Zamislite što bi se dogodilo da premijer umjesto igrokaza s povjerenikom za Agrokor obznani odluku da se ukida stalni radni odnos u velikom gubitašu, državnim željeznicama? Sindikati bi stali na stražnje noge, zaprijetili štrajkovima, prosvjedima i paralizom prometa. Ljevica bi tražila odgovornost nadležnog ministra i ostavku cijele Vlade. Neoliberali bi pozdravili taj potez, koji je korak prema privatizaciji… Dakle, u Hrvatskoj bi reakcije bile slične onima koje su ovih dana aktualne u Francuskoj.
>>>Macron ukida stalni radni odnos u državnim željeznicama
Reuters je taj potez odmah nazvao jednim od najriskantnijih poteza predsjednika Emmanuela Macrona. Državna željeznička kompanija SNCF od nacionalizacije 1937. do danas nabila je 45 milijardi eura dugova i narasla do 260.000 zaposlenih, s tzv. doživotnim ugovorima, prema kojima mogu u mirovinu s 55 godina.
U slučaju pokušaja blokiranja glasanjem u parlamentu Vlada najavljuje da će te mjere provesti dekretom. Macron s premijerom Edouardom Philippeom samo pokušava provesti ono što je još 1995. pokušao Chiracov premijer Allain Juppé, ali je pod pritiskom štrajka koji je paralizirao Francusku morao odustati.
>>>Rupa bez dna: U 9 godina državnim željeznicama dodijeljene potpore od 8,7 milijardi kuna
A kako je sa željeznicama u Hrvatskoj? Ovdašnje vlade i uprave godinama mijenjaju samo formu – od samostalnih tvrtki do holdinga i nazad – i poput francuskih nabijaju dugove. Prema lanjskom istraživanju Instituta za javne financije u željeznice je od 2006. do 2015. ulupano 8,7 milijardi kuna potpora, a od 2000. do 2015. odobreno je 12,64 milijardi kuna državnih jamstava. S tih 20-ak milijardi domaći željezničari uspjeli su jedino prepoloviti teretni i putnički prijevoz.
>>>Sindikat zatražio brzu transformaciju HŽ-a u koncern
Nova mantra je modernizacija. Pet željezničkih projekata teških skoro 12 milijardi kuna čeka da ih se proglasi strateškima. Istodobno se izvlači lova iz fondova EU, i to ne samo za glavne pravce, nego i za jedan zavoj kod Križevaca kojim se svakog dana od Bjelovara do Zagreba vozi dvadesetak putnika. Nažalost, sve to prolazi bez restrukturiranja mastodonta s 9000 skromnih, ali doživotnih ugovora i desecima raskošnih menadžerskih. I bez hrvatskog Macrona.