Poslovna scena
StoryEditor

Second hand dućani okreću se bogatoj klijenteli

30. Prosinac 2012.
Piše:
lider.media

U doba kad recesija uzima maha a blagdani se bliže, nikako nije lako optimalno iskombinirati želje i mogućnosti. Početkom devedesetih godina prošlog stoljeća bili smo granatirani dućančićima koji su prodavali (mahom kinesku) robu sa sloganom ‘sve po 12 kuna‘.

Nakon toga, povećanom imigracijom izvjesni bum doživjeli su i pravi kineski dućani da bi početak ove posljednje krize bio označen otvaranjima ureda za otkup srebra i zlata. Novi trend u recesijskoj borbi su second hand trgovine odjevnih predmeta. No iako je potonjih uvijek bilo, došlo je do nove segmentacije potrošača - onih bogatijih i onih siromašnijih. Second hand dućani tako nude obje varijante: sve po 12 kuna ili, pak, vintage couture od 1000 kuna nadalje.

Žal za vintage scenom Butiga u Malešnici jedan je od second hand dućana za ‘imućniju‘ klijentelu. U asortimanu se može naći i markirana odjeća poput Cacharela, Yves Saint Laurenta ili Marca Jacobsa ali i vrhunskih vintage predmeta ručno šivanih od vrhunskih materijala poput svile ili brokata. Topshopova majica u njemu stoji deset kuna, a krzneni dizajnerski kaput oko 1500 kuna. Vlasnica Franka Soldo kaže kako u njenu trgovinu zalaze oni koji žele isključivo kvalitetne vintage komade te ne razmišljaju o cijeni, koja je nerijetko više nego je to slučaj s novom garderobom. 

- Žalosno je što u Hrvatskoj još uvijek ne postoji ta isključivo vintage scena, čiji su akteri ljudi koji znaju prepoznati kvalitetu te vintage komade vrlo efektno kombiniraju te stvaraju originalan šik - kaže Soldo.Iako nisu zaboravili da je riječ o nošenoj garderobi, nemogućnost da se kupi novo nagnalo je Hrvate da zaborave prethodni sram. U svijetu takvi dućani uživaju kultne statuse među mnogim umjetnicima, slavnim ličnostima, a u Hrvatskoj je još prisutan mentalitet u kojemu je važno da se ima nešto novo i markirano unatoč činjenici da si, realno, to ne možemo priuštiti. Upravo činjenica da rabljeno može biti jako šik, jer takve se retro i vintage stvari ne mogu se naći u običnom dućanu, dovela je do porasta broja kupaca, ali i cijena garderobe. Naime, garderoba je gotovo uvijek uvozna, iz Italije, Velike Britanije ili Amerike, a najčešće je unikatna, odnosno od svakog predmeta tu je samo po jedan konfekcijski broj. Osim dućana s očuvanom odjećom razvijaju se trgovine koje nude ekskluzivni vintage i haljine Versace ili DVF, kao i one specijalizirane za dječju robu. Baby second hand također je sve aktualniji koncept jer je poznato da je dječja odjeća najčešće skupa. Isto tako, često se organiziraju akcije na Facebooku gdje se u prostore tih trgovina može donijeti stara dječja odjeća te se može zamijeniti za veličinu koja djetetu odgovara. Udruga Roda tako tri do četiri puta na godinu radi akcije prodaje nošene dječje odjeće, ali i sjedalica, kolica, igračaka te odjeće za trudnice.

Selidba na Facebook U zagrebačkoj Jurišićevoj ulici otvoren je second hand i vintage trgovina Ulični ormar, gdje se mogu pronaći komadi od 20, pa do nekoliko tisuća kuna. Većina odjeće dolazi iz SAD-a, a nabavlja se od distributera iz Italije. Cijene dizajnerske robe kreću se u rasponu od 129 pa do šestotinjak kuna za košulje i majice, 199 kuna za torbe, suknje i hlače, pa do 499 kuna za kapute. U second hand dućanu u zagrebačkoj Ilici cijene haljina kreću se već od 50 kuna, sakoa od 50 do 80, košulja 50 kuna, hlača 40 kuna, a marama od 10 kuna. Pritom treba naglasiti da nerijetko odjeća ima etiketu, dakle nije nošena.

Textile house u Ilici nudi zanimljive i prije svega dobro očuvane kapute, torbe i sakoe, a prevladavaju komadi highstreet brendova kao što su Topshop, Benetton, H&M, a može se naletjeti i na pokoji dizajnerski komad. Cijene variraju, ovisno o brojnim akcijama i sniženjima, a prosječno se kreću između 50 i 100 kn.Dogodio se i bum second hand dućana koji posluju izričito putem Facebooka. Jedan od njih je The Kuul, koji je nedavno zatvorio vrata svoga ‘fizičkog‘ dućana u Frankopanskoj, gdje se moglo naći svašta od Burberryja pa do Benettona. The Kuul je jedan od rijetkih koji uzima stvari od građana na komisiju, ali naravno pazi se na to da budu uredne, drugačije i kvalitetne. Poslovanje će ipak nastaviti samo preko Facebooka. Iako većina second hand trgovina u Hrvatskoj ipak ne otkupljuje odjeću od privatnih korisnika, u pomoć takvima je uskočio švedski trgovački lanac odjeće H&M, koji je pokrenuo akciju za recikliranje odjeće. Tako će svi koji donesu staru odjeću za to dobiti poklon-bonove za popust pri daljoj kupnji. Nagađa se da će kilogram odjeće rezultirati s 15 posto popusta.

02. svibanj 2025 06:40