Švedski redatelj Ruben Östlund ovogodišnji je dobitnik nagrade Maverick Motovun Film Festivala, koja se dodjeljuje autorima koji svojom individualnošću, slobodnim duhom i inovativnošću šire granice filmskog izričaja.
Redatelj je lani osvojio Zlatnu palmu u Cannesu za film Kvadrat, s kojim je pomeo i europske filmske nagrade i bio nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg filma na stranom jeziku
Motovun Film Festival redovito je prikazivao njegove filmove. Još od filma Igra koji je bio prvo predstavljanje nekog njegovog rada na našim festivalima i kojeg je žiri kritike FIPRESCI nagradio za najbolji film. Tri godine kasnije, ponovo Östlund na motovunskom platnu s filmom Turist i još jedna nagrada FIPRESCI.
Filmovi Rubena Östlunda, precizne su antropološke studije modernog zapadnjačkog života paraliziranog od straha prema drugom i drugačijem. Opsesivno se bavi svim vrstama konformizma: konformizma u društvu, u skupini, konformizma pred nasiljem, a kroz teme klase, imigracije i demokracije Östlund u svojim filmovima ispituje naličje naizgled "idealnih" skandinavskih društava, pokazujući kako se ta društva temelje na klimavim nogama političke korektnosti i poslušnosti prema normama i konvencijama. Ljudi su, prema Östlundu, prije svega copycats, oponašatelji jedni drugih, razumni koliko im to dopuštaju društvena situacija i očekivanja koja imaju sami od sebe u situaciji u kojoj se nalaze.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=6UsE80g0qeE[/embed]
Većinu svojih 20-ih Östlund je proveo snimajući skijaške filmove da bi tek relativno kasno upisao filmsku školu, s habitusom okrenutim prema dokumentarnom izričaju.
U filmu Igra (2011) kroz primjer istinitog slučaja dječje bande u Göteborgu koja sustavno zlostavlja i pljačka vršnjake, prikazao je nevjerojatno ljudsko obilježje, a to je podložnost grupnom nasilju te kako u javnim prostorima naginjemo ulozi pasivnih promatrača.
U filmu Turist (2014.), premijerno prikazanom u Cannesu, kojim dobiva široko priznanje, Östlund se bavi jednim od omiljenih općih mjesta suvremene rodne teorije, a to je "kriza muškosti".
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=fjjzVbTBF8o[/embed]
Sve ovo vodilo je Östlundovom dosadašnjem najvećem trijumfu, filmu Kvadrat, koji se sastoji od gomile samostalnih apsurdnih epizoda u kojima redatelj ismijava konstelacije moderne visoke umjetnosti, medija i svijeta marketinga.
Kvadrat se temelji na umjetničkoj instalaciji istog imena, izvorno postavljenoj 2015. u Värnamu u južnoj Švedskoj. Riječ je doslovce o četverokutu na trgu unutar kojeg svi imaju jednaka prava i obveze, i zamišljen je kao utočište, mjesto na kojem tražimo i dobivamo pomoć, a oko instalacije Östlund je izgradio i igrani film koji kroz naraciju propituje iste teme.
U čast počasnom gostu, i u Motovunu će biti postavljena instalacija kvadrata, rad scenografkinje Josefin Äsberg. Kako je kvadrat instalacija koja testira spremnost ljudi na solidarnost i međusobno povjerenje, bit će izazov i društvena igra za posjetitelje festivala.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=EUzRjRv0Ib0[/embed]