Na pitanje koja je najveća IT kompanija u hrvatskom vlasništvu, možda bi odgovor znali neki ljudi iz tog sektora, a na pitanje koja je naša najglobalnija kompanija još manje njih bi reklo Infobip. Riječ je o vrlo samozatajnoj tvrtki koja je osnovana prije 11 godina u istarskom Vodnjanu, danas joj je sjedište u Londonu, a urede ima u više od 40 zemalja na svim kontinentima. Da stvar bude veća, konsolidirani globalni prihod lani joj je bio gotovo dvije milijarde kuna. S obzirom na to da je riječ o tvrtki koja kontinuirano godišnje raste dvoznamenkastim stopama (za ovu godinu neslužbeno se procjenjuje da bi konsolidirani prihod mogao doseći 350 milijuna eura), ne treba čuditi ako Infobip uskoro bude među deset najvećih privatnih kompanija u hrvatskom vlasništvu, premda se ne pojavljuje na domaćim listama jer je sjedište matice Infobip Limited u Londonu.
Novi kampus u Vodnjanu
Otvorenjem modernoga kampusa u Vodnjanu prije mjesec dana, prema uzoru na najveće svjetske IT kompanije, uz prilično veliku medijsku pozornost i posjet premijera Andreja Plenkovića, Infobip je izašao iz totalne anonimnosti koju je dosad gajio u domaćoj javnosti. Unatoč tome, njegov osnivač i predsjednik Uprave Silvio Kutić i dalje je vrlo zatvoren za medije. Uz njega, glavni ljudi kompanije su Izabel Jelenić, drugi suosnivač i član Uprave za tehnologiju (CTO), te Kutićev brat Roberto, koji se Infobipu priključio 2009. i danas je član Uprave za operacije (COO).
>>>Samozatajne tvrtke: KFK – Sasvim neočekivana izvozna priča iz Rugvice
Infobip je od male istarske tvrtke izrastao u jednu od vodećih svjetskih platformi u oblaku za obradu i dostavu poruka za poslovne korisnike. Portfelj su joj profesionalna rješenja za obradu i dostavu SMS i glasovnih poruka, telefonskih poziva, ‘push‘ notifikacija, e-maila te poruka putem popularnih ‘messaging‘ aplikacija kao što su Viber i Facebook Messenger. Klijenti su joj gobalne internetske kompanije, mobilni operatori, društvene mreže, mobilne ‘messaging‘ aplikacije, banke, financijske institucije itd. Infobip danas zapošljava više od 1200 ljudi u više od 50 ureda po svijetu, a broj i ljudi i ureda raste toliko brzo da je to teško pratiti. Procjenjuje se da se njihovim uslugama koristi više od četiri milijarde ljudi širom svijeta. Samo u 2016. godini Infobipova platforma dotaknula je više od 60 posto svih aktivnih mobilnih brojeva u svijetu, a na mjesec se preko nje napravi više od sedam milijardi transakcija.
Mali gubitak zbog brzog rasta
Od američkih kupaca Infobip ostvaruje više od trećine prihoda, a velik je udio i bankarskog i financijskog sektora u Aziji, Africi i Srednjoj i Jugoistočnoj Europi. U Hrvatskoj ostvaruju manje od jedan posto prihoda. U 2016. rastao je brže od industrije i od konkurenata, a prema trenutačnim pokazateljima slično će biti i ove godine. Prošla godina u Infobipu bila je obilježena snažnim rastom u nekoliko ključnih regija i segmenata (online kompanije, financijske institucije i mobilni operatori). Velik rast ostvaren je u Brazilu i još nekoliko zemalja u Latinskoj Americi i Aziji, otvoreno je nekoliko novih ureda po svijetu i istraživačko-razvojni centri u Rusiji i Indiji. Globalno je lani Infobip ostvario 263,7 milijuna eura prihoda, što je velik skok u odnosu na 161,4 milijuna eura u 2015. godini. EBITDA je bila sedam milijuna eura, a EBITDA marža 2,7 posto (13 milijuna eura i 7,8 posto u 2015.). Istodobno, lani je zabilježen gubitak od 7,4 milijuna eura, u usporedbi sa 672 tisuće eura neto dobiti u 2015.
- Ukupno gledano, Infobip stalno povećava i prihode i tržišni udio, a bitan parametar (pokazatelj uspješnosti) koji se obično promatra je EBITDA. Ona je pozitivna i u 2015. i u 2016. Vrijednost dobiti proizlazi iz brojnih investicija koje smo imali u prethodnim razdobljima (u nove urede, ljude, razvoj proizvoda), a dijelom je i rezultat amortizacije nema terijalne imovine. Industrija u kojoj poslujemo okrupnjava se, a Infobip stalno raste i u rast sve više investira. Zbog toga je EBITDA u 2016. bila manja u odnosu na 2015. Pokazatelji za tekuću godinu su vrlo dobri i očekujemo da ćemo ostvariti neke od rekordnih brojki, u pogledu tržišnog udjela, broja zaposlenih, prihoda i niza drugih pokazatelja - ističu u Infobipu.
‘Glocal‘ strategija
Danas u Hrvatskoj Infobip ostvaruje zanemariv dio prihoda, ali zapošljava oko polovice zaposlenih. U Zagrebu radi više od 250 ljudi, u novom Kampusu u Vodnjanu više od 230 i u riječkom uredu oko 30. Osim toga, otvaranjem velikog istraživačko-razvojnog kampusa Vodnjan je utvrdio svoju ulogu središta Infobivog univerzuma. Od 2015. u Upravi hrvatske podružnice više nisu braća Kutić i Jelenić, koji su članovi Uprave matične kompanije u Londonu (uz trojicu Britanaca Stephena Whiteheada, Thomasa Lanea i Sebastiana Turnera), a upravljanje Infobipom u Hrvatskoj preuzeli su Stjepan Žitnik, Tomislav Pifer i Boris Pogačnik. U Hrvatskoj se nalazi veći dio istraživanja i razvoja, tehničke podrške i brojnih drugih odjela. Dio istraživanja i razvoja je u Sarajevu, St. Petersburgu, indijskom Puneu te u Beogradu. U velikim poslovnim središtima kao što su Dubai, Sao Paulo, Shenzhen... nalazi se prodaja i razvoj poslovanja, iz Vancouvera tvrtka vodi ključne američke kupce, a London je važan i zbog komunikacije s međunarodnim strukovnim udruženjima i globalnom telekomunikacijskom industrijom.
Nakon Zagreba i Vodnjana, najveći uredi prema broju zaposlenih su oni u Sarajevu, Moskvi, Kuala Lumpuru i Vancouveru. Inače, mapa Infobipovih regionalnih centara dobro ilustrira koliko je kompanija globalna - protežu se od Sao Paula, Buenos Airesa, Bogote, Beograda, Dubaija, Johannesburga, Lagosa, Nairobija do Mumbaija, Bangkoka, Jakarte i Shenzhena.
Za ostvarivanje rasta u 2017. Infobip se nastavlja oslanjati na svoju ‘glocal‘ (global+local) strategiju, fokus će biti na ulaganjima u infrastrukturu, tržišta te istraživanje i razvoj, a prilike vidi u daljnjem rastu rješenja za oblak i u digitalnoj transformaciji tradicionalnih poduzeća.
- Tržište na kojem poslujemo jako je kompetitivno i brzo se mijenja. Sada je u fazi konsolidacije, što znači da i naša konkurencija jača. Naša je prednost u partnerstvima i dobrom odnosu s telekom operaterima globalno - kažu u Infobipu, koji je ove godine u nezavisnom istraživanju među više od 320 svjetskih telekom operatera izabran za najboljeg pružatelja A2P SMS usluga, u konkurenciji više od 40 tvrtki.
Poslovne usluge u oblaku
Infobip se strateški pozicionira u novom, vrlo dinamičnom području komunikacijskih usluga u oblaku za poslovne korisnike, koje se u globalnoj IT industriji naziva CPaaS (Communication Platform-as-a-Service). U tom su im području glavni konkurenti američke i zapadnoeuropske tvrtke. CPaaS omogućuje programerima, tvrtkama i institucijama da u svoje komunikacije i poslovne procese uvedu kanale poput SMS-a, telefonskih poziva, push notifikacija za mobilne aplikacije, e-maila, ali i globalno popularne chat aplikacije. Najveći potencijal za rast vide u razvoju tzv. omnichannel pristupa i proizvoda. Većinski vlasnik tvrtke i dalje je, prema dostupnim podacima, Silvio Kutić, a suvlasnici su još Jelenić i Silvijev brat Roberto. No nedavno je počela prva faza programa uključivanja radnika u vlasništvo, što će se, kažu u Infobipu, realizirati u skorijem vremenu. Infobip se od početaka financirao iz vlastitih izvora, a potreba za vanjskim financiranjem pojavila se prilikom gradnje novoga kampusa u Vodnjanu, koji se prostire na 17 tisuća četvornih metara.
>>>Plenković: Infobip se pozicionirao u Istri uz bok Adrisu i Uljaniku
- Danas se nalazimo u industriji u kojoj je u tijeku konsolidacija tržišta, a samim time razmišlja se da se krene u potencijalno traženje vanjskih investitora te u konačnici i o potencijalnom izlasku na burzu. Pri tome treba imati na umu da je izlazak na burzu dug proces za koji se treba temeljito pripremiti – ističu u Infobipu.
A sve je počelo u ožujku 2006. kada su cijelu priču u gradskom poslovnom inkubatoru u Puli pokrenula dva razvojna programera Silvio Kutić i Izabel Jelenić. Osnivanju tvrtke prethodilo je nekoliko projekata, među kojima je prvi veći bio za Općinu Vodnjan, kojoj su izradili softversko rješenje za komunikaciju s građanima. Projekt je propao nakon nekoliko mjeseci, ali to ih nije obeshrabrilo pa su pokrenuli web-aplikaciju Infobip. Prvi idući veći klijenti bili su im ‘Big Brother‘, Konzum, a nakon mnogo muke i zamalo odustajanja ideja o današnjem Infobipu je upalila i to odmah globalno. Od početka su se naučili brzo mijenjati i prilagođavati te inovirati i tehnologiju i pristup tržištu, a to je i dalje jedan od glavnih temelja Infobipove korporativne kulture.
U pet godina utrostručeni prihod i broj zaposlenih
Infobip je jedan od tržišnih lidera u djelatnosti obrade podataka, usluge poslužitelja i povezanih djelatnosti. Poduzeće je u pet godina promatranja (2012. – 2016.) utrostručilo prihode (s 42 na 122,3 milijuna kuna) i broj zaposlenih (s 156 na 431) i prema tim kvantitativnim podacima jedno je od vodećih brzorastućih poduzeća u Hrvatskoj. U skladu s ekonomskim pravilima rasta (rast kojim poduzeće prelazi iz male u višu organizacijsku razinu uvijek košta), neto dobit koju kontinuirano ostvaruje (od pet do sedam posto) dvostruko je manja od marže djelatnosti (10 do 14%). Prihodi koje ostvaruje gotovo su isključivo od izvoza usluga prema matici. U 2016. izvoz je dosegao 97,2 posto prihoda, a u kratkotrajnoj imovini potraživanja prema povezanom poduzeću u iznosu 17 milijuna kuna predstavljau 75% ukupnog iznosa (22,9 milijuna kuna). U 2016. zabilježena je velika investicijska aktivnost (negativni ICF, investicijski novčani tok 33,9 milijuna kuna), koja je osigurana uglavnom iz vanjskih izvora (pozitivni FCF, financijski novčani tok 30,2 milijuna kuna). Dugoročne financijske obveze prema povezanim poduzetnicima na dan 31. prosinca 2016. iznosile su 11 milijuna kuna, a prema bankama 18,4 milijuna kuna). Na dan 31. prosinca 2015. stanje na tim pozicijama iznosilo je ‘0‘. Visoka razina ulaganja u dugotrajnu imovinu u 2016. (44,3 milijuna kuna) i to najvećim dijelom iz dugoročnih vanjskih izvora uz velik rast kratkoročnih obveza prema dobavljačima 2015. – 2016. (od 2,4 do 6,8 milijuna kuna) dovela je do blagog poremećaja u odnosu vlastitog financiranja i financiranja iz vanjskih izvora. Od više nego idealnih 53 – 47 na kraju 2015., na kraju 2016. taj odnos iznosi 33 – 67. Vrlo lako popravljivo i moguće uravnotežiti, na način da osnivač odluči da svoja potraživanja pretvori, djelomično ili u cijelosti, u temeljni kapital. Osim što je u stalnom blagom porastu na godišnjoj razini, prosječna neto plaća u iznosu 8160 kuna za 6,7% veća je od prosjeka djelatnosti.
Autor: Nikola Nikšić