Poslovna scena
StoryEditor

Od generike se ne može živjeti, ulazimo i u bezreceptne lijekove

07. Studeni 2013.

Malo više od dvije godine nakon što je počela raditi njegova tvornica lijekova u Pitomači Luka Rajić zahvalio se na suradnji upravi koja je posao postavila na noge i prvoga srpnja na čelo tvrtke PharmaS postavio Jerka Jakšića. ‘Headhunteri’ su Jakšića doveli s položaja glavnog direktora za Hrvatsku generičke farmaceutske tvrtke Alvogen, ali tu nije završio njihov angažman.

Iz Avolgena je u Upravu PharmaSa doveden i Gordan Badurina, a Jakšićev ‘dream team’ dopunjen je još Jasnom Rilović (dovedenom iz Abbott Laboratoriesa) te Tomislavom Maričevićem (iz Boehringer Ingelheima). S tom ekipom Jakšić, koji kaže da je došao u dobro postavljenu tvrtku, mora napraviti korak dalje - okrenuti sadašnji nepovoljan odnos između prihoda i rashoda.

• Kažete da ste došli u dobro postavljenu tvrtku, no ona je lani imala samo tridesetak milijuna kuna prihoda. Nije li to premalo, osobito kad se vidi da su rashodi više nego dvostruko veći?

- Ovo nije biznis koji se stvara preko noći. Vlasnikova ambicija nije bila da nešto zaradi u nekoliko godina od gradnje tvornice. Za taj projekt, kako je postavljen, prodaja je sasvim dobra. U svemu tome morate imati dulji rok jer ne gradite tvornicu da bi vam cijelu tvrtku u trećoj godini dovela u pozitivu. Za to treba najmanje pet godina, ovisno o tome koju tehnologiju imate. Promet možda nije onoliki koliki bi se očekivao, ali kad pogledate neke lijekove, postignuti su sjajni rezultati, iznad očekivanja. Ukupna je masa prometa zadovoljavajuća i to će sigurno ići naprijed. Ovo nije izvozno-uvozna tvrtka za koju se može očekivati da će u trećoj godini poslovati pozitivno, pa se, prirodno, išlo drugačije. Također, taj projekt pokazuje kako čovjek koji je uložio u taj posao nije došao na dvije-tri godine, nego je došao napraviti dugoročnu priču. Uzevši to u obzir, i meni je bilo lakše ući u tu priču.

• Drugim riječima, da se htjelo brzo okrenuti novac na lijekovima, išlo bi se u veledrogeriju?

- Čak ne bismo ulazili ni u veledrogeriju, nego bismo sigurno drugačije postavili tvrtku. Ne bismo išli tim smjerom. U pravilu, generika je danas ekskluziva. Napraviti dobru generiku uistinu nije lako. Danas u njoj napraviti dobar posao znači dobro selektirati proizvode, naći dobru nišu i dobro to obaviti. Nije to lako. Neku molekulu prije dvije godine ciljate za dovođenje na tržište, a onda se, kad izađete s njom, pojavi još deset drugih proizvođača.

• Tržište je zasićeno, vi ne nudite ništa revolucionarno novo, nešto što već nije viđeno. Koja je vaša komparativna prednost, s čime izlazite da biste osvojili to tržište?

- PharmaS se od početka strateški postavio u generičkom biznisu, gdje je najviše lijekova. Napravljene su dvije vrhunske tvornice, u Popovači i Zrenjaninu. Ključna je tvrtkina politika bila da ti lijekovi budu dostupni. Znači, ponuditi kvalitetu, ali biti dostupan pacijentima. Taj smo model odabrali u plasiranju generičkih lijekova, ali svjesni smo da od toga ne možemo živjeti. Od toga tvrtki ne možemo stvarati vrijednost i zbog toga sad ulazimo u nova područja, kao što su zdravstvena skrb o korisnicima, ‘consumer healthcare’ (CHC), i partnerstava, što mora donijeti dodatnu vrijednost.

>>> Cijeli intervju pročitajte u tiskanom broju Lidera

19. travanj 2024 09:57