Na kraju godine u kojoj se Hrvatska kreće putem tri posto pristojnog rasta – unatoč kolapsu Agrokora i izostanku ključnih reformi, sljedeću 2018. valja gledati s dobrom dozom optimizma. Optimizma koji nam tako kronično nedostaje. Stoga pitanje hoće li se Marićev rast nastaviti ili će se dogodine, prema prognozama EC-a, usporiti na 2,8 posto nije relevantno ni za prosječnoga građanina ni za većinu igrača u realnom sektoru. Lijepo je znati da će država i dalje imati otvorenu priliku za smanjenje javnoga duga i deficita, no decimala gore ili dolje, svi znamo, nije važna za uspjeh ili neuspjeh tvrtke u kojoj smo radnik ili vlasnik.
Skratit će se rokovi plaćanja
Ono što je relevantno jest razumijevanje svrhe zbog koje tvrtka postoji, razvijanje kulture hrabrosti, konzistentnost u kvaliteti njezina proizvoda te etično korporativno upravljanje. Sve to, naravno, s pretpostavkom da živimo i radimo na otvorenome tržištu. A s katarzom Agrokora, hrvatskoj evoluciji tržišnoga natjecanja pruža se prigoda učiniti ozbiljan korak naprijed. Stoga zamislimo sljedeći scenarij za 2018: Tvrtke će se ravnopravnije natjecati na tržištu, a rokovi plaćanja skratiti. Važnost snage vlastitog kapitala i nužnost poslovne diverzifikacije dobit će zasluženu pozornost. Revizori će svoj posao raditi pomnije i odgovornije.
Konkurencija će se zaoštriti, a posljedično, izvršni direktori počet će razmišljati o budućnosti tvrtke koju vode (i tako pokopati istraživanje London Business School koje tvrdi da na temu budućnosti poslovanja CEO u etabliranoj kompaniji u prosjeku troši tri posto svojeg vremena). Počet će propitivanje novih poslovnih modela i čitanje knjiga. O. K., i u Kindle verziji.
Pa će se tako za 17,49 dolara na Amazonu razgrabiti Stengelov ‘Unleashing the Innovators‘ i proširiti se iskustvo da kompanije koje imaju uspješno partnerstvo sa startupovima imaju triput više šanse promijeniti svoju kulturu i prometnuti se u inovativnu i marljivu tvrtku, spremnu na svaki tržišni izazov. Direktori financija aktivno će se uključiti u raspravu o korporativnoj kulturi. Nezapamćen val donacija slit će se Bakićevoj STEM revoluciji.
Produbit će se rat za talente
Svi koji rade u marketingu i oko njega doći će na ‘Dane komunikacija 2018.‘ poslušati govornike na temu ‘Tehnologija i kreativnost‘. Rat za talente dobit će novu dimenziju, a naknade postati konkurentnije Dublinu. A država? Država će u biznisu biti neutralnija, a ministri u Nadzornom odboru HBOR-a oprezniji. Zar sve ovo navedeno ne sadržava dovoljno osnova za optimistični pogled u 2018.? Čak ćemo i na činjenicu da su nas na najnovijoj ljestvici Svjetske banke Doing Business pretekle Srbija, Kosovo i Crna Gora gledati drukčije. Jer s ovakvim scenarijem za 2018., nadoknaditi osam mjesta za koliko smo pali u 2017. činit će se kao šala.