Poslovna scena
StoryEditor

Tri ključna elementa transformacije tvrtke

22. Rujan 2015.
Piše:
lider.media

Restrukturiranje je samo dio sveobuhvatnog procesa transformacije tvrtke. Ako se promjene svode samo na davanje otkaza, premda će profitabilnost na kratki rok vlasnicima donijeti rezultat, vrlo brzo pokrenut će se spirala negativnih učinaka.

Ne vide li zaposlenici viziju, postaju nezadovoljni. To osjete korisnici, što pak negativno utječe na dobit. Tako vlasnik, kratkoročno zadovoljan smanjenjem troškova osoblja, na srednji rok može očekivati pad vrijednosti svoje tvrtke.

O tome kako transformirati kompaniju, a ne ubiti njezin zdravi sadržaj pisali smo ranije, a sada vam donosimo tri ključna elementa transformacije tvrtke.

Prihodi su ključni jer pokreću tvrtku

Treba definirati jasnu stratešku viziju, iznijeti je i angažirati sve u postupku poboljšanja prihoda. Oni pokreću tvrtku, osiguravaju održivost poslovanja. Prihod ili ‘top line’, kako ga nazivamo u strategiji, jest početak. Angažman potencijala na prihodima prvi je korak u cjelovitom pristupu transformaciji, bez obzira na to o kojoj je industrijskoj grani riječ ili u kakvu je stanju tvrtka na tržištu ili o kojim trendovima govorimo. Korisnici i tržište prvi su stup oko kojega treba angažirati talente u tvrtki. Rezultat prihodne strategije može biti npr. stabilizacija prihoda, uvođenje novoga prodajnog pristupa, novi marketinški model. Za angažman oko prihoda tvrtki ne trebaju savjetnici, to je, jednostavno, posao CEO-a i užega voditeljskog tima.

Detaljno propitivanje svakog troška i ulaganja

Nužno je objaviti transformaciju troškova i potrebnih ulaganja kako bi se ostvario glavni cilj – prihod, ispitati sve troškove i početi razmišljati tako da se ne uzima zdravo za gotovo dotadašnji način trošenja. To je posao za CFO-a. Ozračje u tvrtki, mentalitet i način trošenja u osnovi su najvažniji elementi promjene u pristupu tomu drugom stupu. Investicijski se može primijeniti pristup ZBB (engl. zero based budgeting), u kojem sva ulaganja i plan poslovanja počinju od nule. Ne uzima se pristup otprije, prijašnja pravila više ne vrijede. Nanovo se za svaki investicijski projekt i plan poslovanja izrađuje poslovni slučaj koji sagledava potrebne resurse i povrat ulaganja.

Kojih je zaposlenika previše, a kojih premalo

Analiza ljudskih potencijala potrebna je za ostvarenje strategije prihoda i optimizaciju troškova. ‘Total workforce management’ jednostavna je metoda koja, s jedne strane, sagledava postojeću sliku ljudskih resursa prema kompetencijama i, s druge strane, potrebnu buduću kompetenciju. Razlika su kompetencije koje nedostaju i one koje tvrtka više ne treba ili ih treba manje. Za novu kompetenciju HR s resursima u tvrtki treba izraditi brzi plan učenja u organizaciji (ovisno o mjeri novih potrebnih kompetencija). Ostatak je višak u tvrtki i za taj dio treba napraviti plan restrukturiranja. Za neosnovnu djelatnost valja pronaći partnera na tržištu (outsourcing). Kompetencije koje nedostaju u tvrtki – treba potražiti na tržištu. To je posao za menadžera ljudskih potencijala.

27. travanj 2024 09:35