice civiliziranog svijeta Tesla je o svojem trošku povezao Hrvatsku i ne postoji nijedna druga mreža brzih punjača uz čiju se pomoć možete brzo napuniti dok ste na putovanju. Tesline su punionice postavljene na privatnoj zemlji u blizini privatnih objekata (osim u Senju, gdje je grad dao lokaciju na rivi i tako dobio jedan od najljepših Superchargera na svijetu, te u Vrgorcu, gdje je mladi gradonačelnik prepoznao benefite za svoj grad i osigurao prostor na parkiralištu preko puta autobusnoga kolodvora).

Tesla u Hrvatskoj ima još više od stotinu Destination Chargera (AC punjač do 22 kW), koji se nalaze u hotelima i ACI marinama, i planovi su da se postave i u sve nacionalne parkove. Na mnogima je dopušteno punjenje i drugim vozilima, a ne samo Teslama.

>>>EU uvodi obvezu postavljanja električnih punionica pri izgradnji i obnovi zgrada

I dok se u drugim zemljama bore da privuku Teslin brend na sve moguće načine, u Hrvatskoj se Teslini menadžeri ne mogu načuditi birokratskim zaprekama koje ih onemogućavaju u postavljanju vrijedne i korisne infrastrukture koja je ujedno dokaz pripadnosti novom digitalnom dobu. Kad pogledate na mapi crvene točkice koje predstavljaju Tesline Superchargere, onda ćete jasno vidjeti gdje su granice civiliziranog svijeta.

Nema druge mreže brzih punjača osim u obliku Tesla Superchargera, uz čiju pomoć možete brzo napuniti vozilo dok ste na putovanju. U Hrvatskoj ih je zasad šest, uskoro dolaze još dva.

Svakodnevno mi se već više od pet godina javljaju mnogi vozači električnih vozila s pitanjima kako ih mogu puniti u Hrvatskoj. Danas je ta situacija za vlasnike Tesla mnogo bolja nego prije godinu dana. No što se tiče drugih električnih vozila, tu su problemi vrlo vidljivi. Iako u Hrvatskoj danas imamo oko 300 punionica, od kojih je 99 posto tzv. sporih, do 22 kW, to nije ni blizu dovoljno.

>>>Zahuktava se bitka za razvoj europske mreže e-punionica

Ni na jednoj prometnici u Republici Hrvatskoj još nemate DC, tzv. brzi punjač (oni od 50 kW su standard, ali postoje i od 100 kW te najnoviji od 350 kW). Pet ih je postavljeno u Koprivnicu u sklopu jednog projekta EU prije tri godine, ali danas nijedan ne radi. U Zagrebu se nalazi pet DC punjača, od kojih rade četiri.

Nova grana ekonomije

U nacionalnom parku Krka nalazi se još jedan brzi punjač od 50 kW, na kojem se također vrlo često reducira snaga i ne možete se puniti deklariranom brzinom, te je jedan na gradskom parkiralištu u Sisku. Za turističku zemlju u koju više od 70 posto gostiju dolazi osobnim vozilima i više nego porazno, da ne kažem sramotno. Domovina Nikole Tesle svakako bi trebala imati riješenu modernu mrežu brzih punjača.

Mnogi će se pitati zašto HEP to ne učini? Pa zato što nigdje na svijetu nacionalna ‘grid‘ kompanija ne postavlja punjače, osim putem promidžbenih aktivnosti. Problem su kod punionica u Hrvatskoj skupe naknade i birokracija, koji odbijaju zainteresirane za njihovo postavljanje.

>>>Porsche udvostručuje ulaganja u elektrifikaciju do 2022.

Da biste se spojili na mrežu morate ispuniti određene uvjete, među kojima i zakup rezervirane energije. Za punionicu od 50 kW morate zakupiti 100 kW, a to vas stoji između 1700 i 2000 kn po kW, plus dodatni radovi i čekanje da se ispune svi birokratski zahtjevi.

Dok se u drugim zemljama na sve načine bore da privuku Teslin brend, u Hrvatskoj se Teslini menadžeri ne mogu načuditi birokratskim zaprekama koje ih onemogućavaju u postavljanju vrijedne i korisne infrastrukture.

Spajanje na mrežu tako zna stajati i više nego dvostruko više od same punionice, a to odbija mnoge i Hrvatska ostaje bez punjača, a HEP bez velikih prihoda. To se pitanje hitno treba riješiti, a za početak je potrebno znatno smanjiti iznose za rezerviranu struju i maksimalno pojednostavniti proceduru. Naime, u tom poslu ne postoje monopoli niti ih može biti.

Hrvatskoj neće trebati 100 ili 1000 punionica. Trebat će ih na desetke tisuća i to je jedna potpuno nova grana ekonomije u kojoj je prodaja struje samo jedan od elemenata tog vrlo zahtjevnog i specifičnog posla.

Smiljan kao električno Međugorje

U Sloveniji već tri i pol godine na svakoj Petrolovoj benzinskoj postaji postoji i brzi punjač na kojem se punjenje naplaćuje 10 eura. Ina o nečem takvom uopće ne razmišlja. O muki po punjačima i stečenim iskustvima pri njihovu postavljanju mogao bih napisati napisati roman, jer sam se tog nezahvalnog posla prihvatio 2013. kada sam shvatio da od našeg projekta ‘Nikola Tesla EV Rally‘ neće biti nikakve koristi bez mreže punjača koji povezuju atraktivne turističke lokacije.

Kao putokaz i određenje prema budućnosti, supruga i ja odlučili smo donirati punionicu u Smiljan. Iako su se mnogi ‘stručnjaci‘ tada smijali, Smiljan je postao svojevrsno električno Međugorje, gdje se svakodnevno mogu vidjeti Tesle s gostima iz cijele Europe.

>>>U Norveškoj sve više električnih automobila, vlasnici imaju brojne pogodnosti

Vlasnici vozila Tesla veliki su poklonici lika i djela Nikole Tesle, a nema druge zemlje na svijetu u kojoj se rodio osim Hrvatske. Osim što su nužni kako bi se vozili na struju, punjači su i odlična prilika za brendiranje u ovoj važnoj, početnoj fazi, gdje oni najpametniji zauzimaju pozicije i planiraju svoju blisku budućnost.

Bez punionica nema električnih automobila i onaj tko vam počne palamuditi o problemu kokoši i jajeta, taj pojma nema o e-mobilnosti, a i o mnogočemu drugom. Priču s punionicama pokrenuo sam 2013. godine s pripremama za prvo izdanje ‘Nikola Tesla EV Rallyja‘. Predložio sam utemeljenje ‘zelene električne turističke magistrale‘ s mrežom punionica na najatraktivnijim turističkim lokacijama.

>>>Hrvatski Telekom i Kaufland postavili dvije brze punionice za električna vozila

Samostalno smo i u suradnji s partnerima postavili većinu punionica u Hrvatskoj te pokušali povezati više institucija i sektora, poput onog turističkog, ali tu je pokazan najmanji interes iako upravo taj sektor ima najviše koristi od punjača.

Vlasnici skupih Tesla dobri su potrošači (na našem reliju troše 250 eura na dan) i pritom ne onečišćuju okoliš (deseci tisuća tona otrovnih plinova ostaju u Hrvatskoj nakon svake najezde turista). Iza njih će ponukani pozitivnim iskustvom doći i drugi. No ako je iskustvo negativno, negativni imidž zaostale, ali lijepe zemlje teško ćemo ispraviti. U domovini Nikole Tesle električna vozila više ne mogu biti čuđenje na cesti. Budućnost je stigla, shvatili to neki ili ne.

 Streaming Nikola Tesla EV Rally Croatia 2018. od nedjelje možete pratiti na Liderovim stranicama.

Piše: Igor Kolovrat

24. lipanj 2024 03:00