Proračun služi vlasnicima i menadžmentu za kontrolu rezultata poslovanja. ‘Standardni paket’ uključuje projekcije računa dobiti i gubitka, bilance stanja, projekcije novčanog toka, detaljnu razradu svih stavki u računu dobiti i gubitka te planiranih investicija s očekivanim povratom
Posao budžetiranja možda neće izazvati prolijevanje krvi, ali znoja svakako hoće, možda i pokoje suze. Taj posao na red dolazi, ili bi trebao doći, nakon definiranja strategije, vizije i cilja, kao jedna od posljednjih stavki u procesu planiranja – bez tog se alata danas više ne može. Drugim riječima, budžetiranje je proces financijskog planiranja čiji je rezultat formaliziran oblik plana koji je izražen vrijednosno.
Više o budžetiranju možete pročitati u novom broju Lidera koji je na kioscima, a ovdje ćemo se posvetiti postupku planiranja.
Potupak planiranja:
1. Provedba sustava eksternih i internih analiza (eksternih: procjena ranjivosti, analiza konkurencije i eksternih dionika; internih: funkcijske analize, analiza lanca vrijednosti, financijskog i intelektualnog kapitala te povijesnih performanci) te njihovo umrežavanje (SWOT, radar)
2. Definiranje strateških namjera (vizija i misija, dugoročni ciljevi, temeljne vrijednosti)
3. Odabir i formuliranje glavne strategije (strategija kontinuiteta, razvojna strategija, strategija za krizna razdoblja)
4. Formuliranje podupirućih i funkcijskih strategija (npr. marketinška strategija, strategija prodaje, strategija razvoja ljudskih potencijala, strategija upravljanja financijskim rizicima, strategija digitalizacije, plan ulaganja)
5. Utvrđivanje organizacijske strukture, operativnih ciljeva i definiranje taktika (operativnih ili provedbenih planova)
6. Izrada financijskog plana poslovanja (proračuna)
7. Izrada modela ključnih pokazatelja uspješnosti za mjerenje učinaka