Rast cijena naftnih prerađevina na hrvatskom tržištu ne može se mjeriti samo u gabaritima ‘psiholoških granica‘, posljedice takvog trenda osjetit će građani kojima se nagrizaju potrošačke mogućnosti, a samim time to će se odraziti i na cjelokupno hrvatsko gospodarstvo, upozorio je u utorak Vladu Nezavisni hrvatski sindikat koji poziva vladajuće da krenu sa spuštanjem trošarina na goriva za motorna vozila.
>>> Cijena goriva najskuplja od 2015.
"Rast cijena nafte na međunarodnom tržištu potaknuo je i rast cijena naftnih prerađevina na hrvatskom tržištu. Cijene goriva za motorna vozila rastu. Tako je cijena litre Eurosupera 95 u posljednjih pet tjedana porasla za 54 lipe i prešla je 10 kuna, a cijena litre Eurodizela za 63 lipe i približila se 10 kuna. I nije to pitanje nikakvih „psiholoških granica“ koje netko, neznano zašto baš tu, odredi na 10 ili 11 kuna po litri Eurodizela ili Eurosupera 95, već o značajnom nagrizanju ukupnih potrošačkih mogućnosti," stoji u pismu koje potpisuje predsjednik NHS-a Krešimir Sever.
Navodi se kako je teško predvidjeti koliko će u ovoj godini još rasti cijene bačve sirove nafte na svjetskom tržištu, a neki prognostičari spominju i mogućnost da se nanovo dosegne 100 US dolara po bačvi što će pratiti i cijene goriva u Hrvatskoj.
"Na žalost, sjećamo se ranijih predkriznih godina, kada je u Hrvatskoj rast svih drugih cijena u stopu pratio rast cijena goriva. Ali se u istom ritmu nije događao i pad drugih cijena, kad su cijene goriva padale. Tako su mnogi s cijenama lovili u mutnome. A kako potrošnja u Hrvatskoj ponovno raste, za očekivati je da se gotovo nitko neće susprezati od povećanja svojih cijena, prateći rast cijena goriva. A znamo da je upravo i jeftino gorivo bilo jedan od značajnih okidača povećane potrošnje općenito, jer je upravo jeftinije gorivo ostavljalo i gospodarstvu i kućanstvima više sredstava za potrošnju u drugim područjima, za druga dobra i usluge. Taj rast potrošnje već je načet poskupljenjima na raznim područjima tijekom prošle i ove godine, posebice hrane i bezalkoholnih pića u 2017. godini, a u 2018. godini već bilježimo daljnji rast cijena hrane i bezalkoholnih pića, ali i stanovanja i potrošnje energenata. Tako smo 2017. godinu završili s inflacijom od 1,1 %, a i prva 4 mjeseca 2018. godine bilježimo istu inflaciju, što je još prihvatljivo."
>>> Cijene nafte bujaju šesti tjedan zaredom
Rast cijena goriva tijekom svibnja tu je stopu sigurno već lagano pomaknuo, a očekivani daljnji rast cijena nafte i, posljedično, goriva te s tim rastom vezana lančana poskupljenja, za posljedicu će imati rast inflacije i veći od 1,4%, koju za 2018. godinu prognozira EK.
Sindikat je jasno precizirao svoja očekivanja od Vlade.
"Očekujemo od Vlade RH da zbog toga na vrijeme reagira smanjenjem trošarina na gorivo za motorna vozila, a ne da samo prati događanja i obećava reagirati bude li potrebno. Već je potrebno i nema se vremena čekati ‘obradu trošarina u sklopu cjelokupnog novog paketa poreznih izmjena‘. Svjesni smo da Vlada RH ‘kalkulira‘ i s ‘obilatijom žetvom‘ na cijeni goriva tijekom povećane potrošnje u turističkoj sezoni, ali pri tome ‘žanje‘ i ‘žet‘ će i na domaćem stanovništvu, koje prema svim pokazateljima već i bez dodatnih poskupljenja teško pokriva čak i redovne mjesečne troškove," stoji u dopisu.
U susjednoj Sloveniji (gdje je standard građana veći nego u Hrvatskoj) već su posegnuli za smanjenjem trošarina na gorivo. Što još čeka hrvatska Vlada? Povrh toga, i turisti znaju računati pa će spremnike goriva puniti kod naših susjeda, prije ulaska u Hrvatsku i po izlasku iz Hrvatske. A zašto ih, zbog povoljnije cijene, ne bi punili u Hrvatskoj? pitaju se iz NHS-a te pozivajući se na prethodna iskustva kada je rastom cijena goriva smanjena potrošnju raspoloživog dohotka i smanjenje potražnje, sugeriraju Vladi RH da krene sa spuštanjem trošarina na goriva za motorna vozila.
Doista, tek rijetki u istom grmu dva puta stanu na iste grablje koje ih tada udaraju u čelo. Želimo vjerovati da ova Vlada nije među tim rijetkima, jer držak tih grablji tada i sve nas udara po glavi, zaključuju.