piše: Boris Sruk
Prije nego što vlasnik i/ili menadžment odluče krenuti na novo tržište, važno je da malo/srednje poduzeće ocijeni svoju spremnost za to, razmotri je li taj projekt izvediv (financijski, organizacijski, tehnološki) i kolika je vjerojatnost da će uspjeti.
Prije nastupa na međunarodnom tržištu nužno je odgovoriti na sljedeća pitanja:
Motivacija • Uklapa li se projekt u dugoročnu strategiju poduzeća? • Je li kratkoročni profit jedina motivacija ili postoje drugi motivi, primjerice jačanje konkurentnosti, stjecanje novih spoznaja, pronalaženje novih područja stručne kompetentnosti ili novih tehnologija?
Unutarnja organizacija • Je li menadžment potpuno predan odluci da se započne taj projekt? • Jesu li zaposlenici dovoljno kompetentni za to? Je li kadar dovoljno motiviran i ima li potrebno znanje (poznavanje jezika, znanje i iskustvo u međunarodnoj trgovini...). • Je li donesena odluka o angažiranju savjetnika?
Proizvod Uključuje li projekt izvoz ili međunarodnu prodaju proizvoda ili usluge, poduzeće se mora zapitati: • Je li proizvod jedinstven ili ima mnogo sličnih na tržištu? • Postoje li posebni kulturni ili vjerski aspekti vezani uz proizvod? • Hoće li proizvod zahtijevati preinake da bi se mogao plasirati na druga tržišta? • Hoće li proizvod morati proći posebna testiranja kako bi se utvrdilo da je siguran, tehnički usklađen i slično? Koliki je trošak tog testiranja? • Zahtijeva li proizvod posebnu izobrazbu za rukovanje njime? Hoće li to zahtijevati posebne uvjete u odnosu na odabir distributera ili partnera? • Što je s upravljanjem kupcima nakon prodaje proizvoda i/ili usluge?
Tržišna pozicija • Koja je tržišna pozicija malog ili srednjeg poduzeća na domaćem tržištu? • Može li si poduzeće priuštiti fokusiranje na nova tržišta? • Treba li zbog stanja na domaćem tržištu pronaći nova tržišta?
Financiranje • Koliki su troškovi ulaganja potrebni za ostvarenje projekta? • Ima li u poduzeću dovoljno novca na raspolaganju da bi se osigurao operativni kapital za projekt? Ako nema, postoje li druge mogućnosti, npr. krediti poslovnih banaka ili drugih institucija, europski programi financiranja, privatni (rizični) kapital kao dodatno financijsko pojačanje?
ZLATNIA PRAVILA: Upute za poduzeća koja misle nastupati na vanjskim tržištima: 1. Pronađite specifičnu nišu. 2. Budite konkurentni s proizvodom ili uslugom. 3. Prepoznajte glavna poduzeća (konkurente). 4. Budite čestiti i prilagodite se zemlji u kojoj želite poslovati. 5. Budite profesionalni i pravodobni. 6. Budite temeljiti. 7. Poštujte kulturne razlike. 8. Planirajte dugoročno. 9. Budite strpljivi. 10. Budite spremni uložiti velik novac iako nije zajamčeno da ćete uspjeti.