Aktualno
StoryEditor

Pejnović: Online očitanje komunalne potrošnje treba što prije zamijeniti poštare

09. Srpanj 2018.

Digitalizacija u distribuciji energije donosi krupne promjene i prije svega je uvjet za omogućavanje veće konkurencije u opskrbi. Već sada, na početku tog procesa pojedini opskrbljivači električnom energijom i plinom ozbiljno upozoravaju na nerazvijenost distribucijskih usluga, skupe naknade, visoke troškove, nezainteresiranost distribucijskih trgovačkih društava za poticanje konkurencije na vlastitim mrežama.

Običnim građanima i samo poimanje distributera i opskrbljivača kod kupnje plina ili električne energije predstavlja problem pa su mnogi razočarani odustali od tržišnog natjecanja pri kupnji energenata.

>>>Hrvatski softver će u Švicarskoj očitavati 2,2 milijuna pametnih brojila

Prije više godina plin se očitavao četiri puta na godinu, što je zamijenjeno odredbom o najmanje dva očitanja na godinu. Smatralo se da će to biti dovoljno, a da će razvoj tržišta nametnuti češća i točnija očitanja. No monopol lokalnih distributera još je dominantan. Najveći plinski distributer Zagrebačka plinara sa svojih gotovo 300.000 kupaca nema svoje ljude koji očitavaju brojila i nekoliko je puta mijenjala outsourcing te usluge. Sad za nju brojila očitavaju poštari. Neki su time zadovoljni, a neki i nisu. Ali osnovni problem točnosti nije riješen. Promjena outsourcinga ga ne može riješiti, ali može naći novoga krivca za loše očitanje.

Čipirane kante za smeće

Ne zaboravimo da smo u doba digitalizacije i da već od 1. prosinca svi sudionici javne nabave moraju zaprimati elektroničke račune. No to nije samo promjena slanja i primanja računa već je i presudni element digitalizacije cijelog energetskog sektora. Na toj osnovi ubrzat će se administrativni poslovi svakog takvog poduzeća i bitno promijeniti poslovni procesi.

Samo je nekoliko tisuća brojila u plinskom sustavu digitalizirano. Ne bi se smjelo dogoditi da digitaliziramo plinsku i električnu distribuciju na osnovi proizvoljnih, netočnih i zastarjelih podataka. Prastari načini očitanja s poštarima moraju u ‘muzej‘.

Prastari načini očitanja doista moraju u ‘muzej‘. I ne bi nam se smjelo dogoditi da digitaliziramo plinsku i električnu distribuciju na osnovi često proizvoljnih, netočnih i zastarjelih podataka. Krivi podaci brzo i točno obrađeni mogu izazvati velike štete u realnoj ekonomiji.

Ne treba više ukazivati na prednosti elektroničkog poslovanja, na prednosti obrade i pohrane podataka i na spremnost da se to sve odmah primjeni u poslovanju B2B, ali i na veliku spremnost mnogih građana da se to primjeni i na njih, na B2C. No vratimo se točnosti podataka. Započeo sam s električnom energijom i plinom, ali to ne znači da ne treba razmotriti i sve komunalne usluge građanima i trgovačkim društvima. Pa zar niste čuli da bi bila čipirana vaša kanta za smeće kako biste dobili točan i pravodoban račun. U nekim zemljama prodaju vreće za smeće s takvom oznakom. Sve to omogućava točno i online očitanje, elektronički račun, naplatu, analitiku itd.

Operatori na prekretnici

Prema tome, sve što nije online i ne pripada ovom stoljeću ne treba podržavati. Tu su mogućnosti novog zapošljavanja mlađih obrazovanih ljudi i to ne samo u velikim gradovima već u gotovo tisuću komunalnih, opskrbnih, distribucijskih i sličnih trgovačkih društava. Rješenja s poštarima koji obavljaju i ovaj posao neće nadomjestiti nedostatke koje smo imali kod prethodne generacije očitača jer se osim ljudi ništa nije promijenilo. I dalje u nekim stanovima nikoga nema i dalje psi jednako laju na poštare i dalje caruju ceduljice na koje treba upisati stanja brojila kako je god tko već zapisao. Online očitanja su jedini put da bi cijeli sustav digitalizacije imao smisla, a na tome se premalo radi. Tek je nekoliko tisuća brojila u plinskom sustavu digitalizirano. Zauzimam se za online očitanja i takva brojila.

U Hrvatskoj se svake godine mora zamijeniti desetak tisuća plinskih brojila, a još više na elektromreži. Kad bi ta nova brojila bila spremna za online očitanje, situacija bi bila već znatno bolja i bez dodatnih troškova.

U Hrvatskoj je na plinskoj mreži desetak tisuća brojila koja se moraju zamijeniti svake godine, a na elektromreži i više. Kad bi ta nova brojila bila spremna za online očitanja, situacija bi bila već znatno bolja i bez dodatnih troškova. Upravo je montiranje opreme koja ne odgovara novim situacijama direktna šteta poduzećima. Sve usluge komunalnih trgovačkih društava, vodovodi, kanalizacija i sve ostalo mora se kretati u tom pravcu.

>>>Susovski: Preduvjet za implementaciju blockchaina su uređeni državni registri

Mrežni operatori uskoro bi se trebali uključiti u tehnologiju blockchaina. Ako propuste digitalnu revoluciju to će dugoročno uništiti njihove poslovne modele u kojima još dobro žive. Dogodit će im se da budu samo vlasnici mrežne imovine bez operativne odgovornosti i bez mogućnosti prodaje novih usluga. Nije to samo naš problem. Ta se bitka vodi na raznim europskim mrežama. Da bi digitalni svijet zaista funkcionirao potrebno je i hitno rješavati točnost očitanja usluga koje tradicionalno postoje i inzistirati na online usluzi. Poštari i onako nerado rade to što plinari od njih traže.

23. travanj 2024 18:29