Aktualno
StoryEditor

Odluka STO-a: Amerika će imati pravo uvesti kaznene carine EU

16. Svibanj 2018.

Kao ulje na vatru tinjajućeg trgovinskog sukoba SAD-a i EU-a došla je jučerašnja odluka Svjetske trgovinske organizacije kojom se otvara put SAD-u za uvođenje kaznenih carina Europskoj uniji zbog nelegalnih subvencija Airbusu.

Nakon gotovo desetljeća i pol međusobnog optuživanja za nedopušteno pomaganje dva najveća proizvođača putničkih zrakoplova na svijetu, STO je presudio u korist Amerike u prvom slučaju, s tim da će narednih mjeseci prizivno tijelo organizacije odlučivati i o drugom slučaju, u kojem je SAD-u naređen prestanak subvencioniranja Boeinga kroz porezne olakšice.

>>> WTO: Svijet svjedoči prvim potezima prema globalnom trgovinskom ratu

Kako piše Financial Times, ova odluka otvara put potencijalno rekordnoj trgovinskoj odmazdi, s obzirom da je STO presudio kako EU nije prekinula sporne subvencije za modele A380 i A350, iako joj je to naloženo prije dvije godine. Iz Komisije su poručili kako će odmah poduzeti korake u smjeru ispunjavanja te obveze, premda nisu propustili napomenuti i da je STO odbacio 204 od ukupno 218 američkih pritužbi. Ne treba sumnjati da će ovu odluku STO-a, kojeg je američki predsjednik Donald Trump opetovano prozivao za nepravedan tretman njegove zemlje, Amerikanci rado prihvatiti. S druge strane, ako STO presudi da je i Boeing dobio nezakonitu pomoć države, EU će imati isto mogućnost odgovora kaznenim mjerama.

Organizacija je inače 2010. i 2011. već presudila da su obje kompanije dobivale nezakonitu državnu pomoć, stoga su i europske šanse relativno visoke u drugom postupku.

>>> Kina o američkim carinama: Vratite zvijer u kavez WTO-a

Koliki će biti dopušteni iznos odmazde utvrdit će se u izdvojenom procesu, s tim da analitičari pretpostavljaju kako bi raspon odobrene kazne mogao biti vrlo visok. Točan iznos nanesene štete utvrdit će arbitražni postupak koji bi mogao trajati i godinu dana, no u Airbusu nisu zabrinuti jer smatraju kako problem nisu zajmovi kompaniji sami po sebi, nego visina kamata te da šteta Boeingu nije bila toliko velika, što potkrjepljuju podacima o Boeingovom tržišnom udjelu i knjigom narudžbi. Naravno, na investicije kineskih kompanija koje dobivaju pomoć države, Amerikanci i Europljani će i dalje frktati s gađenjem, prigodno zaboravljajući na milijarde dolara i eura pomoći koju dijele svojim kompanijama, što kroz zajmove, što kroz porezne olakšice, što kroz razne europske fondove.

22. studeni 2024 13:38