Aktualno
StoryEditor

Mark Burnett: Kralj televizije koji je ustoličio Trumpa

08. Siječanj 2017.

Bez intervencije "kralja televizije" Marka Burnetta Donald Trump nikada ne bi postao predsjednik Sjedinjenih Američkih Država. Burnett je preko svoga reality showa "Apprentice", ili po naški "Pripravnika", lik Trumpa implementirao u umove milijune Amerikanaca kao autoritativnog, makijavelističkog vođu, utjelovljenje američkog sna u ljudskom tijelu.  Njegova kontroverzna kampanja bila je samo prirodni nastavak "Pripravnika". O utjecaju društvenih mreža i novih tehnologija na američke izbore u nas se dosta pisalo. Kao i o post činjeničnom društvu, slabosti demokrata, rastu desnih političkih opcija… No, snaga dobre stare televizije uvelike je zanemarena.

Reality show često je samo loše režirana dramska serija koji simulira pravi život i tako zabavlja umorne bijele i plave ovratnike nakon dana iscrpljujućeg i besmislenog rada. No, uvriježeno je mišljenje kako se radi o bezopasnoj zabavi koja pasivizira mase, a čije su političke konotacije benigne. Elitisti i politički puritanci koji odbacuju sve postulate pop-trash kulture kao bilo kakav faktor u političkoj utrci nisu do samog kraja utrke Trumpa shvaćali osobno. Onaj dio Amerike kojem je reality program spiritualna hrana, Trumpu je na kraju i donio pobjedu.

"Maverick"

Mark Burnett rođen 1960.godine  u Londonu, kao jedino dijete u radničkoj obitelji u kojoj su oba roditelja radili u Fordovoj tvornici. Imao je sretno djetinjstvo, a vrijeme je provodio gledajući američke serije poput Starsky & Hutch i Dallas, te često odlazeći vikendima s roditeljima u njihovu rodnu Škotsku na planinarenja i kampiranja. Fakultet je preskočio, te se radije upisao u specijalne postrojbe britanske vojske. Kao padobranac sudjelovao je i u Falklandskom ratu. U prvoj polovici 1980-ih ovaj vojni veteran odlazi u Los Angeles, a novce zarađuje kao dadilja.

- Uvjerio sam bogataše da će njihova djeca biti najsigurnija ako ih čuva bivši komandos - ispričao je Burnett. Novac je još zarađivao prodajom majica i kreditnih kartica, a 1990. dobiva američko državljanstvo.

Godine 1994. Burnett bez ikakva prijašnja iskustva u medijima MTV-u prodaje ideju za emisiju Eco-Challenge i postaje producent iste. Gažu je dobio impresionirajući face na MTV-u 5 minutnim videom vlastitog iskustva sa "Raid Gauloises", moderne pustolovne utrke koja povezuje različite sportove kao što su planinarenje, alpinizam, kajakarenje, brdski bicikl, rafting u neprijateljskom ambijentu neprohodnih prirodnih predjela. Eco Challenege bio je koncipiran na tome tragu; više od 50 timova sastavljenih od četiri osobe takmičilo se divljom 500 kilometarskom stazom, bez pomoći motoriziranog prijevoza. Već u prvoj sezoni, Burnett je zadobio oštre kritike, budući da je naredio postavljanja dodatnih prepreka, kako bi se naravno povećala drama. Gledanost je iz sezone u sezonu rasla, no Eco Challenege ipak nije bio u prvoj ligi televizijske produkcije. Najveći projekt, koji će od Burnetta učiniti jednog od najmoćnijih ljudi u šoubiznisu, tek je bio pred njim.

Samopouzdanje mitskih proporcija

Na početku novog milenija Burnett je pri sastanku s čelnim ljudima CBS-a demonstrirao samopouzdanje mitskih proporcija (između ostalog zahtijevao je da mu CBS dadne ovlasti i sredstva za cijelu sezonu, a ne za samo za pilot, kako je inače praksa) i prezentirao im jedan potpuno novi koncept. Survivor, čiju smo prvu sezoni mogli gledati na Novoj TV, zamislio je kao spoj avanture, drame i reality televizije, gdje bi 16 natjecatelja trebalo živjeti u suživotu na udaljenoj egzotičnoj lokaciji organiziranoj poput neke zapadnjačke zamisli primordijalnih plemena, a zatim postupkom međusobne eliminacije odabrati pobjednika. Pitch je uspio, natjecatelji su postali slavne ličnosti, CBS zaradio brdo para, a Survivor doživio 32 sezone. Dječački snovi mladog Marka materijalizirali su se. Američke serije njegove mladosti i avanture s roditeljima na malim ekranima sada su živjeli u simbiozi.

https://www.youtube.com/watch?v=q0V6AKhHWys

Dokumentarna drama bez scenarija

Survivor je isto tako uveo još jedan koncept, a koji je danas nezaobilazan ne samo u realityu, već i dramskom programu. Radilo se o "virtualnoj ispovjedaonici" gdje protagonist "velikom bratu" priča o ostalim natjecateljima, svom psihološkom stanju, daljnjim planovima… Burnett je uvijek znao što publika želi čuti, priča novinar Kelsey McKinney za prominentni portal Ringer. Survivor nije volio nazivati realityem, već dramalityem, dokumentarnom dramom bez scenarija. Premda su natjecatelji u prvoj sezoni većinom bili normalni, inteligentni, pošteni ljudi koji vole avanturu, no jedan čovjek se izdvajao. Pobjednik emisije, Richard Hatch.

- On je utjelovio sve što ljudi vjeruju o prijetvornim, lukavim pojedincima. Lagao je, varao, hodao je okolo gol, izbacivao dobre i lijepe natjecatelje, te bio svjestan svoje nepopularnosti među velikim brojem ljudi. Je li Richard dobra osoba? On je igrao kao zla osoba, ali je uistinu vrlo zabavno biti s njim u društvu, te uvijek ima nešto zanimljivo za reći - zapisao je Burnett. Svaka sličnost s četrdeset i petim američkim predsjednikom je slučajna.

Upoznavanje s Trumpom

Trump i Burnett upoznali su se baš tijekom snimanja finala prve sezone Survivora koje se održavalo u Wollman Rinku u New Yorku. Vlasnik Wollman Rinka je Trump, a taj se dan, kako kaže, sasvim slučajno tamo našao. Burnett nije propustio priliku da se upoznaju. Isprva je Trump kategorički odbijao sudjelovanje u bilo kakvom obliku reality televizije, nazvavši ga "akvarijem za sitne ribe". No, Burnett ga je očito, kao i godinu dana ranije čelnike CBS-a, uvjerio u svoju viziju. Razgovor je trajao sat vremena, a Burnett je budućem predsjedniku SAD-a u najsitnije detalje objasnio što očekuje od emisije i od njega samoga.

- Nikad nisam razmišljao da sudjelujem u reality show-u dok nisam sreo Marka. Njegov najveći talent je da ima pravu ideju u pravo vrijeme. Od kuda dolazi takav talent nemam pojma - objasnio je svoj kopernikanski obrat Trump. Televizijska kuća NBC pod svaku cijena htjela je Burnettov projekt, a hoće li u njemu sudjelovati Trump, Mark Cuban ili neki drugi milijarder bilo im je sporedno.

U siječnju 2004., "Pripravnik" je započeo s emitiranjem. Finale sezone gledalo je 27 milijuna ljudi, a popularnost serije je nastavila rasti.

- Amerikanci vole rizik. Ne zanima ih koju ste školu išli ili koga znate. Oni žele rezultate. Amerika jest meritokracija. Sviđa mi se takav ustroj svijeta - racionalizirao je uspjeh "Pripravnika" Burnett (pritom zaboravivši da je Trump, za razliku od njega, "born rich", te da svoj početni poslovni uspjeh s nekretninama stekao zahvaljujući povezanosti s bankama koje su tada praktički upravljale New Yorkom).

Kralj američke reality televizije

Naturalizirani Amerikanac postao je kralj američke reality televizije, produciravši mega uspješnice kao što su Are You Smarter Than a 5th Grader?, Shark Tank, The Voice, "Sarah Palin‘s Alaska, Bibliju - mini seriju koju je vidjelo 100 milijuna ljudi, te niz manje uspješnih emisija slična formata. Trump se vremenom uz Kim Kardashian profilirao u najpoznatiju reality zvijezdu svijeta. Valja spomenuti kako je svoju trademark frazu - YOU ARE FIRED - sam skovao.

https://www.youtube.com/watch?v=7R1vT87nrUQ

Stockholmski TV sindrom

Koliko je familijarnost potencijalnih kandidata na izborima važan faktor najbolje govori itekako aktualno istraživanje iz 1965 godine. Zasigurno ste primijetili kako i naizgled antipatične, ružne osobe nakon što ih konstantno gledate na malom ekranu postanu bliske, pa čak i fizički privlačne. Robert B. Zajonc tako u svome radu naslovljenom "The Attitudinal Effects of Mere Exposure" zaključuje da radije biramo stvari ili osobe koje su nam poznate, kakve god one bile, od onih koje kraće ili manje znamo.

- Stanje eksperimentalnih rezultata pregledanih i prijavljenih u ovom radu govore u korist hipoteze da konstantna izloženost pojedinca nekom objektu pojačava njegovu privrženost istome objektu - zaključio je Zajonc.  Trump je zahvaljujući Burnettovoj viziji postao poznatiji među običnim pukom, onim koji određuje izbore, nego što je to Hillary Clinton ikad bila.

- Ako kojim slučajem Trump postane predsjednik i izgradi zid s Meksikom, neka Mark Burnett bude prva osoba koju ćemo baciti preko - našalio se komičar Jimmy Kimmel kada se s Trumpovom kandidaturom još šalilo.

https://www.youtube.com/watch?v=D-Igmc08IPg

Za vrijeme predsjedničke kampanje Burnett je ostao diskretan. Nije se deklarirao kao pristalica Trumpa, osudio je njegove seksističke komentare, ali nije niti govorio protiv svoga poslovna druga, niti držao stranu Hillary Clinton. No, birači su rekli svoje, a kako znamo Trump je postao predsjednik  SAD-a. Njegova inauguracija biti će održana 20. siječnja, a glavni režiser programa biti će, a tko drugi, nego Mark Burnett. Business as usual, show must go on.

I da. Burnett je 2001.godine planirao suradnju s Vladimirom Putinom. Radilo se o suludoj ideji Survivora u svemiru. Projekt nazvan "Destination Mir" je propao, no Burnett je 2015. godine izrazio želju da s Putinom snimi reality gdje bi predstavio Rusiju kroz oči njena moderna vladara.

"Zašto ljudi gledaju reality"

U studiji pod nazivom "Zašto ljudi gledaju reality" Steven Reiss i James Wiltz, nastojali su ispitati što potiče ljude da gledaju reality televiziju. U studiji, Reiss i Wiltz zamolili su 239 ljudi da istaknu 16 osnovnih motiva, koji ih potiču da gledaju i uživaju u reality programa.

- Rezultati su pokazali da je ekonomski status glavna motivacijska sila koja potiče interes za gledanje reality televizije – objasnili su Reiss i Wiltz. "Što je ljudima status u društvu veći prioritet to je veća vjerojatnost da redovito gledaju reality program," dodali su istraživači.

22. studeni 2024 12:19