Poslovna scena
StoryEditor

Urbani dostavljači u svijetu sve se više koriste mopedima i biciklima

19. Lipanj 2014.
Piše:
lider.media

Tko se ne bi iznenadio kad mu u ured uđe čovjek koji izgleda kao stilska kombinacija Robocopa i Terminatora: kombinezon policijskog specijalca, čizme vatrogasca, rukavice Ivice Kostelića, prijeteća kaciga s vizirom vozača Formule 1 i još sunčane naočale koje skrivaju opasan pogled.

Prijetećem izgledu pridonosi mobitelska buba u uhu, a možda ste s prozora vidjeli i vozilo - moped, obično s GPS-om. I onda takav opasan tip još traži vaš potpis - da ste primili pošiljku.

Tko sve zarađuje na dostavi

Riječ je, naime, o gradskom dostavljaču. A svaki od njih opremljen je proizvodima bar pet poduzeća. Tako se proizvođači i prodavači mopeda, bicikala, kožnatih torbi, cipela i tekstila susreću kao dobavljači opreme za gradsku dostavu. U poslu opremanja dostavljača profitiraju preprodavatelji skutera i bicikala koji pribavljaju i zaštitne kacige. Zaštitne rukavice, torbe i ruksaci daju posla proizvođačima kožnate galanterije, a tu su i odjeća i obuća. Tržište je, blago rečeno, šareno, bezbroj je dobavljača opreme. Tri tvrtke potiču veliku potražnju: Hrvatska pošta (HP), CityExpress i A1 direkt. Na tri velika igrača, prema nekim procjenama, otpada više od četrdeset posto ukupne potražnje, a preostalih šezdeset posto na mnogo manjih dostavnih tvrtki te još više malih dobavljača. Dva su najveća suparnika u prijevoznim sredstvima na dva kotača Piaggio Hrvatska i Promoto iz Svete Nedelje. Te dvije tvrtke samo su HP-u prodale gotovo tri tisuće dostavnih vozila. Pošta u voznom parku ima 2222 mopeda i 586 bicikala. Međutim, sva sila vozila nije prodana u jednoj godini, a ostvareni poslovni rezultati svih tvrtki u branši sugeriraju da su dobra vremena dobro prošla.

Šest godina pada tržišta

Zlatno doba dostavljača, prema prije objavljenim analizama Hrvatske agencije za poštu i telekomunikaciju, završilo je 2007. Samo godinu prije tržište je raslo prema stopi od pedeset posto i vrijedilo je više od dvije milijarde kuna. Tada se s velikim nestrpljenjem čekala liberalizacija poštanskog tržišta kojom je HP izgubio prvenstvo u pružanju univerzalne usluge. Kriza nije bila ni u čijem planu. Danas, nakon šest godina gotovo slobodnog pada, borba za dio tržišnoga kolača žešća je nego ikada. Od koga se i po kojim uvjetima nabavljaju skuteri, radne odore te ostala oprema u privatnom sektoru, vrlo je teško doznati. Kurirske tvrtke redom su odbile Liderov prijedlog da javno objave te informacije, što ne začuđuje jer se nitko ne želi nepotrebno izlagati konkurenciji. Detaljan popis dobavljača opreme dao nam je jedino HP jer podliježe Zakonu o javnoj nabavi. - Tehničke specifikacije predmeta nabave određujemo u skladu s potrebama, a mjerilo pri odabiru najniža je cijena - kažu u Pošti. Prihodi Piaggia, glavnoga preprodavatelja mopeda, lani su bili 35 milijuna kuna ili gotovo 25 posto manji nego 2012. Istodobno je Promotov promet pao na 9,4 milijuna kuna, što je devet posto manje nego 2012. Od 2009. do danas njegov je godišnji promet pao za više od trideset posto. Obje tvrtke posluju s dobiti: Promoto je 2012. završio u plusu od milijun kuna, a Piaggio je zaradio pola milijuna kuna. Ermin Alagić, direktor Genero Motorsa, tvrtke koja također prodaje mopede i prateću dostavljačku opremu, upozorava na to da tržište mopeda pada već šest godina. Posljednja je dobra godina bila 2008,. kad je prodano čak 27.000 mopeda. Tržište je do danas spalo na oko tri tisuće prodanih komada. - Na našem tržištu izgubljeno je mnogo radnih mjesta, država nije naplatila mnogo PDV-a, nije naplatila cestarinu na tehničkim pregledima, a mi smo postali poput kameleona jer se moramo prilagoditi situaciji - kaže Alagić i dodaje da manje kurirske tvrtke vrlo rijetko kupuju nova vozila. Kao i u slučaju prodaje automobila i lakih dostavnih vozila, u krizi je propala prodaja novih mopeda, a buknulo je tržište rabljenih pa HP, CityExpress i A1 direkt svoje otpisane motocikle prodaju manjim tvrtkama i restoranima. Najzanimljiviji su i najprodavaniji modeli modela Tomos APN, Tomos Hip Hop i Piaggio Liberty. Podružnice multinacionalki poput DPD-a ili DHL-a za sada se oslanjaju na klasična dostavna vozila poput kombija, stoga ne treba očekivati da će se potražnja za mopedima čudesno oporaviti. Međutim, u DPD-u priznaju da intenzivno razmišljaju o uvođenju manje klasičnih dostavnih vozila. Naprimjer, u Ljubljani se koriste biciklima s pomoćnim motorom koji mogu dostaviti od pedeset do sedamdeset paketa na dan. Poslovanje u Španjolskoj već je veoma ovisno o biciklima, koji se bez prevelikih problema probijaju kroz gradske gužve.

Rukavice za 600.000 kuna

Prije nego što dostavljač sjedne na moped ili bicikl, treba mu osigurati primjerenu radnu odjeću i obuću koja može pretrpjeti ekstremne vremenske uvjete. U preživljavanju ljetnih vrućina i hladnih zima HP-ovim poštarima pomaže tekstil varaždinskog Asteksa, a za nabavu kožnatih dostavnih torbi zadužen je Galko. U skladu s trendovima na tržištu, i tim dvjema tvrtkama prihodi su u posljednjih nekoliko godina pali za više od trideset posto, a dobit se mjeri u nekoliko stotina tisuća kuna. Mjesto pod suncem našla je i varaždinska tvrtka za proizvodnju zaštitne opreme Siga. Njezina su specijalnost rukavice, bez kojih se moped ili bicikl ne može dulje voziti. Početkom godine zaključila je ugovor s HP-om o nabavi zaštitnih rukavica vrijednih 600.000 kuna. Proizvodnjom zaštitnog tekstila bavi se i zagrebački Konfeks, također jedan od HP-ovih dobavljača. Njegovi su prihodi u protekle dvije godine pali za više od šezdeset posto, a dobit je u posljednje tri godine malo veća od 30.000 kuna. Iako su važan dio dostavne industrije, u Hrvatskoj se GPS uređajima zasad opremaju samo kombiji i automobili; na mopedima i biciklima kurirskih tvrtki ne mogu se vidjeti.

Vrijeme preživljavanja

Trend je posve jasan: koliko pada tržište dostave, toliko padaju rezultati najvećih (poznatih) dobavljača opreme. I vrijeme je važan činitelj koji utječe na prodaju dostavljačke opreme tijekom godine. Ako se u godišnjem dobu dulje očekuje loše vrijeme, poput ovogodišnjega kišnog proljeća, padaju i nove narudžbe, dodaje Alagić. Ove godine tržište donekle dobro stoji s obzirom na vremenske neprilike i nepovoljnu makroekonomsku sliku u zemlji. Međutim, sedam godina stalnog pada ostavlja posljedice i na najotpornije industrije, a pogotovo na kurire, čije je poslovanje trebalo procvjetati nakon liberalizacije hrvatskog tržišta. Imali su imali priliku za sobom povući i tekstilce, obućare i distributere vozila, no zakon ponude i potražnje učinio je svoje. Kao i svim drugim sektorima domaćega gospodarstva, nakon mnogih racionalizacija poslovanja pred kuririma je, ali i svim tvrtkama koje ih opskrbljuju opremom za dostavu, teško razdoblje u kojem, za početak, valja preživjeti.

19. travanj 2024 19:20