Modernizacija hrvatskih željeznica odgađana je dvadeset osam godina, a sada kada je sve spremno za zaključenje PSO ugovora za prijevoz putnika željeznicom, Vlada i dalje oklijeva, tvrde iz Sindikata hrvatskih željezničara i Sindikata željezničara Hrvatske koji su u srijedu poslali otvoreno pismo premijeru Plenkoviću, ministru prometa Olegu Butkoviću i ministru financija Zdravku Mariću.
"Zaključivanje PSO ugovora bilo je najavljeno još za prošlu godinu, no do toga nije došlo do današnjeg dana. Ministarstvo prometa čak je angažiralo i vanjskog konzultanta koji je završio posao i predložio glavne odrednice dokumenta. Nažalost, nakon toga nikako da se o tome donese odluka i da se PSO ugovor zaključi," stoji u pismu koje potpisuju Ivan Forgač, predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara, i Zoran Maršić, predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske.
Vozni park ne može se obnoviti bez PSO
Navode kako je modernizacija hrvatskih željeznica odgađana dvadeset osam godina, da je radi toga stanje željezničkih kapaciteta, kako pruga, tako i vlakova, iznimno loše, radi čega su željeznički prijevoznici nekonkurentni i neefikasni. Vozni park HŽ Putničkog prijevoza od planiranih 88 vlakova ponovio se sa svega 24 vlaka, što ne omogućuje željeno povećanje prihoda i smanjenje troškova, koji su radi korištenja klasičnih dizel lokomotiva i pojedinačnih vagona, kao i davno otpisanih motornih vlakova (prosječna starost vozila je 40 godina), iznimno visoki.
>>> Modernizacija željeznica: Hrvatska stanica zvana čežnja još čeka svoje ljude i propada
Nova prijevozna sredstva ne mogu se ni nabaviti bez zaključenja dugoročnog PSO ugovora, budući da tijekom 2019. u prijevozu putnika željeznicom, nastupa liberalizacija. Tek zaključenjem desetogodišnjeg PSO ugovora, HŽ PP moći će pristupiti nastavku modernizacije, objašnjavaju iz sindikata.
Usporedbe radi, Sloveneske željeznice upravo su zaključile takav ugovor na 15 godina, dok Slovačke željeznice po toj osnovi ostvaruju višestruko veće prihode od HŽ PP.
Neizvjesna budućnost radnika HŽ PP
"Podsjećamo da svaki dan odgode zaključenja PSO ugovora, znači i kašnjenje modernizacije, ali i donosi neizvjesnu budućnost 1900 radnika HŽ PP, jer bez PSO ugovora i bez provedene modernizacije, na liberaliziranom tržištu, tvrtka ne bi mogla konkurirati ni cestovnim prijevoznicima niti mogućim stranim željezničkim prijevoznicima, koji nestrpljivo čekaju da na hrvatskim prugama zaposle višak vlastitih prijevoznih kapaciteta."
Sindikati upozoravaju i da je neopreznim načinom podjele HŽ Hrvatskih željeznica i gašenjem HŽ Holdinga, HŽ Cargo, kao nacionalni robni prijevoznik, izložen konkurenciji bez ikakve zaštite i doveden je do toga da u svega 3 godine od stvarne liberalizacije izgubi gotovo 50 % roba na hrvatskim prugama, dok druge zemlje štite svoje nacionalne prijevoznike unatoč liberalizaciji. Navode kao primjer da samo Slovenske željeznice imaju realni pristup luci Koper, a Talijani su osmislili mudru politiku najma trasa, radi koje se drugim prijevoznicima ne isplati ulaziti u trošak.
>>> Pruga na koju smo čekali 40 godina dovršena, ali mjesecima bez putničkog prometa
"Nadamo se da Vlada RH u slučaju prijevoza putnika željeznicom, neće ponoviti pogreške i propuste učinjene prema djelatnosti prijevoza robe željeznicom, koje su najviše platili radnici HŽ Carga, ostajući bez radnih mjesta, ali i država, saniranjem gubitaka, preuzimanjem jamstava."
https://www.youtube.com/watch?v=VxLdCJ3XXwU
Komentirali su i da se kao mogući razlog dogode PSO ugovora navodi nezadovoljstvo rezultatima restrukturiranja željeznice.
"Moramo reći da se Hrvatske željeznice restrukturiraju 28 godina te su broj zaposlenih smanjile s 44.000 na manje od 12.000. Restrukturirat ćemo se i dalje, no razvidno je da se bez ozbiljne modernizacije ne može zaustaviti spirala propadanja. Da je modernizacija provedena paralelno izgradnji autocesta, kako je prvotno planirano, željeznice bi danas imale višestruko veće prihode, zahvaljujući čemu bi, umjesto otpuštanja, generirale nova radna mjesta."
Izrazili su i nadu kako oklijevanje Vlade nije posljedica njezina protivljenja ili neprincipijelnih pritisaka pojedinih dionika zainteresiranih za nesmetano preuzimanje prijevoza od strane konkurencije i da će do zaključenja PSO ugovora doći u najkraćem mogućem roku jer im je s obzirom na sve bližu liberalizaciju strpljenje sasvim pri kraju.