U aktualnom broju Lidera objavili smo u suradnji s Finom ekskluzivnu rang listu 200 najmoćnijih stranih menadžera u Hrvatskoj, prema njihovoj upravljačkoj moći (ostvarenim prihodima u 2017). Zadnji put Lider je ovu listu radio prije pet godina. U međuvremenu se puno toga promijenilo i dosta stranih menadžera u multinacionalnim kompanijama više nije na istim pozicijama. Jedan je od rijetkih koji je u tom društvu bio i prije pet godina je Slovenac Boris Antolovič, samozatajni čelnik Petrola u Hrvatskoj. U pet godina Petrol je otvorio novih 12 benzinskih postaja (sad ih je sveukupno 107 u svim županijama) te je povećao prihode s 4,4 milijarde kuna na 4,7 u 2017.
Što biste izdvojili kao tri osnovne karakteristike hrvatskog gospodarskog tržišta?
Prva karakteristika je svakako veličina tržišta - ono je malo, te zbog turističke sezone ima i izrazit sezonski karakter. Druga karakteristika je napuštanje radno sposobnog stanovništva, odnosno nedostatak radne snage koji pritom ugrožava turističku sezonu. Suočavamo se s nepovoljnim odnosom ekonomski aktivnog stanovništva i umirovljenika, a neusklađenost tržišta rada s potrebama poduzeća i gospodarstva u cjelini za radnom snagom dovodi do svojevrsnog paradoksa – sve je veći broj nezaposlenih s diplomom fakulteta. Obilježje našeg gospodarstva je i preveliko oslanjanje na rentu od turizma – pozitivna kretanja u autonomnom dijelu gospodarstva (turizam) uspijevaju kompenzirati slabija kretanja u ostatku ekonomije (graditeljstvo i industrija), no oslanjanje na jednu rizičnu granu ekonomije je opasno. Izdvojio bih još previsoka davanja koja čine hrvatsko gospodarstvo nekonkurentnim, previsoke troškove države, monocentričan razvoj zemlje zbog kojega grad Zagreb i dalje ostvaruje najviše prihoda u zemlji, izostanak suvisle ekonomske politike te zanemarivanje potencijala domaćih proizvođača.
Na koji način provodite vrijeme izvan poslovnih obveza i što biste izdvojili kao prednosti života u Hrvatskoj?
Prednosti života u Hrvatskoj su mnoge. Osim sigurnosti, tu su i dostupnost obrazovnog i zdravstvenog sustava, izražena socijalna nota, relativno niski troškovi života u usporedbi s drugim europskim gradovima. Istaknuo bih još i odličnu geografsku pozicioniranost u Europi. Sve važne europske metropole udaljene su na sat-dva leta, a pritom živimo u zemlji koju krase prirodne ljepote i autentičnost koju je danas teško pronaći u svijetu.
Izvan posla se trudim provoditi što je moguće više vremena s mojom obitelji i prijateljima te uživati u malim stvarima koje život čine ljepšim.
Koje su po vama osnovne vještine koje bi trebao posjedovati uspješni globalni menadžer?
Uspješni globalni menadžer treba imati izražene socijalne vještine, mora biti u stanju razmišljati u alternativnom smislu i kontinuirano razvijati inovativne strategije. Također, bitno je uvijek biti korak ispred, odnosno imati metodološko znanje koje omogućuje stvaranje win-win situacija jer menadžeri ne mogu biti samo u toku događanja, oni moraju biti jedan korak ispred. Smatram da je važno da imaju opsežno poznavanje industrije jer vrijeme kada je bilo dovoljno raspolagati konkretnim znanjem o samo jednom području je daleko iza nas, stoga uspješni globalni menadžeri trebaju uvijek sagledavati širu sliku. Uz vještinu ophođenja s ljudima, upravljanja promjenama, stalno praćenje informacijskih i tehnoloških dostignuća, važna je i vještina upravljanja različitostima, odnosno upravljanje timovima sastavljenima od različitih ljudi, što je ujedno i veliki izazov tog posla. Istaknuo bih i da je važno posjedovati i svojevrsnu kreativnu i umjetničku stranu koja doprinosi jednostavnosti upravljanja, snazi predvođenja i realizaciji vizija.
Koje je vaše najjače menadžersko ‘oružje’?
Kolektivni uspjeh cijenim više od osobnog, a kolege menadžere nikad ne doživljavam kao konkurenciju. Smatram da je to važno „oružje“ u stvaranju zdravog radnog okruženja i motiviranju tima.
Koje bi bile neke najznačajnije odluke koje ste donijeli u kompaniji koju trenutno vodite?
Svaki radni dan sadržava puno izazova na koje je potrebno odgovarati, donositi odluke, svaka je kamenčić u mozaiku uspješnog poslovanja poduzeća. Pri tome bi kao najvažniju odluku istaknuo odabir članova tima. Pojedinac je sam nemoćan, dok energičan, kompetentan i homogen tim čini čuda.