Što će InBevovo preuzimanje SabMillera značiti za pivovare u Hrvatskoj? InBevova Zagrebačka pivovara drži 47 posto tržišta, a država obećava poticaje malim i zanatskim pivovarama
Prošlog tjedna u Opatiji je održana velika konferencija HoReCa u organizaciji HoReCa grupe, hrvatskog klastera specijaliziranog za distribuciju u ovom kanalu, a čije su vodeće članice tvrtke kao što su Stridon promet, Ba-Com ili Bijelić co., koje su uz nekoliko velikih proizvođača (Agrokor, Atlantic grupa, Franck, Heineken, Zagrebačka, Carlsberg, Vindija...) dugogodišnji partner i dobavljač na tom tržištu, ali i čimbenik unaprjeđenja strukture dobavnog lanca od tvornice do kafića/restorana/hotela.
Panelisti su bili istaknuti menadžeri iz najvećih pivarskih tvrtki prisutnih u Hrvatskoj, ali i regionalnih proizvođača/distributera poput koncerna Agrokor ili Atlantic grupe. Svrha je konferencije bila unaprijediti razumijevanje trendova u kanalu HoReCa, posebice u kategoriji piva, u svjetlu velikih svjetskih, ali i regionalnih udruživanja (InBev-SabMiller, Heineken-Laško-Union).
Hrvati među deset najvećih potrošača
Hrvati su među 10 najvećih potrošača po glavi stanovnika u svijetu, pa je i iz te perspektive zanimljivo sagledati nove trendove u pivarstvu na hrvatskom i regionalnom tržištu: što će donijeti koncentracija proizvođača, sve jači ulazak Atlantic grupe u kanal HoReCa te vremenske oscilacije o kojima ovisi potrošnja piva, ali i rezultati turizma u Hrvatskoj. Kako može utjecati de facto ratno stanje u EU na posjećenost Hrvatske i hoće li Europsko nogometno prvenstvo sljedeće godine proći bez izazova s kojima se upravo suočava (terorizam, izvaredno stanje)?!
Znači, najveća koncentracija u pivarskoj industriji upravo je u tijeku; InBev je kupio SabMiller za 71 milijardu funti i platio dionicu 44 funte. Ovaj pivarski div drži 30 posto svjetskog tržišta te ubire 50 posto ukupnog profita u industriji pivarstva. Brendovi kao što su Budweiser, Becks i Corona naći će se pod istom kapom s brendovima kao što su Foster‘s, Grolsch ili Peroni.
Glavni su razlozi za ovu M&A koncetraciju vjerojatno odgovor na sve veći trend proizvodnje zanatskog piva u cijelom svijetu, kao i robnih marki retailera i veća snaga kompanije u složenom geopolitičkom/klimatskom okružju.
Očekivanja su da će ovakva koncentracija donijeti veće cijene proizvoda (zbog većeg tržišnog udjela) te veliko čišćenje brendova kojih obje kompanije imaju na desetke, a ulazak u premium segment bit će još naglašeniji.
Veliki izazov u koncentraciji potpuno su različite kompanijske kulture, a negativni primjeri integracija divova kao što je Daimler/Chraisler ili AOL/Time Warner praktično su upozorenje. Kompanija će biti i prilično zadužena (4xEBITDA), ali ako buduće koristi ispune očekivanja (fokus na najjače brendove, veće cijene i efikasnost) te InBev uspije nametnuti svoju kulturu štedljivosti i racionalnosti, integracija će ispuniti u cijelosti svoj smisao/ciljeve.
Pivari kupili i Jamesa Bonda
Ulazak u premium segment također je vrlo bitan za povećanje konzumacije piva. Tako je u, primjerice, najnovijem ‘James Bondu‘ (Spectre) robna marka Heineken jednako bitna kao i Aston Martin, Omega ili Tom Ford... Prije desetak godina nitko nije očekivao da bi James Bond mogao piti pivo umjesto votke Martinija.
Nadalje, i u Hrvatskoj već postoje škole za someliere (Beer Academy) koji uređuju pivske liste za restorane s Michelinovim zvjezdicama (nažalost, ne još u Hrvatskoj, nego u svijetu). Ozbiljne pivske liste vjerojatno su najbolji put, uz sljubljivanje hrane i piva na jelovniku, za jaču penetraciju u premium segment. Totalno su drugačiji trend male obiteljske, zanatske pivovare koje uz lokalno organizirane festivale piva ulaze u ‘meso‘ velikim pivarima.
U Hrvatskoj 47 posto tržišta drži Zagrebačka pivovara (InBev), Heineken 33 posto, Carlsberg 13 posto, a na ostale je igrače raspodijeljeno sedam posto. Vlada obećava da će snažno poticati manje pivovare (zanatske i lokalne kao Daruvarsku ili Velebitsko, Zmajsko...), a veliku potrošnju (80 litara po stanovniku) može podignuti kvalitetna opskrba turističkih destinacija te ozbiljni ulazak u restorane s pivskim listama...Iduća je godina posebno izazovna jer Europsko nogometno prvenstvo donosi i desetak posto veću potrošnju u odnosu na normalnu godinu. Odraditi vršna opterećenja u distribuciji bez većih defektura najvažniji je zadatak u prodajnom dijelu ukupnog dobavnog lanca.