U Hrvatskoj je sve više manjih turističkih agencija i drugih organizatora koji nude ture, izlete i razne aktivnosti za veći doživljaj turista, a da bi u tome bili uspješniji nužno je da uz pružanje vrhunske usluge primjenjuju i nova tehnološka (IT), marketinška i online rješenja, kaže direktor zagrebačke IT tvrtke Orioly Ivan Ilijašić.
Raste ponuda raznih tura i aktivnosti po Hrvatskoj, poput vinskih, trekking, bike, povijesnih, kulinarskih, festivalskih, sportsko-rekreativnih tura, kao i onih s terenskim vozilima, za djecu, za ZIP linije, lov na blago, podvodne s ronjenjem i mnoštvo drugih zabavnih aktivnosti, iza kojih najčešće stoje manje turističke agencije i organizatori, nvodi Ilijašić.
>>>Može li Hrvatska bez turizma (i IT-a)?
"Sve više njih se želi ozbiljno i dugoročnije baviti takvim poslom, nalazeći u tome nišu kojom se velike agencije i touroperatori ne bave puno. Međutim, dosta njih se muči s plasmanom i privlačenjem publike, u čemu im, s obzirom da nemaju dovoljno novca za investicije, u promociji mogu pomoći IT rješenja i aplikacije online partnera", ističe Ilijašić, napominjući da su u Oriolyju do takvih zaključaka došli surađujući s brojnim domaćim i stranim partnerima.
S obzirom na povećanje opsega poslovanja, Orioly je od prvobitnog turističkog startupa prerastao u manju tvrtku s više od deset zaposlenih, kojih će, ako bude sve po planovima, već iduće godine biti dvostruko više. Softverska rješenja koja pružaju organizatorima turističkih tura i izleta agencijama omogućuje jednostavno upravljanje turama, polascima, rezervacijama, kao i automatiziranje te ubrzanje online prodaje i marketinga na društvenim mrežama.
Manjim domaćim turističkim agencijama nužno treba tehnološki napredak da bi sa svojom ponudom bile vidljivije i konkuretnije, ocjenjuje.
"Istraživanja među članicama udruge UHPA-e pokazuju da je u prvim mjesecima ove godine većina rezervacija putovanja, oko 60 posto, obavljena u poslovnicama agencija, što navodi na zaključak da ljudi preferiraju tradicionalan, neposredni kontakt s agentima. Istraživanjem pak na bazi svojih oko 300 korisnika, među kojima je i nešto manje od sto domaćih manjih organizatora putovanja, tura i aktivnosti, Orioly je utvrdio da većina domaćih ne nudi mogućnost rezervacije i prodaje putem web stranica, čime zapravo te stranice ni ne koriste dovoljno kao kanal bržeg i jednostavnijeg dolaska do novih kupaca. Oko 16 posto rezervacija je nastalo putem online platformi, što je ispod europskih trendova", kaže Ilijašić.
>>>Staničić: Hrvatski turizam čeka puno izazova
S druge strane, online kupci izleta i tura većinom ističu da će tako kupovati ako su web stranice jednostavne, da su i inače nvikli online kupovati te da ne žele odlaziti u agencije, očekujući pritom i povoljniju cijenu na webu.
"Možda domaći još uvijek više žele izravan kontakt s agencijom, no strani turisti, koji u Hrvatskoj čine oko 90 posto ukupnog prometa, sve više traže izvanpansionsku ponudu online putem, što može biti i poticaj domaćim agencijama da se više angažiraju oko takvog načina poslovanja", smatra Ilijašić, iznoseći globalne podatke o gotovo 60 posto rezervacija izleta i tura online putem, a koje su u proteklih pet godina porasle za više od 70 posto.
Oko 25 posto turista za vrijeme godišnjih odmora dodatnu izvanpansionsku ponudu traži putem mobilnih uređaja, u čemu su predvodnici turisti iz Azije, kojih 60 posto žele rezervirati sve što mogu online.
"Prihvaćanje novih online pravila poslovanja treba kombinirati s osobnim kontaktom u agenciji, pogotovo zbog putnika koji ne znaju točno što žele ili žele nešto novo. Vičite i o svojim prednostima, uvijek i svugdje, uložiti vrijeme i koristite kvalitetne i atraktivne fotografije, pa i ljudi zadovoljnih vašom ponudom, komunicirajte s korisnicima putem društvenih mreža i uz online rezervacije i prodaju uvedite i newslettere", zaključuje Ilijašić.