U razdoblju od 2010. do 2017. godine broj aktivnih putničkih agencija u Hrvatskoj narastao je za 44 posto, s 870 na 1.254, a prihodi za 54 posto, s 3,3 milijarde na 5,1 milijardi kuna. Broj zaposlenih je 2017. godine dosegnuo ukupno 5.540, što je 20 posto više nego 2010. godine, objavio je HGK.
Broj noćenja uz posredovanje domaćih turističkih agencija od 2007. zabilježio je pad od oko 13 posto, no ova industrija od te godine kontinuirano povećava dodanu vrijednost svojih usluga. To je rezultiralo rastom njihovih poslovnih prihoda za skoro 70 posto i rastom broja zaposlenih za 17 posto za period od 2007. do 2017. U krizi je došlo do pada prihoda u branši, a tržište se krenulo oporavljati 2016. godine.
>>>HNB: Turizam lani ostvario rekordan prihod od 9,5 milijardi eura
Domaće turističke agencije preko 80% fizičkog prometa ostvaruju od receptivnih poslova, što doprinosi i razvoju turističkih proizvoda s visokom dodanom vrijednošću. U skupini mikro i malih poduzetnika je 99 posto turističkih agencija, gdje gotovo 80% ukupnog broja zaposlenih ostvaruje i 80% ukupnih prihoda - neki su od zaključaka Analize poslovanja turističkih agencija i turoperatora u razdoblju 2007. – 2017., koju je za HGK proveo Institut za turizam.
„Ovaj rast prihoda djelatnosti uz istodobno smanjenje broja noćenja, potvrđuje da su agencijski gosti oni koji ostvaruju visoku potrošnju i koriste vanpansionske sadržaje složene u paket aranžmane visoke dodane vrijednosti. Radi se o eno-gastro, pustolovnim, zdravstvenim, kulturnim i svim drugim proizvodima posebnih tema i interesa koji istodobno odmiču Hrvatsku od imidža destinacije sunca i mora, pune smještajne kapacitete van sezone i omogućavaju cjelogodišnji turizam,“ istaknuo je predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK Boris Žgomba, komentirajući ove rezultate.
>>>Prihodi od turizma u prvom tromjesečju 450,2 milijuna kuna, 14 posto više nego lani
Unatoč izrazito pozitivnim trendovima u financijskom dijelu, Žgomba se posebno osvrnuo na pad broja noćenja u organizaciji domaćih agencija i udjela u ukupnom prometu turističkog sektora: „Na žalost, podaci ukazuju da udio putničkih agencija u ukupnom prometu turističkog sektora opada, što je rezultat neravnopravne tržišne utakmice domaćih agencija s ostalim sudionicima na tržištu. Pritom mislim na pojedine strane online platforme, što donekle regulira nova Europska direktiva o paket i povezanim putnim aranžmanima koja je stupila na snagu u Hrvatskoj kroz Zakon o pružanju usluga u turizmu u srpnju ove godine. Ali i na pružatelje smještaja, koji su zbog primjene posebnog postupka oporezivanja putničkih agencija PDV-om stavljeni u povoljniji položaj u odnosu na agencije, posebno u segmentu poslovnih putovanja“, naglasio je Žgomba.
>>>Sve više turista izbjegava posredništvo
Naime, ako tvrtka smještaj za zaposlenika rezervira direktno od hotela, ima pravo odbitka pretporeza, dok kada to učini preko turističke agencije nema na to pravo. Radi se o regulativi EU koja je direktno vezana za paket aranžmane, a u ovom slučaju takva usluga ne spada pod direktivu. To je potvrdila i studija o utjecaju posebnog postupka oporezivanja na poslovanje agencija u EU koju je naručila Europska komisija prošle godine, koja je donijela preporuku da se ubuduće isključi B2B prodaja iz opsega direktive. „Budući da velik broj zemalja članica EU već primjenjuje navedeno, očekujemo da će i naše Ministarstvo financija situaciju pozitivno razriješiti i prije obvezne primjene na razini EU” zaključio je Žgomba, dodajući da je Udruženje u intenzivnom kontaktu s Ministarstvom financija po ovom pitanju.