
Sud Europske unije donio je presudu prema kojoj u određenim okolnostima nije dopušteno oglašavanje cijena iz trgovina različitih veličina i vrsta, uz obrazloženje da ‘takvo oglašavanje može zavarati ako na temelju oglasa potrošač nije jasno informiran o različitoj vrsti i veličini uspoređenih trgovina‘. Ta bi presuda mogla utjecati i na hrvatske trgovce koji u marketinškim aktivnostima upotrebljavaju poruke poput ‘ako nađete jeftiniji proizvod kod nekoga drugog, vraćamo vam novac‘.
Presudu je Sud Europske unije donio na poticaj Žalbenog suda u Parizu pred kojim je bio pokrenut postupak ITM-a, tvrtke koja upravlja trgovačkim lancem Intermarché, protiv Carrefoura.
‘Carrefour jamči najnižu cijenu‘
Carrefour je u prosincu 2012. pokrenuo televizijsku promidžbenu kampanju ‘Carrefour jamči najnižu cijenu‘. U tom su se oglašavanju uspoređivale cijene petsto proizvoda velikih robnih marki u njegovim trgovinama s cijenama u konkurentskima (među kojima su bile i Intermarchéove) nudeći potrošaču dvostruki povrat razlike u cijeni ako drugdje nađe jeftiniji proizvod. Počevši od drugoga televizijskog spota, sve Intermarchéove trgovine odabrane radi usporedbe bile su supermarketi, a sve Carrefourove trgovine hipermarketi. Ta se informacija pojavljivala malim slovima samo ispod imena Intermarché. ITM je zatražio od francuskog suda da naloži prestanak tog oglašavanja i naknadu štete zbog zavaravajućeg oglašavanja. Francuski sud zatražio je mišljenje Suda Europske unije.
>>>Tolušić i Petir o zabrani nepoštene trgovačke prakse u opskrbi hranom, dampingu
Taj je Sud prošlog tjedna zaključio da se ‘u svakom komparativnom oglašavanju moraju objektivno usporediti cijene i da ono ne smije zavaravati. Međutim, kad su oglašivač i konkurenti dio trgovačkih lanaca od kojih svaki ima trgovine različite veličine i vrste te kad se usporedba ne odnosi na trgovine jednake veličine i vrste, objektivnost usporedbe može biti iskrivljena ako se u oglasu ne spominje ta razlika: naime, cijene robe široke potrošnje mogu varirati ovisno o vrsti i veličini trgovine, tako da nejednaka usporedba može umjetno stvoriti ili povećati razlike u cijenama između oglašivača i konkurenata, ovisno o izboru trgovina koje se uspoređuju‘.
Ako se sličan slučaj nađe pred nekim hrvatskim sudom, morat će se riješiti u skladu s takvom odlukom Suda Europske unije.