Poslovna scena

Digitalno doba traži novu strategiju, a ne samo online odjele

Digitalizacija je proces koji je u temelju promijenio mnoge industrije.

Od nekadašnjeg slanja pisama do današnjih e-mail/sms/instant messaging poruka, kupovanja knjiga u knjižari do naručivanja internetom, kupovanja glazbe na CD-ovima do kupovanja putem iTunesa, od gledanja filmova u videoteci do gledanja na online ‘stream’ servisu načelo je jednako: fizički poslovni proces zamjenjuje se djelotvornijim digitalnim, i ta se zamjena nastavlja. Uskoro nećemo kao prije plaćati kavu u kafiću, naručivati taksi ili se koristiti bankarskim uslugama.
Mnoge tvrtke taj su proces iskoristile i danas su vrednije od svojih tradicionalnih konkurenata. Amazon je veći od svih svjetskih tradicionalnih knjižnih lanaca zajedno, WhatsApp s 55 zaposlenika jednako je vrijedan na tržištu kao cijeli France Télécom/Orange, tvrtka sa 170.000 zaposlenika. Facebook vrijedi kao AT&T i Deutsche Telekom zajedno, čak je postao veći od Coca-Cole.

Sedam uređaja po stanovniku Pokretač rasta tih tvrtki bila je promjena načina ponašanja kupaca zbog dostupnosti pametnih telefona, tableta i općenito mrežno povezanih komunikacijskih uređaja i aplikacija. Do 2020. u svijetu će biti pedeset milijardi spojenih uređaja ili gotovo sedam puta više od procijenjenoga broja stanovnika u toj godini, a 2018. preuzimat će se tri milijarde aplikacija na dan. Proboj pametnih telefona 2018. bit će 78 posto u razvijenim zemljama. To će pogodovati daljnjemu brzom rastu digitalizacije.
Za brze, spretne i pametne tvrtke otvoren je prostor da iskorače s novim poslovnim modelima i uhvate prilike čak i u netradicionalnim segmentima. Dodatno, dobre svjetske tvrtke koriste se digitalizacijom da bi bolje razumjele kupce. Walmart zna da osamdeset posto njegovih kupaca upotrebljava mobitel u prodavaonicama i da njegovi kupci koji su korisnici mobilnih aplikacija troše četrdeset posto više od drugih i češće kupuju. ESPN zna da njegovi gledatelji koji su korisnici tableta gledaju njegov sadržaj čak tri puta više od drugih.
Dobra je prilika i u povećanju produktivnosti. Digitalizacija poslovnih procesa bit će ključna poluga daljnjega operativnog restrukturiranja tvrtki, pri čemu će se manualni radni zadaci digitalizirati i automatizirati. Naprimjer, pametno očitanje (engl. smart metering) za energetske tvrtke umjesto manualnog očitanja brojača električne energije.

Online/mobilno bankarstvo Prilike za ostvarenje novih poslovnih modela u digitalnome nisu rezervirane samo za razvijene i bogate zemlje. Telenor je u Srbiji upravo pokrenuo operacije online/mobilne banke. Mnoge banke u regiji prate što će se događati s tim i u tišini pripremaju vlastiti izlazak u online/mobilno bankarstvo, slično kao što drugi telekomi u regiji prate hoće li Telenor polučiti uspjeh. Međutim, ta tvrtka ima prednost prvoga pokretača (engl. first mover).
Osim hrabrosti treba imati razrađene strateške i operativne detalje. Jedna je od čestih pogrešaka tvrtki koje grade digitalne poslovne modele da doživljavaju digitalno kao platformu na koju se stavlja sve kao u offline svijetu. Modni ‘retailer’ u Zapadnoj Europi razvio je novi online/mobilni kanal, no na njega je stavio istovjetan proizvodni miks, cijene i promidžbu kao u svojim trgovinama, što nije polučilo dobar rezultat. Isto tako, dodavanje novoga, digitalnog poslovanja može usporiti procese prema kupcima ako se ne usklade postojeći i novi prodajno-marketinško-servisni kanali.
Novi su digitalni odjeli u tvrtkama organizacijski podređeni tradicionalnim poslovnim jedinicama, koje su zlatne koke i ne dopuštaju da se brže razviju zbog straha od kanibalizacije prihoda. On zapravo ne postoji ako se tvrtka gleda u cjelini, postoji ako se gleda samo rezultat individualnih poslovnih jedinica. U tome je ključna uloga CEO-a da podupre nove inicijative i posveti im nužnu pozornost te dâ potrebna sredstva.
PwC Strategy& najveća je svjetska konzultantska tvrtka za poslovne strategije i digitalu (prema Kennedyjevu izvješću) pa bi hrvatske tvrtke trebale iskoristiti priliku koju pružaju digitalizacija i promjena načina ponašanja kupaca zbog uporebe novih tehnologija. Umjesto organizacijskog ustrojavanja tzv. digitalnih ili online dijelova tvrtki, čime se danas mnogi uglavnom bave, trebaju razviti sveobuhvatnu poslovnu strategiju za digitalno doba koja treba uskladiti postojeće i nove prodajno-servisne kanale, proizvode i usluge, definirati nov, sveobuhvatan poslovni i operativni model te cijeli proces podržati IT transformacijom.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju