Pogrešno je što ulagače dijelimo na domaće i strane, velike i male

Za male žute papiriće ili popularni post-it čuli su svi, a za idejnog začetnika proizvoda koji je u svakom uredu, tvrtku 3M nije čuo gotovo nitko.
Ne postoji na svijetu gotovo nijedan telefon ili LCD ekran koji u sebi nema neku 3M-ovu komponentu, kao ni automobil s barem šest do osam njihovih komponenti koje se upotrebljavaju u tijeku proizvodnje. Iduće godine bit će 30 godina otkad je 3M otvorio svoj ured u Hrvatskoj, a čelni čovjek Adriatic regije Tomislav Šlat ove godine slavi 25 godina karijere u jednoj od najvećih i najbogatijih tvrtki na svijetu. S 88 tisuća zaposlenih i prošlogodišnjim prihodom od prodaje u visini 30 milijardi dolara i više od četiri milijarde dolara neto profita, 3M je među 100 najvećih tvrtki na svijetu. Jedna je od 30 kompanija koje su u sastavu burzovnog indeksa Dow Jones. Tvrtka ima 226 tvornica na svim kontinentima i prošle je godine uložila 1,63 milijarde dolara u istraživanje i razvoj. Sa Šlatom smo razgovarali o poslovnom okruženju, koje se mora mijenjati.
• Kako tumačite činjenicu da za tvrtku u kojoj radite skoro nitko nije čuo, a proizvodi koje prodajete poznati su diljem svijeta?
- S obzirom na širinu proizvoda, 3M se gotovo nikad nije promovirao kao kompanija u cjelini. U nišama proizvoda razvijali smo kvalitetu i svjesnost o brendovima kojima se koriste uske struke koje nas vrlo dobro poznaju. Marketinški smo orijentirani jedino na brendove široke potrošnje - Scotch, Post-it, Nexcare, Tegaderm, ScotchBrite itd. Naši su proizvodi uvijek u A ili B segmentu te često skuplji od konkurencije, ali ta se vizija pokazala ispravna jer opstajemo kao korporacija 110 godina i sve smo snažniji. No proizvodi široke potrošnje čine tek jedan manji segment poslovanja. Naši su proizvodi zasnovani na više od 40 tehnologija te grupirani u pet divizija: Industrijski proizvodi, Elektronika i energija, Zdravstvo, Široka potrošnja te Sigurnost i označavanje.
• Kriza je zahvatila cijeli svijet i lančano gotovo sve industrije, međutim, 3M je osjetio pad samo u jednoj godini, nakon čega je uslijedio uspješan oporavak. Koje ste zaštitne mehanizme upotrijebili?
- Globalno smo pad imali 2009. godine, a već iduće smo prema rezultatima premašili 2008. godinu i nastavili kontinuirano rasti i to bez drastičnih rezova i otpuštanja. Posegnuli smo za disciplinom u svim segmentima poslovanja, pojačali troškovnu kontrolu i fokusirali se na kvalitetu proizvodnje i kupce za koje smo tražili nova rješenja kako bi njihovi proizvodi i usluge bili konkurentniji. Trenutačno europsko tržište stagnira, a najveći (dvoznamenkasti) rast ostvarujemo u Južnoj Americi. Naravno, kao globalna kompanija osjećamo i posljedice valutnih fluktuacija, ali i to je dio svakodnevnice s kojom se morate suočiti.
>>> Cijeli intervju pročitajte u tiskanom izdanju