Predsjednik Uprave Croatia Airlinesa (CA) Krešimir Kučko neopravdanim je nazvao štrajk kabinskog osoblja, okupljenog u sindikatu ORCA. Zahtjeve sindikata koji su uglavnom usmjereni na povećanje plaća, a koji bi CA koštali, procjenjuje Kučko, oko 50 milijuna kuna, drži nerealnim. Štrajkaše ne podržava niti Samostalni hrvatski sindikat zaposlenika u zrakoplovstvu.
Koliko će članova ORCA-e započeti štrajk, Uprava još uvijek ne zna. Ono što se zna jest kako pregovori koji su vođeni s Upravom o novim uvjetima u novom kolektivnom ugovoru nisu bili plodonosni, pa su se piloti, stjuardese i tehničari odlučili prava tražiti obustavom rada.
>>> Croatia Airlines završio polugodište s 42,6 milijuna kuna dobiti
Kako Croatia Airlines u prosjeku preveze i do 30 posto turista, koji dolaze na godišnje odmore u Hrvatsku, te dnevno koordinira s oko 150 letova, Uprava je izrazila zabrinutost zbog, kako je rekao Kučko, "mogućeg kolapsa u zračnom prijevozu, šteti od nekoliko milijuna kuna po danu i ugrožavanja financijskog poslovanja Croatia Airlinesa".
- Koliko će točno ljudi stupiti u štrajk trenutno točno ne znamo, ali procjenjujemo između 50 do 100 zaposlenih. Ne znamo niti koliko će vremenski dugo trajati štrajk, ali smo već poduzeli sve korake kako bi osigurali nesmetani promet. Iznajmit ćemo zrakoplove s posadama, kako bi svih 10 tisuća putnika, koliko ih dnevno prometuje Croatia Airlinesom, na vrijeme stiglo na svoje destinacije, rekao je Kučko.
Zaposlenici Croatia Airlinesa trenutno posluju prema uvjetima iz starog kolektivnog ugovora, koji je istekao, ali novi još uvijek nije potpisan. Uprava CA kaže kako su detalji oko uvjeta rada, plaća, godišnjih odmora, normi i ostalih stavki bitnih za zaposlenike zrakoplovne kompanije, usuglašeni s dva sindikata, koji okupljaju pilote i inženjere.
Od 150 zahtijeva, koliko je ORCA postavila u pregovorima koji s upravom traju već mjesecima, u Upravi nerealnim smatraju sljedeće:
-Povećanje plaće za kabinsko osoblje, po stažu, od 20 do 30 posto po radniku (trošak za tvrtku do 3,6 milijuna kuna godišnje)
-Povećanje plaće za pilote, za 4 posto godišnje
-Povećanje dana godišnjih odmora za 4 dana (ukupno 32 dana godišnje)
-Sektorski dodatak, zahtjev da se svakom članu posade za svaki odrađeni let plati 10 eura
-Ukidanje ograničenja korištenja godišnjeg odmora usred sezone
-Norma, koja iznosi 70 sati mjesečno, mora biti uračunata u slučaju bolovanja,a član posade stariji od 50 godina ne smije raditi prekovremeno
-Stanka za obrok u minimalnom trajanju od 30 minuta, a u slučaju nepredviđenih situacija u kojima bi stanku valjalo prekinuti, pretvoriti izgubljene minute u jedan bod, pa 6 bodova nagraditi slobodnim danom
Stavka koju su, tvrdi Kučko, zatražili iz ORCA-e, a odnosi se na prekid stanke za ručak, posebno ga je uzrujala. Stavka, naime glasi: "Zapovjednik zrakoplova u slučaju da smatra da je posadi neophodna stanka za obrok, polijetanje idućeg leta može odgoditi zbog pune stanke za obrok."
>>>FOTO: Svečano uvedena linija Croatia Airlines Zagreb – Stockholm
- Sve su to materijalni zahtjevi, koji bi, kada bi bili prihvaćeni, ugrozili poslovanje Croatia Airlinesa. Posebno je bizaran zahtjev da se, zbog pauze za ručak, odgodi let. Nisam čuo da tako nešto postoji u bilo kojoj drugoj zemlji, rekao je Kučko.
Štrajk, koji bi, prema najavi ORCA-e, trebao početi 8. kolovoza i trajati do ispunjenja zahtijeva, ne podržava Samostalni hrvatski sindikat zaposlenika u zrakoplovstvu.
- Ne podržavamo štrajk. Postavljeni zahtjevi nisu realni da bi se mogla održati razina poslovanja u Croatia Airlinesu. S obzirom na restrukturiranje Croatia Airlinesa i činjenice da ove godine dolazi puno stavki na naplatu, prepoznali smo trenutak u kojemu se nalazi tvrtka i to nam ne dozvoljava veća traženja za radnike. Nedavno smo prodali slotove u Londonu, a to vam je pokazatelj u kakvoj se situaciji nalazi Croatia Airlines, rekao je predsjednik Samostalnog hrvatskog sindikata zaposlenika u zrakoplovstvu Tomislav Rajković.
Uprava Croatia Airlinesa od Vrhovnog je suda prije dva tjedna zatražila zabranu štrajka, no pitanje je hoće li odluka biti pravovremena. Naime, Uprava je sudsku zabranu štrajka zatražila i 2010. godine, ali je te godine odluka suda o nezakonitosti štrajka izrečena tek po završetku te industrijske akcije.