Strah od neuspjeha proganja svijet poduzetnika - od gubitka ključnih klijenata pa sve do bankrota. Za poduzetnike hrabrost je u sposobnosti ustrajanja, iako njihovi strahovi nisu neutemeljeni; prema istraživanjima preko 75 posto pothvata ne uspije se održati unutar deset godina.
Čak i uspjeh može izazvati anksioznost. Hamdi Ulukaya, vlasnik multimilijunskog carstva Chobani, objašnjava koliko je bio prestrašen na putu do poslovnog uspjeha:
“Svakog dana sam bio u strahu znajući da će moj potencijalni neuspjeh utjecati na mnoge živote.“
Iako se neuspjeh često veže uz društvenu stigmu, bankrot, i gubljenje života općenito, mnoga istraživanja u posljednje vrijeme usredotočena su upravo na neuspjeh kao inhibitor novih poslovnih pothvata.
Prema istraživanju objavljenom u Journal of Business Venturing strah može motivirati, a ne samo unazaditi pojedinca. U intervjuima sa 65 britanskih i kanadskih poduzetnika strah od neuspjeha definiran je kao trajna kognitivna i emotivna reakcija na prijetnju potencijalnom uspjehu, a određeno je sedam glavnih izvora straha:
-financijska stabilnost -sposobnost financiranja poslovne ideje -samopouzdanje -potencijal same poslovne ideje - prijetnja društvenom statusu -mogućnost provođenja ideje u praksu -neplanirani troškovi
>>>Werner Klement: Nije uvijek lako, ali izađite iz zone komfora, upoznajte što više poduzetnika
Ključan je izvor straha
Prema istraživanju neki strahovi su „bolji“ od drugih; strah vezan za financijsku stabilnost i strahovi vezani za financiranje novog poslovnog pothvata su obično pozitivno utjecali na pojedince i njihovu upornost. S druge strane, sumnje u poslovnu ideju i nevjerovanje u sebe i svoju sposobnost provođenja ideje negativno su utjecali na ispitanike. Kod takvih ispitanika dolazi do“paralize“ zbog količine analiziranja, a primarna okupacija postaje izbjegavanje donošenja loše odluke.
Strah od neuspjeha također može promijeniti prirodu ciljeva koje si poduzetnici postavljaju. Što je strah od neuspjeha veći, to su odabrani ciljevi obično lakše ostvarivi ili potpuno nerealni. Ironično, odabir „nemogućih“ ciljeva omogućuje nam da lakše racionaliziramo naš neuspjeh.
Kako bi poduzetnici trebali odgovoriti strahu od neuspjeha?
Samokontrola – emocionalna inteligencija uključuje i svijest o vlastitim osjećajima i sposobnosti kontroliranja da ne utječu na misli i ponašanje.
Vježbanje emocionalne samosvijesti može pomoći u zaustavljanju snažnih utjecaja negativnih emocija na postavljanje ciljeva i donošenje odluka. Emocionalna samosvijest vještina je koja se može naučiti, a uključuje opažanje kada emocije počinju ulaziti u svijest kroz raspoloženja anticipirajući njihov utjecaj na misli i koristeći tu svjesnost kako bi ograničili učinke na odluke i djelovanja.
Rješavanje problema – Aktivno traženje nedostataka i slabosti snažno je sredstvo u smanjenju straha od neuspjeha.
Intuicija je moćan izvor informacija i moguća vodilja do brzog i efikasnog donošenja odluka. Takvi instinkti često su povezani s osjećajima, a ne s konkretnim mislima. Neki „unutarnji alarmi“ mogu pomoći poduzetnicima u eliminaciji potencijalnih mana i slabosti poslovnog plana.
>>>Multimilijunaš Robert Herjavec podijelio ‘zlata vrijedan’ savjet Marka Cubana
Učenje – Ublažava sumnje povećavanjem sposobnosti pojedinca iako je neizvjesnost u poduzetništvu stvarna i konstantna. Nesigurnost i dvosmislenost definirajuće su značajke izazovima poduzetništva. Od presudne važnosti je osviještenost osobe da nitko nikada neće imati sve informacije koje želi imati i da uvijek možemo učiti još.
Traženje potpore – Za poduzetnike u stalnoj borbi sa strahom od neuspjeha mentori i „umreženost“ mogu biti ključni izvor utjehe. Mentori i društvena potpora korisni su jer podržavaju tri već navedene strategije. Govoreći o utjecaju straha od neuspjeha na rješavanje stvarnih problema, jedan je poduzetnik rekao kako ga je upravo taj osjećaj potaknuo da nauči više, razgovara s više ljudi i shvati zašto je pogriješio. Društveni oblik učenja od onih koji su to već prošli čini se kao osobito moćan „protuotrov“ negativnim mislima i osjećajima kod poduzetnika.
Istraživanje pretpostavlja da strah od neuspjeha ima negativne i pozitivne učinke na motivaciju, odluke i svekupno ponašanje. Motivacija iz straha može donijeti viši stupanj stresa, uz potencijalno štetne posljedice po zdravlje. Dakle, iako je strah prirodan za poduzetnike, ključna vještina je sposobnost predviđanja i upravljanja njime.