Svaki treći vlasnik obiteljskog poduzeća u Hrvatskoj planira napraviti neku stratešku promjenu u sljedećih godinu dana. Četvrtina njih trenutno razmatra kako bi u narednih godinu dana napravilo prijenos upravljanja poduzećem na sljedeću generaciju, a isto toliko njih razmatra i opciju prodaje poduzeća.
Ovo je samo jedan od iznimno zanimljivih podataka do kojih je došla konzultantska kuća KPMG istražujući izazove s kojima se suočavaju obiteljska poduzeća. Istraživanje, koje je u Hrvatskoj provedeno prvi put ove godine, napravljeno je u suradnji s federacijom Europskih obiteljskih poduzeća (EOP) i sastavni je dio brošure pod nazivom ‘Europski barometar obiteljskih poduzeća‘, koja je danas predstavljena u KPMG-u. Ukupno je istraživanje obuhvatilo preko 1.400 obiteljskih tvrtki iz 25 europskih zemalja, pri čemu je hrvatskih ispitanika bilo pedesetak. Među njima su bili i neki od članova ove godine pokrenutog Liderovog Kluba obiteljskih tvrtki, kao što su Orbico i Tim-kabel.
Općenito gledajući, razlike u stavovima obiteljskih poduzeća u Hrvatskoj i drugim europskim zemljama u prvom redu proizlaze, kako su pojasnili prezentatori brošure Zoran Zemlić (direktor KPMG savjetovanja), Daniel Radić (stariji partner u KPMG Croatia ) i Goran Horvat (partner u KPMG Croatia), na odgovore na pitanja koja se mogu povezati s krizom u hrvatskom gospodarstvu. Tako , primjerice, 75 posto europskih a 62 posto hrvatskih obiteljskih poduzeća ima pozitivan pogled na budućnost poslovanja. Zanimljivo je pritom da više europskih (osam posto) nego hrvatskih (šest posto) obiteljskih tvrtki ima negativan pogled na svoje poslovanje u narednih godinu dana. Najveća je razlika između hrvatskih i europskih obiteljskih tvrtki pitanje glavnih problema s kojima su trenutno suočeni: 47 posto hrvatskih tvrtki (osam posto europskih) muči rast režijskih troškova; također 47 posto hrvatskih tvrtki (32 posto europskih) zabrinuto je zbog pada profitabilnosti i tome slično.
No, golema je razlika između europskih i hrvatskih obiteljskih poduzeća još i po pitanjima angažmana vanjskih rukovoditelja u tvrtki. Iako čak 95 posto hrvatskih ispitanika izjavljuje da se slaže s tim da rukovoditelji koji nisu članovi obitelji donose korist obiteljskom poduzeću, trenutno samo 22 posto hrvatskih ispitanika (naspram 76 posto europskih) ima direktora koji nije član obitelji.