Radio je medij kojem Europljani, prema istraživanju Eurobarometra, najviše vjeruju. Najstariji je elektronički medij, ali ga dosta slušaju i mlade generacije jer radio ‘pomlađuju’ nove tehnologije. Lako je dostupan u bilo kojoj prilici preko mobitela, u automobilu, na računalu i tabletu. Vrlo je praktičan jer virtualno ne oduzima pozornost, informira nas o najvažnijim događajima, a ne oduzima vrijeme. Da bi prenio najnoviju informaciju, radijski novinar mora biti na mjestu događaja, što pridonosi istinitosti i uvjerljivosti. I u Hrvatskoj je slušanost radija velika. Komercijalne radijske postaje imaju ležerniji program i obraćaju se mlađoj publici, odnosno onoj do 49 godina starosti, a javni servis Hrvatski radio, koji ove godine slavi 90 godina postojanja, drži se ustaljene forme i ispunjava informativne potrebe svih generacija.
Mjerenje uvjerljivosti Na pitanje o slušanosti, poznate hrvatske radiopostaje ističu da je velika. Danijela Novosel, programska direktorica Otvorenog radija, tvrdi da taj radio ima najviše dnevnih slušatelja u Hrvatskoj. – U ciljnoj skupini na koju smo se orijentirali, onoj od 18 do 49 godina, najslušaniji smo. Unutar te skupine gotovo svaki peti stanovnik Hrvatske sluša nas svakodnevno. Radimo radio za ljude i na prvom su nam mjestu slušatelji. Progovaramo o temama koje ih zanimaju, puštamo glazbu koju žele slušati i trudimo se biti jedan od njih, a ne ‘netko tamo iza mikrofona’ – kaže Novosel. Činjenica da slušatelji Otvorenom svakodnevno daju povjerenje dokaz je uvjerljivosti tog radija, drži Novosel, prema čijim je riječima uvjerljivost jedino što vrijedi mjeriti jer bez slušatelja sva priča pada u vodu. – Današnji konzumenti medija imaju vrlo visoke kriterije jer sve što trebaju mogu dobiti i bez nas na portalima, društvenim mrežama, Youtubeu itd. Zato slušatelje iznimno poštujemo i trudimo se kreirati program prema njihovim potrebama i željama, a najveća nam je prednost možda u tome što smo svjesni da nikad nismo dovoljno dobri i želja da svaki dan budemo bolji – napominje Novosel.
Reklamno podcijenjen No da je radio kao medij u Hrvatskoj iznimno podcijenjen, tvrdi Katijan Knok, direktor Narodnog radija, radijske postaje koja ima veliku slušanost. – Riječ je o tome da kod nas klijenti i dalje preferiraju oglašavanje na televiziji ili u tisku, iako su upravo ti tradicionalni mediji u velikom padu gledanosti i čitanosti u posljednje tri-četiri godine. Svugdje u svijetu, pa tako i u ovom dijelu Europe radio je jedini tradicionalni mediji koji je uspio zadržati svoje konzumente – slušatelje, što oglašivači i primjećuju u efektima oglašavanja proizvoda na tržišnom lideru kao što je Narodni radio – ističe Konok. Prema istraživanju Ipsos pulsa, Narodni radio svakog dana sluša oko 600.000 ljudi u cijeloj Hrvatskoj. Na tjednoj razini ta se brojka penje na čak 1,300.000 slušatelja. Radijski prime time proteže se od šest do 18 sati. U formatu kakav predstavlja Narodni radio, najslušaniji dio dana je termin od devet do 13 sati. – Iznimno je stoga važno krenuti u dan sa što kvalitetnijim programom koji će generirati što više slušatelja, uz pomoć kojih dosežemo veći peak, a što će rezultirati stabilnijom slušanošću sve do večernjih termina kad prednost preuzimaju televizije i njihov prime time. Pritom naglašavam kako je Narodni radio dokazao da se dobrim programskim sadržajima odličan rezultat može ostvariti i u večernjim satima, i to u Hrvatskoj, ali i diljem svijeta. Narodni radio, kao najprepoznatljiviji medijski brend u Hrvatskoj, prepoznat je i u dijaspori širom svijeta pa dok jedni spavaju drugi slušaju i obrnuto. Svakodnevno, naime, primamo gomilu poziva i poruka od Australije i Novog Zelanda, preko Kanade i Sjedinjenih Država do Argentine i Čilea, što dokazuje da se Narodni radio sluša 24 sata na dan – kaže Knok ističući da su iznimno ponosni na taj rezultat.
Zbog glazbe se sluša No s njim se ne zadovoljavaju te će uskoro slušateljima pripremiti neka iznenađenja. O čemu je riječ zasad ne želi reći, osim da će Narodni radio i dalje zadržati prepoznatljivost zbog koje je najslušaniji u Lijepoj Našoj – najbolju domaću glazbu. – Upravo je glazba glavni razlog zbog kojeg se radio i sluša. Svaki mjesec provodimo istraživanja na reprezentativnom uzorku slušatelja kako bismo došli do informacije koje im se pjesme sviđaju, odnosno koje pjesme žele slušati, na čemu i temeljimo svoj uspjeh – objašnjava Knok ističući da se u Hrvatskoj posljednjih godina, zbog gospodarske krize u svijetu, ali i pojačane konkurencije i želje za prevlast na tržištu, radijski biznis razvija brže nego ikad. Sve to navodi na potrebu za prilagodbom poslovnih segmenata, koji jedino koordinacijom i suradnjom mogu pridonijeti napretku tržišta i ostvariti željene rezultate. – Imajući na umu da Narodni radio djeluje u javnom interesu, koji se zalaže za objektivnost, nepristranost i slobodu izražavanja, već godinama surađujemo s Media servisom, najjačom informativnom agencijom za proizvodnju radijskih sadržaja, što je pridonijelo našoj vjerodostojnosti, koju slušatelji prepoznaju i cijene – kaže Knok dodajući, između ostalog, da je radio i dalje najbrži medij u smislu prenošenja informacije do krajnjega korisnika. Poslovna strategija kojom se vodi Narodni radio nudi brojne platforme programskog, kadrovskog, organizacijskog, ekonomskog i tehnološkog razvoja, ali više od svih drugih aktivnosti, najvažnija uloga te radiopostaje je uz pomoć kreativnih novinara i producenata proizvoditi i emitirati kvalitetne i raznovrsne programske sadržaje. Ove godine Hrvatski radio slavi 90 godina postojanja. Kad je 15. svibnja 1926. program počeo emitirati Radio Zagreb, pridružio se tad malom broju od deset europskih zemalja i ukupno 15 zemalja u svijetu u kojima su postojale radijske postaje.
Mlađahni 90-godišnjak Upravo duga tradicija postojanja i profesionalizam daju uvjerljivost Hrvatskom radiju kao i profesionalnost novinara Hrvatskoga radija specijaliziranih u određenim područjima, što prepoznaju i struka i javnost, a o čemu svjedoče i brojne nagrade. Informativne emisije Hrvatskoga radija emitiraju se već desetljećima u isto vrijeme i na istom programu, a neke poput ‘Jutarnje kronike Hrvatskoga radija’ već više od četrdeset godina ubrajaju se u najslušanije informativne emisije u hrvatskome radijskom eteru. ‘Jutarnju kroniku Hrvatskoga radija’, prema podacima o slušanosti, svakodnevno prati približno 110.000 slušatelja, što je dvostruko više od druge najslušanije informativne emisije. Slušanost Hrvatskoga radija, HRT – HR, posljedica je prepoznatljivosti i stalnosti programskih shema svih njegovih nacionalnih i regionalnih programa. Tri nacionalna radijska programa; prvi, drugi i treći program Hrvatskoga radija, te međunarodni radijski program – Glas Hrvatske i osam regionalnih radijskih programa, širinom sadržaja pokrivaju interese svih ciljanih skupina, kažu na Hrvatskom radiju. Zahvaljujući novim tehnologijama koje HRT upotrebljava u emitiranju programa korisnici toga javnog medijskog servisa mogu preko mobilnih uređaja, prijenosnih računala i tableta uživo pratiti svih 12 radijskih programa te međunarodni radijski program. Ta multimedijska usluga HRT-a, pokrenuta potkraj prošle godine, do 10. rujna ove godine privukla je čak 240.000 korisnika.