Poslovna scena
StoryEditor

Nakon Burger Kinga stiže Dairy Queen, a vraća se Subway

16. Kolovoz 2014.

Američki lanci brze hrane ne odustaju od osvajanja maloga hrvatskog tržišta; Burger King potkraj srpnja otvorio je restoran u Draganiću na autocesti Zagreb - Karlovac.

Od najave do dolaska franšize prošle su dvije godine, prvi je to u nizu hrvatskih restorana Burger Kinga, ali tvrtka Marche restorani, vlasnik franšize, ne otkriva gdje će otvoriti ostale. Marche restorani, osim za Hrvatsku imaju franšizu Burger King u još nekim državama, toliko su samozatajni da čak nisu obavili ni svečano otvaranje prvog restorana, što bi itekako pomoglo promidžbi. Odlučili su mjesec dana uhodavati posao prije službenog otvaranja restorana. I dok se hrvatski ljubitelji brze hrane vesele dolasku Burger Kinga, spomenuti restoran, McDonald’s i Kentucky Fried Chicken te još neki manje atraktivni lanci brze hrane (pizza, kebab) mogli bi dobiti novoga konkurenta. Dairy Queen, još jedan američki lanac restorana brze hrane, zanima se za ulazak na hrvatsko tržište. Riječ je o jednoj od 13 franšiza, većinom američkih, među kojima je i popularni Hard Rock Cafe, koje trenutačno traže hrvatskog investitora.

Subway u 22 replike Iako je prije pet godina propao u Hrvatskoj, i američki Subway, najveći svjetski franšizni lanac restorana, koji posluje u 105 država, namjerava se vratiti. Osim Subwaya u Hrvatskoj su propale i franšize: britanska Costa cafe, parfumerija Sephora, portugalski brend traperica Salsa Jeans, talijanski Prenatal, Fox, brend odjeće za mlade te još neke. To što Hrvati vole američku, ali ne i domaću brzu hranu vjerojatno je jedan od razloga propasti Daily Fresha, domaćeg lanca brze hrane u vlasništvu tvrtke GFG Gustus, koju je osnovao fond Qaestus Private Equity. Daily Fresh je tri godine neuspješno pokušavao oponašati poznate svjetske lance brze hrane, ali fast food u domaćoj verziji očito ne prolazi. Zbog toga je valjda i Subway optimističan - namjerava otvoriti 22 restorana u hrvatskim gradovima s najmanje 50 tisuća stanovnika. Tko uzme franšizu Subway morat će je platiti 7500 eura na godinu, a u opremu restorana uložiti još 40 tisuća eura, ali tu je još mnogo drugih troškova. U Hrvatskoj trenutačno posluje 175 franšiza, najviše lanaca brze hrane - oko 26, a cijene franšize razlikuju se.- Franšiza je jedan od načina širenja poslovanja, koji traži ulaganje uz izgradnju vlastitoga franšiznog modela te prateće dokumentacije i to bez obzira planira li se poslovanje putem franšize širiti samo na domaćem ili i na inozemnom tržištu - kaže Mirela Alpeza, voditeljica Centra za franšizu Centra za poduzetništvo Osijek. Najčešći razlozi propasti franšize, objašnjava Alpeza, manji su prihodi od očekivanih, a uzroci skup proizvod ili usluga, podcijenjena konkurencija, mentalitet, nedovoljna prepoznatljivost brenda na domaćem tržištu te visoki troškovi poslovanja na lokalnom tržištu i slično.

Domaći franšizeri No i hrvatske tvrtke prodaju svoje franšize u inozemstvu, najuspješnija u tome je riječka Surf ‘n’ Fries, koja ima 43 prodajna mjesta u šest zemalja i inovativni proizvod krumpir pečen bez masnoće. I zagrebačka tvrtka Bio&Bio, koja posluje u sklopu Biovege, navodi Alpeza, jedna je od hrvatskih franšiza s kapacitetom širenja na inozemno tržište. Prema riječima Alpeze, za uspjeh na inozemnom tržištu franšiza treba imati adekvatnog investitora, uložiti u promociju i imati kapacitet kvalitetno realizirati taj posao.

02. svibanj 2024 19:16