Aktualno
StoryEditor

OGORČENI: Grkeš - Problem su ‘tihi‘ poduzetnici koji se ne usude podići glas

05. Veljača 2019.

Slavica Grkeš, vlasnica turističke agencije Dominium i suvlasnica tvrtke za upravljanje nekretninama Dominatto, jedna je od nezadovoljnih poduzetnika koji su se javili na našu adresu. U privatni posao je krenula sa samo 23 godine i kako kaže, smatrala je da poduzetništvo nije toliki bauk, kako ga se predstavlja. Bila je mlada i puna elana. Prije nego li je počela ploviti poduzetničkim vodama, radila je rane poslove i već je tada osjetila na svojoj koži, kako se na posao dolazi ‘preko veze‘, kako se zapošljavaju nepodobni kadrovi i kako članska iskaznica određenih političkih stranaka otvara sva vrata.

- Nikad nisam htjela biti dio takvog sustava jer u takvim sustavima pate oni koji najviše rade i uvijek se nađe način da se njima natrpa sav posao. To je ogromna birokratska hobotnica kojoj je cilj izmišljanje pravilnika i zakona da se opravdaju postojanja radnih mjesta, u 21. stoljeću kad ih pola mogu zamijeniti jednostavne aplikacije.

>>> Poduzetnici, posvjedočite javno kako vas je birokracija mlatila kao mrtvog konja!

Inače, Slavica Grkeš živi i radi u Dubrovniku te smatra da je poduzetnička klima u tom gradu još uvijek dobra, ali da postoji jako uzak broj ljudi koji žele raditi i djelovati.

- Moja mikroklima je dobra, ali osjećaj koji stvara cjelodnevno radno vrijeme zna biti malo depresivan, kad neko vrijeme izostanu rezultati, a kad krene, opet bude pozitiva. Tako da bih rekla da je klima dinamična, a na okruženje ne uspijevamo utjecati jer smo u manjini – smatra Grkeš.

Ipak, neke stvari je ‘žuljaju‘, a posebno se to odnosi na turizam.

- Imamo skoro najveći PDV u Europi, pogotovo u ugostiteljstvu i turizmu, što je za nas kao turističku zemlju zbilja apsurdno. Smatram da mi žudimo za rasterećenjem, kako financijskim tako i birokratskim. Vladajući nas moraju prestati opterećivati jer to mnoge poduzetnike gura u očaj, te naposljetku odustaju od poduzetništva, koje treba biti pokretač gospodarstva. Trenutno se sve vrti oko toga kako ispoštovati svu tu silnu šumu zakona i uredbi, kako srediti birokraciju i na kraju kako nabaviti novac koji uplaćujemo ‘njima‘, a zauzvrat ne dobivamo gotovo ništa. A ako mi ne stvaramo i zarađujemo, ni ‘oni‘ neće dobiti ništa – govori Grkeš.

Javite nam se sa svojim poduzetničkim pričama o ‘mlaćenju mrtvog konja‘, o problemima s kojima ste se susreli, ispričajte svoje sudare s birokracijom kako se ne bi ponovili vašim kolegama. Vaša reagiranja očekujemo na našoj adresi elektronske pošte Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. 

Grrkeš objašnjava kako je hrvatski turizam zadnjih godina cvjetao zbog problema na konkurentskim tržištima.

- Konkurenti su nam Španjolska, Italija, Francuska gdje je PDV u turizmu 10%. Grčka 13%, Cipar 9%, Portugal 6-13%. Je li realno da je naš 25%? A imamo najkraću sezonu od svih nabrojanih – pita se Grkeš pa nastavlja:

- Recimo, identične paket aranžmane koji su kod nas od 1000 do 1400 eura u Španjolskoj možete naći za 500 do 700 eura. To je smiješno jer turizam čini preko 20% BDP u Hrvatskoj. U jednoj Nizozemskoj je PDV na turizam 6%, u Irskoj 9%... Nemojmo biti umišljeni i misliti da smo bolji od ostalih jer nismo, nude sve što i mi, pa čak i više, upravo zato što kod njih postoji, zbog malih nameta, višak sredstava koji ulazu u marketing i kvalitetu – objašnjava Grkeš.

Postavlja se pitanje kako uz sezonalnost i kratak period poslovanja tijekom godine, ljudi koje se bave turizmom mogu opstati?

- Nemam odgovore na ova pitanja, ako netko ima, molila bih da mi javi, jer pored toliko vlasnika restorana i ugostiteljskih objekata, da li je moguće da se nitko ne buni? Možda im je OK, ali postoje istraživanja koja tvrde da s ovim tipom turizma i sezonalnosti, naš PDV ne bi trebao biti preko 10%, sve više od toga je neisplativo – zaključuje.

>>> OGORČENI: Prka Đurašić – Poduzetnike se muze kroz poreze i kažnjava jer pune državnu blagajnu

Kao jedan od problema navodi veliki broj turističkih zajednica, razne institute za turizam, državne agencije za turizam i ine ustanove vezane uz ovu granu gospodarstva.

- Kako namiriti sve te ljude s manjim porezima? Pa jedna Austrija nema ministarstvo turizma, nego je to pri ministarstvu gospodarstva, što je i logično. Zamislite na trenutak koliko nas koštaju samo božićni i drugi domjenci gore nabrojenih – govori ova poduzetnica i dodaje kako će nas na kraju ‘pojesti‘ jeftinija i kvalitetnija konkurencija, a da će od turizma ostati samo nabrojene ustanove.

Kao jedan od većih problema navodi ‘tihe ‘ poduzetnike koji se ne usude podignuti glas.

- Mi se trebamo na neki način udružiti i stalno slati apele i prijedloge, što i kako bi moglo bolje i nadati se da će to netko negdje pročitati u uvažiti. Zaista se stvorila slika o poduzetniku lopovu, a za to krivim stanje u državi od prije 20-ak godina. Ti prijašnji ‘poduzetnici‘ nisu kažnjeni, niti su ikad odgovarali pred zakonom, pa je razumljivo da i danas postoji to nepovjerenje prema poduzetnicima i poduzetništvu. Mi poduzetnici ne trebamo poticaje i reforme, nama treba samo smanjiti porez i namete i mi ćemo prodisati, što će se na kraju odraziti i na državnu blagajnu. Samo smanjenjem nameta i poreza bi došlo do povećanja standarda, a posljedično i do veće potrošnje, jedino sto tražimo je to, a dok oni shvate da nam jedino to treba za izaći na pravi put, strah me da će biti kasno- zaključuje Slavica Grkeš.

Sutra Lider donosi priču o Suzani Kovačić, koja je nakon deset godina u poduzetništvu, naprosto odustala.

22. studeni 2024 04:53