Danas kupci zahtijevaju prilagođene proizvode visoke kvalitete u kratkom vremenu, isporučene na njihov prag i sve to za najpovoljniju cijenu. Ti su trendovi savršena prilika za industriju spremnu na prilagodbe. Digitalizacija donosi prilike za inovativne tvrtke da ojačaju položaj i pronađu prava tržišta. Gospodarstvo će biti podijeljeno između tvrtki koje se trebaju mijenjati, onih koje se bave digitalizacijom i onih koji ne mogu pratiti dinamiku digitalizacije. Tko su pobjednici digitalizacije i kako postati pobjednik u industrijama budućnosti raspravljalo se na posljednjem okruglom stolu konferencije 4. Industrijska revolucija. Sudionici okruglog stola bili su Marina Dabić, ekonomski fakultet u Zagrebu, Namik Hrle, IMB fellow, Ivica Jakić, Alpiq, Josip Lozančić, BAT i Tihomir Šibalić, ENNA infosense.
U uvodu je Marina Dabić, profesorica ekonomskog fakulteta u Zagrebu predstavila program Rise koji spaja iskustva akademske zajednice i poslovnog svijeta. Namik Hrle, IMB fellow pokušao je dati odgovor koliko je Hrvatska spremna za digitalnu transformaciju i industriju 4.0.
- Hrvatska ima potencijala, ali ga što prije mora početi iskorištavati. Budućnost je u personalizaciji i to u personalizaciji usluga, poput medicinskih, zdravstvenih, uslužnih. Također, tu je i financijska personalizacija, ali i personalizacija u školstvu. Rekao bih da je bitno napraviti neki program koji personalizira, a osnovna tehnologija za to je umjetna inteligencija, za koju kao što sada već znamo trebaju velike količine podataka - kazao je Hrle.
Ivica Jakić, Alpiq konzultant usporedio je stanje u Hrvatskoj i Švicarskoj što se tiče novih tehnologija i primjene digitalnih alata.
- Švicarska je otišla jako daleko u primjeni 4.0 industrije, a u upotrebi je i blockchain tehnologija. U Švicarskoj je sve prednosti novih tehnologija i 4.0 industrije prepoznalo čitavo okruženje, dok je u Hrvatskoj to na leđima pojedinca, što je usporilo cijeli proces.
Josip Lozančić, BAT, koji dolazi iz jedne stabilne industrija koja već sad efikasno koristi napredne tehnologije u svim segmentima poslovanja:
- Europske direktive nam nameću stvari. Mi jesmo tradicionalna industrija, ali tražimo način kako da se razvijemo. Mi smo stigmatizirana industrija i napravili smo sad proizvode manje štetnosti, ali mi i dalje to ne možemo komunicirati u javnosti. Mi smo u situaciji da se usmenom predajom širi priča o našem proizvodu. Traže dokaze o manjoj štetnosti, i kada ih mi damo, oni kažu da lažemo. Teško je kada ne možete prezentirati svoje proizvode. Gledajući sve što se danas reklo, mogu reći da BAT prati sve novosti i da smo u skladu s vremenom što se tiče novih tehnologija i digitalizacije.
Tihomir Šibalić, direktor ENNA infosense je predstavio grupaciju i alate koje koriste kako bi bili brži, efikasniji i točniji.
- Karakteristika naše priče je da je grupacija imala veliki rast u kratkom vremenu i bio je izazov kako u kratkom vremenu sve to posložiti, posebno u heterogenim industrijama. Mi smo išli u dva smjera, prvi homogenizacija a s druge strane smo u svakom poduzeću morali prepoznati specifične potrebe. Benefiti digitalizacije su u optimizaciji. Svi uvode nove alate i ako želite nastupati i poslovati na globalnom tržištu morate biti digitalizirani. Uvijek je cilj biti brži, efikasniji i točniji - kazao je Šibalić.
Panel je zaključen kako će digitalizacija produbiti raskol između razvijenog i nerazvijaneg svijeta, jer se pobjednici industrijske revolucije sada bave digitalizacijom, i tu se vidi tko su pobjednici industrije budućnosti i digitalizacije.