Da nije bilo ljubavi prema moru i brodovima, s kojima živi od kada zna za sebe, Luka Colnago vjerojatno nikad ne bi postao poduzetnik. Taj mali brodograditelj aluminijskih i gumenih brodova i mali prijevoznik putnika na moru, čija tvrtka Pakleni otoci uspješno posluje već četrnaest godina i zapošljava trenutačno dvadeset pet ljudi, sebe i ne smatra poduzetnikom u klasičnom smislu.
Iva Peričić: Gorka poduzetnička epizoda u proizvodnji pseće hrane postala slatka lekcija
– Nema u maloj brodogradnji velike zarade. Nitko se tu nije obogatio, ali može se osigurati normalan i pristojan život. Volim ovo što radim. Gušt mi je kada napravim brod, kad zagazim na njega i kada on zaplovi. Taj osjećaj ne može nitko platiti. Cijeli sam život vezan uz more, od malih nogu, od jedrenja preko prijevoza turista, išlo se uvijek na ribe, na more, jednostavno se živjelo s morem i okrenuto moru. Neki drugi poduzetnik bi ovo što mi radimo možda prodao i išao u nešto drugo, ali mene prodaja ne zanima. Ovo je moj život. Motiv nije novac. Motiv je ljubav i jedino tako se brodovi mogu raditi, s ljubavlju – iznosi nam svoju poslovnu i životnu filozofiju Splićanin Luka Colnago, podrijetlom s Paklenih otoka, točnije najvećeg i najnaseljenijeg od njih – škoja Sveti Klement, čija poduzetnička priča počinje kada je imao samo dvadeset jednu godinu.
Prekretnica u poslovanju
Malim gumenjakom prevozio je turiste na relaciji između Hvara i Paklenih otoka i nakon četiri odrađene sezone javila se potreba za malo većim brodom. Napraviti svoj brod oduvijek je bio san tom jedriličaru i zaljubljeniku u more, a potreba za širenjem sezonskog prijevozničkog posla označila je prekretnicu u njegovom poslovanju, ali i u životu. Svoj prvi brod, gumenjak s aluminijskim koritom dužine dvanaest metara, Luka Colnago napravio je uz financijsku i svu ostalu pomoć i podršku svoje obitelji, posebno oca Danka Colnaga. Gradnja je trajala više od godine dana, brod je zaplovio i obiteljska brodograditeljska priča je započela. Paralelno s pokretanjem tvrtke, koja je u počecima bila samo sezonski posao, Luka Colnago završio je dopisni studij za dizajnera malih brodova na američkom institutu za pomorske tehnologije Westlawn Institute of Marine Technology u saveznoj državi Maine.
>>> 26-godišnjak odbio 100 milijuna dolara za svoj startup i onda zaradio pet puta više
Do danas je njegov mali škver napravio pedesetak brodica, kako se u kategorizaciji nazivaju brodovi dužine do dvanaest metara. Dvadesetak među njima bili su gumenjaci s aluminijskim oplatama, a ostalo aluminijske brodice. Većina ih je prodana na domaćem tržištu, ali bilo je i izvoznih poslova poput broda za kamerunsku obalnu stražu i gumenjaka za španjolsku regatnu jedrilicu. Gradili su se i radni katamarani za ribogojilišta, taksi-brodice za prijevoz putnika, brodice za prijevoz otpada i luksuzno opremljeni gliseri.
Spremni za veće
Sve dosad sagrađene brodice bile su manje od dvanaest metara, a splitski nam brodograditelj kaže da je njegova tvrtka nakon više od desetljeća iskustva sada spremna i za gradnju većih brodova te da ide polako i bez pritiska u tom smjeru.
– U ovom trenutku na godinu možemo napraviti od osam do deset brodova. Imamo plan širenja, ali ne na brzinu, jer najlakše se proširiti i kad ne bude dovoljno posla, što onda? Nije nam cilj udvostručiti kapacitet što se tiče broja brodova nego nam je cilj udvostručiti veličinu brodova, raditi veće brodove dužine do dvadeset četiri metra. Nemamo problema s pronalaskom poslova. Poslovi dolaze nama. Ne idemo po sajmovima, koji su prilično skupi, ne idemo okolo i ne tražimo poslove. Naš proizvod je za europske standarde relativno jeftin. Ovakvi brodovi kao što su naši u Europi su dvostruko skuplji, a nisu ništa kvalitetniji od naših – otkriva Colnago poslovne planove za budućnost i ključ uspjeha malog splitskog brodogradilišta. Na pitanje kako uspijevaju biti dvostruko jeftiniji od konkurentskih proizvoda slične kvalitete odgovara da su na brodicama male zarade, da plaće radnicima nisu visoke i da on kao vlasnik i direktor obavlja kompletnu administraciju i nabavu te da je konstantno u proizvodnji – vari, montira i oprema brodice.
Proizvodni proces proizvodnje brodica od aluminija prilično je spor i zahtjevan pa se u količini proizvedenih brodica odnosno brzini isporuke ne može nikako konkurirati proizvođačima brodova od plastike. Odlučivši se za upražnjenu tržišnu nišu, radnih brodica za različite namjene, taj je nedostatak proizvodnje aluminijskih brodica pretvoren, međutim, u prednost.
– Nedostatak je što je vrlo teško i nemoguće u malom brodogradilištu kao što je naše imati serijsku proizvodnju aluminijskih brodova. Svaki brod radi se iz početka, ručno, kao i drveni brodovi. Slažu se rebra, oplate, dosta je spor proces gradnje, a u plastici imate kalupe i samo serijski štancate. Plastični brodovi izlaze kao kokice iz brodogradilišta. Za gradnju aluminijskog dijela broda treba nam od mjesec i pol do dva mjeseca posla, a u plastici se brod izlije u kalupe i za tjedan dana je sve gotovo. U svijetu se oko 70 posto brodica radi od aluminija, koji je kvalitetniji i nije poput plastike podložan pucanju, ali u našim krajevima brodice od plastike su popularnije. Prednost nas koji radimo s aluminijem je da se brzo možemo prilagoditi potrebama i zahtjevima naručitelja. Ako nekome treba radni brod kakvog nema na tržištu on dolazi kod nas koji mu to možemo dizajnirati, sagraditi i isporučiti – uvodi nas u svijet aluminijskih brodica i stanje na tržištu male brodogradnje brodograditelj Luka Colnago i otkriva da njegova tvrtka ovih dana dovršava pregovore s kineskim graditeljima Pelješkog mosta o gradnji četiri do pet brodica za prijevoz radnika do gradilišta.
Odan proizvodnji
Premda je u Hrvatskoj mnogo malih brodograditelja, među njima i oni koji su slijedili primjer Paklenih otoka i krenuli u proizvodnju brodova od aluminija, Colnagova tvrtka za sada ne osjeća pritisak konkurencije. Posla imaju dovoljno, toliko da ga ne moraju sami tražiti nego naručitelji dolaze do njih, obveze ispunjavaju na vrijeme, nisu kreditno zaduženi. Uza standardne poduzetničke boljke kao što su previsoki nameti države, tvrtki Pakleni otoci potencijalno veliki problem predstavlja manjak odgovarajućih proizvodnih hala uz more u splitskom bazenu, u kojemu proizvodnju sve više istiskuju turistički sadržaji. Trenutačno su u splitskoj Sjevernoj luci, u najmu na godinu dana i postoji objektivan rizik da će morati izaći i potražiti novi, odluči li se vlasnik prostora za neku drugu namjenu. Problema s radnom snagom za sada nema, ali svjestan je Colnago da njegovim radnicima u inozemstvu nude veća primanja i da bi ih uz odgovarajuće plaće lako zadržao u Splitu, ali bi u tom slučaju trebao skuplje naplaćivati brodove i podvrgnuti se riziku da ih unatoč kvaliteti ne uspije prodati.
>>> Zoran Matić: Rade odličan i za zajednicu koristan posao, ali nitko ih ne želi za susjede
Uz malu brodogradnju, tvrtka Pakleni otoci nastavila je razvijati i posao prijevoza turista, s kojim je i startala u biznisu. Turiste u ljetnoj sezoni sada prijevozi sa sedam brodica koje su u tvrtki sami sagradili, a prihodi od prijevoza i proizvodnje brodica podjednaki su, s tim da je zarada u turističkom dijelu poslovanja mnogo veća. Ukupno je lani uprihodovano oko 7,5 milijuna kuna i ostvarena je dobit nešto manja od pola milijuna kuna. Neki drugi poduzetnik, vođen motivom novca, možda bi podvukao crtu i posvetio se profitabilnijoj djelatnosti, odustavši od gradnje brodica. To, međutim, nikako ne treba očekivati od Luke Colnaga, poduzetnika koji vjeruje da proizvodnja ima budućnost, iako je u Dalmaciji sve više istiskuje turizam. To je, rekli smo na početku, netipičan poduzetnik koji je u nemirne poduzetničke vode uplovio ne zbog novca i gomilanja zarade nego zbog ljubavi prema brodicama i moru. 
Pratite Lider na društvenim mrežama [mks_social icon="facebook" size="48" style="square" url="https://www.facebook.com/lider10media/" target="_blank"][mks_social icon="linkedin" size="48" style="square" url="https://www.linkedin.com/company/lider-press-dd/" target="_blank"][mks_social icon="twitter" size="48" style="square" url="https://twitter.com/lider_press" target="_blank"][mks_social icon="instagram" size="48" style="square" url="https://www.instagram.com/lider.media/" target="_blank"]